|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hur kollar man om en styrbox (aka databox) är sönder på en e28? tack på förhand. | |
| Kopplar in den i bilen och provar alternativt låter bmw verkstad kolla den? | |
|
Du provar med en box som du vet fungerar! Jag har alltid med mig en reservbox i bilen! Per L |
|
| Reservbox? He, he... Reservdäck är hopplöst ute numera. ;) | |
|
Reservdäck är hopplöst ute (utom när man får punktering förstås) men reservboxar är framtiden! Om man har så gamla bilar som jag har (tex 3.0S -72 med insprutning från en -76) så kan en reservbox (eller för all del reservrelä, reservluftmängdmätare etc) vara skillnaden mellan att lyckas fixa ett fel i motorelektroniken och att få ge upp. Du kan tex inte självklart åka till BMW eller en BOSCH-verkstad och be dom felsöka för jag har bara fått svaret att "till så gamla bilar har vi inte felsökningsutrustning kvar"! Felsökningsarbetet måste då ske i det egna garaget med dom vanliga verktyg som man har (skiftnyckel,skruvmejsel multimeter mm). Ett sätt är då att ha en uppsättning reservprylar som man vet är riktiga (dvs har testat i sin bil och konstaterat att dom är hela). Då kan man byta del efter del tills motorn går igen. Då vet man vilken komponent som är defekt. Är det sedan elektronikboxen så klarar åtminstone inte jag av att mäta upp felet och laga det utan det får bli ett besök på skroten eller liknande och köpa en "ny" för 500-1000 kr. Är det tex luftmängdmätaren eller ett relä som innehåller rätt mycket mekaniska prylar kan man med litet "tur", elkopplingsschemat och felsökningslathundar (finns på nätet) hitta felet och laga det. Dessutom har jag upptäckt att man dramatiskt minskar risken för problem med en komponent om man har den med sig i bilen och kan byta den "på skogen". Det är som om bilen inte tycker att det är lika kul att gå sönder då! Min 3.0S har gått 70.000 mil och jag har bara blivit stående "på skogen" en enda gång. Det var när kardanaxeln gick av vid ca 35.000 mil. Fast det var ju rätt enkelt att konstatera vad som var fel då! Per L |
|
| Reservkardanaxel på taket? ;) Imponerande miltal för en så pass "äldre" bil må jag säga... Men nu kom vi från ämnet, skäms på mig. | |
|
Nej, ingen reservkardanaxel på taket! Sannolikheten för att en kardanaxel skall haverera utan att man får en förvarning om det är alldeles för liten. I mitt fall visade det sig att orsaken till att axeln gick av var en felaktigt utförd svets från BMW som genererade en spricka som blev längre och längre (utmattningsbrott). Sådana fel är å ena sidan nästan omöjliga att upptäcka i förväg och å andra sidan utomordentligt sällsynta! Däremot prylar som små, enkla att ta med sig och relativt enkla att byta "på skogen" har jag med mig. Tex vattenpump, motorelektronikbox, tändbox, luftmängdmätare, tändspole, reläer, tändhatt, bensinpump. Dom flesta av dom grejorna har också en tendes att lägga av utan att man får någon förvarning om att ett problem är på gång. Och har man dom inte med sig så kan dom ju ligga hemma så kan man använda dom i sitt felsökningsarbete (så hamnade vi tillbaks till ursprungsfrågan)! Per L |
|
|
tack för alla svar eftersom jag inte har en reserv styrbox (vem har det?) och inte kan frakta den 8mil till närmaste bmw verkstad så återstår problemet. men ska försöka få tag på en bra begagnad så får man se. |
|
|
