AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.354

Bränsleförbrukning vid tomgång?

Sida 1 av 2
Jo det är så att jag undrar hur mycket bilen drar på tomgång. På bmw så åker ju bränslemätaren upp i topp. Någon som vet ungefär?
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Det där är lite knepigt. man kan ju inte ange förbrukningen i liter per mil :0)
När jag funderar på det så tänker jag såhär: Om du kör din bil med minsta möjliga belastning på motorn på, säg 2500 varv, och då har en förbrukning på, säg 0,8 l/mil. Om du då har ett tomgångsvarvtal på 1250 rpm så har du en tomgågsförbrukning på ca. 0,4 liter per samma tid som det tog för dig att köra en mil på 2500 varv.
Jag har inte den blekaste aning om min teori har någon som helst verklighetsförankring, men det är i alla fall en teori. *s*
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
hehe
Fyll upp tanken. Ställ på tomgång och se hur lång tid det tar innan det är slut. Då vet du i alla fall hur många liter/tim det går åt! :)

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
På E32an så kan man med olåst OBC göra test 2, eller var det 3(?), titta vad den drar på tomgång.
Anges i liter/timme.

ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Har för mig att en modern 4-cylindrig motor drar ungefär 1l/h.

Men nu när jag skriver det känns det lite... blir osäker. Borde iaf bli stor skilnad beroende på hur generator laddar och AC-kompressor av/på.

Kommer jag ihåg ska ja kolla det nästa vecka.

/chni
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Efter lite googlande: Länk

Han hade 1.1l/h så det ligger nog runt där.

/chni
Mitt svar saxat från en annan tråd förra året:

"Om man rullar i 70 kilometer i timmen (kopplingen nedtryckt) med en 518 E34 ligger förbrukningen på två liter / 100 kilometer. Hundra kilometer tillryggaläggs på 1,42 timmar. Alltså drar en 518i grovt räknat 1,4084 liter per timme vid tomgångskörning."

Ok, då vet man lite mer nu..
Tack för alla svaren.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Min bil vissar på mätaren 39,5l/100km så det borde vara så där 3,5-4 l/timmen...

BMW - Beroende Med Wilja!
En modern 1.8L VAG drar 0.8-1.1 l/h beroende på om man har ac/lysen osv på. Enl färddator på octavia RS -03
BMW har visst ändrat algoritmerna för ekonomimätaren för rätt många år sedan, men vid stillastående bil åker den alltid i topp, har inget med "verklig förbrukning" att göra. Den börjar visa rätt först vid 10-15 km/h, tomgångsförbrukningen kan typiskt ligga mellan 0,5-1,5 lit/timme.

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Oj det låter ju grymt bra med dessa siffor, runt en 1 l/h

Att då stå på tomgång i en kö i en hel timma kostar alltså bara drygt en liter.

Eller att lämna bilen på en hel timma för att få den varm eller ladda upp batteriet (under förusätting att motorn redan är varm alltså så det inte är kallstart.)

Konstigt jag har alltid tyckt att det går åt rätt mycket bränsle om man låter den gå på tomgång så här länge.
Visst, är man inte så mån om motor eller miljö så kan man alltid låta den stå på tomgång så länge som möjligt...) De flesta "system" i och omkring motorn, från förbränningen till hjälpsystem, katalysator mm, jobbar dåligt eller inte alls vid tomgångskörning.

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Folke. Jag ville bara få lite perspektiv på det hela........

Om jag skulle stå på tomgång i 10 minuter i onödan så skulle jag känna mig som en värsta miljöbov som vore för lat för att stänga av. Fy skäms på mig...

Doch skulle det ju bara slösa bort 1 decliter på den stunden.

Samtidigt finns det ju många som inte orkar växla själva utan kör automat och då slösar bort en hel decliter i oödan per mil. De är ju ännu värre miljöbovar om man tänker så....
Ja tänker man efter så borde bilar förbjudas helt i det stora perspektivet eller hur?
Iaf de som tomgångskör i onödan eller för den skull alla typer av "dåliga" förbränningsmotorer, gräsklippare och de flesta andra orenade småmotorer runt omkring oss. Lägg din energi på dessa istället om du verkligen söker miljöbovar, en automat idag drar obetydligt mera än en manuell vid normal körning.
Om det är mitt bilägande specifikt du syftar på så har jag en manuell vagn också (Passat 1,8T 150Hk, manuell), den drar mera än 528:an oavsett körsätt, vilken skall då väljas bort?

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Nej, det var inte din låda jag tänkte på. Bara att man är rätt irrationell.

Man är ju precis lika mycker miljöbov om man kör automat. står på lite extra, har dåligt med luft i däcken tex, har tokbreda däck etc alla dessa saker drar ju var och en ungefär som en person som tomgångskör i tid och otid.....
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Gjorde liknande beräkning på min diesel igår, den verkar landa på ca 0.4 l/h.

Otroligt snålt, ska man inte stanna mindre än 2-3 timmar behöver man ju inte slå av motorn :-D
En viss skillnad på exempeln ovan och tomgångskörning kan vara att reningen av avgaserna är kass vid tomgång medan den funkar vid normal körning med t.ex automat och breda däck osv. Alltid nåt positivt iaf...)

FP
det är inte så konstigt att mätaren går upp i topp när bilen står still efterssom den mäter l/100km och om bilen står stilla så dricker ju bilen lite grann men kommer ingen stans.så egentligen är bränsle förbrukningen 999999...l/100km. men om man undrar hur mycket den dricker i timmen så går det att räkna ut om man vet ut mycket spridarna flödar vid ett visst varv..men om man inte vet det så kan man göra som andra som skrivit att räkna ut bränsle förbrukningen vid tex 2000 varv i en viss hastighet och sen dividera det med 2 om man har en tomgång på 1000...men då blir det inte jätte exakt för det finns ett visst motstånd när man kör..2000 varv i 80km/h är inte samma sak som 2000 varv stillasående, frikopplad mm... en bil med 2,5l motor får i sig ca 2500 l bränsleblandning vid 2000 varv...men hur mycket som är bensin beror på vilken bil man har hur hårt man trampar på gasen vid det varvet och allt annat motstånd...

johan
Nja, mätarens nolläge är helt enkelt där nålen hamnar vid stillastående, funktionen finns beskriven i BMW:s tekniska manualer. Den börjar inte beräkna osv förrän en viss hastighet är uppnådd.
Det är en mängd parametrar som påverkar alla siffrorna ovan, tror inte man ska ge sig på och räkna så djupt på detta.
Jag har installerat några bränslemätare för länge sen på lite olika dieselmaskiner. Principen är densamma även i insprutade bilar, bensin eller diesel: Man sätter en flödesmätare på vardera fram resp. returledningen från tanken och beräknar skillnaden på dessa flöden, sen bestämmer man om man vill ha förbrukningen per timme eller distans, Km, Mil osv, that´s it.

FP
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Och det är väl så att en insprutningsmotor har i princip noll i förbrukning vid motorbromsning? Oavsett om man räknar liter/mil eller liter/h alltså.

//Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.