AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.841

Hastighetsmätaren dör

Sida 1 av 2
Al
100
Alfred R
BMW 740 95:a e38
BMW 325i Touring 90:a e30
Tjena var ute och gled i 740:n (e38) ,då plötsligt hastighets mätaren,farthållaren,bränsle förbruknings mätaren dog samt att ABS och anti slir lampan tändes,för att efter en stund komma tillbaka och så höll det på i ca 4 mil tills jag startat om bilen.Är det möjligtvis någon annan som varit med om detta fenomen eller vet nåt så får ni gärna komma med idèer
Micke V
Hej!
Är förmodligen fel på din abs-givare vid vänster bakhjul.
Al
100
Alfred R
Styr den hastighets mätaren också ??????
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
ja det gör det mvh dicka o.
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Hade samma fel på min fast det var en e32. Då hade ena kabeln till givaren på bakaxelklumpen nöts av.

//Per
Al
100
Alfred R
Ok då skall jag kolla det , tackar för hjälpen
Al
100
Alfred R
Varför är det just höger bak det kan vara fel på ? det sitter ju en på varje hjul????
Al
100
Alfred R
Jag menar vänster! he he :)
Visa användare
2.660
dicka o
det brukar vara vänster bak när mätarna strular,lycka till mvh dicka.o.
Visa användare
2.660
dicka o
det brukar vara vänster bak när mätarna strular,lycka till mvh dicka.o.
Al
100
Alfred R
Ok , jag kollade sensorn i dag, men med min tur så gick den naturligtvis sönder när jag skulle försöka lossa den,satt som sat..!!det blev till att borra ur den, så nu är jag tvungen att köpa en ny för 860 kronor.Och med min som sagt vanliga tur så ger jag mig fn på att det är nåt helt annat tex modulen eller nån annan sensor
korkad fråga från mig kanske men jag ställer den ändå !...Jag antar att det sitter abs- givare vid varje hjul, men om tex hastighetsmätaren dör så borde det väl vara någon av de bakre givarna ??
Är det ingen som helst garanti på dessa givare ?? Har bytt 2 ( på verkstad) och fick nyligen indikation på att det är trasigt igen. Man tycker ju att det borde finnas någon form av garanti på delarna de sätter in !
Alfred R: Hoppas att du tog det VÄLDIGT försiktigt när du borrade ur den gamla. Risken finns att du förstört "triggerpunkterna" för ABS-sensorn. Dessa punkter sitter på baksidan av hjullagret.
Al
100
Alfred R
Jo jag vet det bmw-lelle ,så jag hoppas att det gick bra, borrade inte hela vägen utan karvade ur det sista. Är det förresten någon som vet om det sitter nåt motstånd i kontakten till sensorn (i hjulhuset)och i så fall i vilken av delarna dvs i bilens el sensorns del????. Även kontakten gick nämligen sönder när jag drog i sär den,(ena stiftet hade ärjat fast och gick av inne i kopplingen)."en olycka kommer sällan ensam"
Al
100
Alfred R
Jaha nu har jag varit på bmw ,efter att ha bytt till en ny sensor som inte gjorde nån skillnad, och där var det tänkt att jag skulle göra en fel sökning.Men det gick inte så bra eftersom datorn inte kunde hitta abs modulen eller motorns för den delen ???, å då går det ju inte så bra att hitta felet. Så nu vet jag inte vad jag skall göra, Kanske montera på en cykel dator, he he :( .
Kanske fel på ABS-modulen? Sök på forumet så hittar du läsning.
Al
100
Alfred R
Jo jag har sökt och läst lite grann ,det är bara det att, hur vet jag att det är modulen ,jag menar att man vill vara hyffsat säker på att det är den om man skall köpa en(ny 9000 kr på bmw och en beg 4000 kr),man skulle ha haft en annan att testa med först.
Jag förstår. Men om inte det går att komma in i din ABS modul via DIS:en så blir det lätt att tro att något är fel med den. Är modulen hel så får du nog byta hjullagret. Har du provat att låta någon anna felsöka din bil? Kan ju vara ett handhavandefel av bilmeken?
Om du bara har problem med hastighetsmätaren skulle jag noga undersöka om hastighetsmätaren får sin signal från ABS-sensorn och inte som på min (E32-7550i-90) genom en alldeles egen kontakt som sitter på bakaxel på höger sida om kardan.

Mvh///////////CL
Sorry, läste Ditt första inlägget slarvigt.

Mvh////CL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.