Berätta för oss vad som hänt så kanske vi kan komma med fler ideer! I min 630CS har jag en 635-motor. Har haft flera "roliga fel" med insprutningen. Tex: - efter en halv minut efter start började den hacka och blev mycket svag. Kunde köra i max 5 kph. Stängde man av motorn och startade gick den bra i en halv minut till innan den började hacka och bli svag. Osv! Felet var en defekt zenerdiod i motorelektronikboxen? - började plötsligt hacka. Kunde köra 30-40 kph om jag slirade på kopplingen (för att den gick så ojämnt). Stängde av motorn och fick sedan inte igång den igen. Bytte till "ny" beg. elektronikbox utan resultat. Felet var att motorelektronikens jordkablar hade dålig jordning. Eftersom det delvis är ytterst små strömmar så behövs det ytterst litet fel på tex jordningen för att slå ut hela motorelektroniken - helt plötsligt tvärstannade motorn. Efter 5 min startade den igen och kunde gå 50 meter eller flera dagar innan den tvärstannade igen. Efter 5 min startade den igen osv. Felet vet jag ej då jag bytte ut hela motorelektroniken den gången (f.ö. till ett system från -86 med boxnummer 0 261 200 060. Det tillhör naturligtvis livets nödtorft att ha med sig en sådan i reserv när jag är ute och åker)! Per L |
|
|
drar historian så du och alla får inblick hur felet uppstod. det är så att den stått stilla i 10 år nu i oktober, anledning till det är bla att förpumpen eller sk el pumpen var sönder som min far som ägt bilen under hela perioden inte fick tag på. så nu har jag tagit över bilen och tänkte fixa upp den, eftersom man är inpirncip besatt av dess skönhet och charm. det är så att elpumpen startar ej när man drar på tändningen, den startar bara på direkt ström på säkringen. och om det inte är pump relät så lär det vara styrboxen tänkte jag? har fått tag på en styrbox för 550kr inkl frakt som är påväg iaf :) |
|
|
Menar du att motorn startar om du matar pumpen direkt med ström? I så fall bedömer jag det osannolikt att det är elektronikboxen det är fel på! Över huvud taget skulle jag inte börja leta fel i elektronikboxen. Dels för att det inte är möjligt för oss vanliga dödliga att hitta fel där dels för att boxarna brukar vara driftsäkra och dels för att det är så många andra ställen som är mer sannolika att det är fel på! Har du uteslutit pumpreläet som felorsak? Har du kollat om pumpreläet får manöverström när du startar motorn (kontakt 86) och att det finns ström till reläet hela tiden oavsett tändning på eller ej (kontakt 30)? Går pumpen om du kortsluter pumpreläets kontakt 30 och 87 (reläet behöver inte sitta i hållaren när du testar detta? Har du dragit av och tryckt dit alla anslutningar? Detta för att försöka få bort ev oxid som kommit när bilen stått! Har du kollat jordpunkterna till motorelektroniken? På min bil är det 7-10 klena bruna kablar som går ihop i två kabelskor som sitter fastskruvade på eller kring insugningsröret (man kommer åt uppifrån. Det är väl en Motronic-motor du har?). En M6-skruv är det. Tag bort den och smärjla rent ordentligt både på kabelskor, skruv och anslutningen mot jord. Gör det även om skruven sitter hårt fastskruvad och det ser bra ut när du tittar. Efter ett halvt års felletande startade min motor när jag gjorde rent här! Per L |
|
|
ja pumpen går om man kortsluter 30 och 87 har redan testat, har även testat med andra relä och det händer inget ändå. jag är inte säker på att det är data boxen, men nånstans måste man börja eftersom man inte har nått diagnossystem att koppla in i motorn. startmotorn går har inte kollat gnistan men är det inget bränsle tryck så kommer det väll ingen gnista? så har inte brytt mig att kolla. har även smörjt upp alla kontakter och jrd anslutningar. alla säkringar har jag även bytt, men det är nått jordfel i säkringen som styr bla klockan och innerbelysningen. komem rinte ihåg numret just nu. men du vet nog kanske säkringen, men den ska väll inte ha nått med detta att göra? |
|
|
Sökte litet på nätet och hittade bla denna sida som har ett komplett elkopplingsschema till en 1986 535i. Visserligen verkar det vara från USA så man kan inte ta schemat rakt upp och ner eftersom dom har/hade en massa speciallösningar där (tex om avgasreningen) Länk Du kan ju själv söka efter mer. Det finns massor att ta del av. Jag sökte på Google och motronic+troubleshooting+bmw Per L |
|
|
Det kan mycket väl vara så att du kan ha gnista men inget bränsletryck. Vid systematisk problemlösning får man inte ha några förutfattade meningar. Hör du om huvudreläet till bränsleinsprutningen slår till när du slår på tändningen? Du kan ju också mäta spänningen på huvudreläets anslutning 87 när tändningen är på (och det skall alltid ligga 12V på dess anslutning 30). Jag vet en duktig BMW-mekaniker som på min fd M5 -95 lyssnade om insprutningsmunstyckena tickade eller ej (vilket dom inte gjorde) och den vägen direkt hittade ett defekt huvudrelä till insprutningen. Per L |
|
|
"Smörjt kontakter och anslutningar" betyder det sprayat på kontaktspray? Jag vet att det är många som tycker att detta fungerar men jag hävdar med bestämdhet att som felsökningsmetodik är det inte någon speciellt bra lösning. Och ett jordfel som jag beskrev här ovan är omöjligt att rätta till med kontaktspray. Per L |
|
|
jag använde sån där elektronik spray, får se när boxen kommer, kan nog hämta ut den imorrn eftermiddag eftersom jag har kolli id, så ska testa då och så återkomemr jag med hur det gick, troligen är det nått annat fel men fick den rätt billigt så kan alltid testa. annars har jag en reserv box ;) |
|
Paap Reeder |
... håller med Per L om att det behövs en box i reserv i en E28/M30. Jag har med mig: - box - vattenpump - br.pumpsrelä - br.pump All dessa delar har en hög benägenhet att sunka till sig blixtsnabbt. Exvis bensinpumpen. Går den sönder en lördag em kl 1420 och man är i en annan större stad kommer den räkningen lätt att sluta på flera tusen på måndag fm och över 10 pix om man skall köra hem på lördag kväll om man inte har ngn pump i reserv. Har man pump ... med nya fräsiga slangklammer ... "åker" man in på en GDS och efter en dryg halvtimme är det klart ... för under 100:-ingen. MVH /// Paap R |
|
Hmm,angående "delar i reserv"... Har alltid undrat vad för prylar i reserv jag skall ha i min plastlåda i skuffen när jag är ute och kör längre sträckor...Paap's idé angående nödvändigt reservdelsmtrl. man skall ha med sig om man susar med en E28 M30 är bra..dock vete tusan angående vattenpumpen :/,men visst,ju mer prylar att kunna avvara till "akutsituationer" desto bättre... Vattenpumpen till M30 är ju betydligt bättre än "senare konstruktioner" iaf,brukar väl sällan "totalpackaihop" på E28:or iaf..men,men..jag har ju en begränsad erfarenhet av vattenpumpshaverier..dvs inga alls på mina f.d. E28:or..hitintills :) Vet att på min f.d Granada 2,8 började vattenpumpen läcka och så,men aldrig så att den säckade totalt innan bytet som blev "flera veckor senare".. Mvh Janne. |
|
|
testade den "nya" boxen idag och det var samma sak igen, så kan nästan utesluta att det är styrboxen. pump relät är helt, har även bytt ut det, den får ström om man byglar 30 och 87, vad kan ha hänt? vill så gärna få igång bilen nu innan vintern. |
|
|
- Tickar huvudreläet till (dvs får motorelektroniken ström) när du slår på tändningen? - Har du kollat jordkablarna (inte bara kolla att dom sitter fastskruvade utan skruva isär och göra rent ordentligt med sandpapper, smärgelduk, stålborste)? - Har du gnistor på stiften? - Startar motorn om du tvångsstyr bränslepumpen så att den går? Per L |
|
|
- Har du dragit av och skjutit på alla kabelskor (insprutningsmunstycken, tempgivare, reläer etc) - Har du tjuvlarm på bilen (som kan ligga på och spärra motorelektroniken) - Har du kollat att alla kabelskor i kabelskohållarna verkligen sitter i sitt rätta läge (har hänt mig att "spärren" för kabelskon släppt i hållaren och kabelskon därmed "trycks ur" din hållare när du skjuter på hållaren på hankontakten. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.