|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ett litet varningens ord: AC´n inehåller en del detaljer i aluminium och Virkon har en korrossiv effekt. Det svindyra medlet kanske blir billigare i längden ändå... |
|
|
Virkon som pulver (vilket inte är aktuellt här) kan ha korrosiv effekt, men i lösning med vatten är det knappast något problem. Det rekommenderas t.ex för användning i AC-anläggningar i större sammanhang, och även om man skulle lämna en liten mängd kvar i form av vätska så är den bara aktiv under några dygn. När man duschar i bilens luftintag så kör man fläkten 5-10 min extra efteråt för att torka ur. Jag hara bara hört positiva resultat om användning av Virkon. Utdrag ur spec för Virkon: Non-corrosive Virkon will not degrade mop heads, buckets and equipment nor will it alter the surfaces it cleans saving on replacement costs and time repairing items damaged by cleaning. FP |
|
|
Ja, men jag har precis talat med en lantbrukare som använt detta medel för rengöring av svinstallar, och det verkade korrosivt på utrustningen. De bytte därför till Decinfect maxi, som jag fick lite av i en burk. Det fungerade för att ta bort lukten, vilket var det viktiga. Virkon fungerar säkert utmärkt och kanske inte har några skadliga effekter. Någon som plockat isär ac, n och kollat? Gillar egentligen inte att bara spraya in i ett svart hå och sedan hoppas på det bästa. Känns som ett rätt trubbigt verktyg. Skulle jkanske vilja ta i sär och göra rent... Och vart tog all lösning vägen? |
|
| Rinner kanske ut där kondensvattnet rinner ut...? | |
|
"All lösning" i vårt fall är kanske 1-1,5dl som sakta sprayas in med fläkten igång, verkar några minuter och dunstar bort. Att ta isär en bils AC tills man blottar själva förångaren låter sig knappast göra på ett enkelt sätt, vi får kanske ställa problemet i relation till verkligheten...) Om man är rädd för korrosion så skulle man nog aldrig våga använda bilen, AC:n osv, kondensorn i fronten på bilen är många gånger mera utsatt än t.ex förångarens aluminiumdetaljer vid desinfektion med Virkon. Här är lite mera info om Virkon för den som är intresserad, inkl MSDS: Länk FP |
|
Smiley© |
Tja! Detta ni skriver om gäller E39, ser det likadant ut på en E34, eller var ska man spraya in medlet på en E34 någonstans? Kan man ta bort kupéfiltret och spraya in där direkt på aluminiumkylaren som sitter där? Eller har man gått förbi källan som luktar illa då? För länge sedan testade jag att spraya in 2 olika medel (vid olika tillfällen) i luftintaget (under plasten) under motorhuven på min E34 och det var helt verkningslöst. /Thomas |
|
Principen är samma för alla bilar och system: Fläkten skall vara igång på c:a 75% och ev. kupéluftfilter borta. Sen sprayar man direkt in i fläktsystemets insug. Vilka medel var det du använde och när ungefär? FP |
|
Smiley© |
Förstår att principen är densamma på alla bilar, men man kommer åt sakerna på olika sätt på olika bilar och jag vet inte exakt var bakteriehärden brukar samlas så jag vet inte exakt var man måste spruta för att komma åt den. Sprutar man in på fel ställe så kanske medlet inte kommer åt där det ska. Därför frågade jag var mans ska spruta in på en E34. Det är över 1 år sedan jag försökte mig på detta. Medlena var utspädd klorin och en CRC produkt vad den nu hette minns jag inte men den var gjord för att rena ac-anläggningar. /Thomas |
|
jag har också prövat med virkon, och jag fick bort lukten trots att jag enbart sprayade i luftintagen. skitbra |
|
|
Jag har börjat fått samma problem på min 525i -92, dock så luktar de verkligen äggmök, fis, prutt, å de är inte lite häller.. är de samma som ni pratar om här innan? eller är de ACn som är keff? skall tillägga att jag inte har bytt micro filter ännu.. kan de vara den som luktar, de har börjat lukta nu senaste 2 veckorna började pendla med bilen för 7 veckor sen.. |
|
| skall lägga till att de kommer inte på engång utan när bilen är riktigt varm ca 30min lansväg/motorväg då börjar de lukta... | |
| om de är Virkon som gäller vart sitter lådan som jag skall bespruta? är de lådan i mitten ovanför motrn eller är de bara kabelstam? | |
|
Nja. AC-problemet med bakterier osv visar sig på sommaren och ett par minuter efter start enbart. Mikrofiltret brukar inte tillföra nån lukt, bara hindra flödet när det blir igensatt. Det måste vara nåt annat i ditt fall. FP |
|
| många poster (sorry) eller är det vid luftintaget nedanför rutan som skall besprutas? | |
| jag har dock blivit påkörd bakifrån kan de va så att de läcker in avgaser genom bakluckan? | |
| skadan är inte repad utan skall in på verksta när ja får klartecken från försäkringsbolaget. | |
|
Troligen är det avgaser som tränger in, detta är riktigt riskabelt att köra omkring med. Fläkten på max så att det blir övertryck inne i kupén kan kanske vara ett sätt, annars skulle jag undvika att köra med bilen. FP |
|
| hitta en läcka mellan första å andra katen, en bult som rostat av å ramlat ur så ja köpte en ny M6 50mm å drog åt, tätt å fint nu.. *thumbs up* | |
|
Jag har införskaffat en flaska med Virkon från apoteket men blev lite skeptisk till att spruta in det i systemet. Följande står i en ruta på etiketten: "Det är viktigt att föremål av metall inte får vara i kontakt med Virkonlösningen längre än 10 minuter. Annars kan det ske en missfärgning. Vissa metallsorter, t ex koppar, mässing, järn och aluminium bör undvikas helt." |
|
|
Låter nästan som texten på US-produkter, rädsla för allehanda stämningar osv. Isf blir ju produkten i stort sett oanvändbar, det förekommer ju metall i de flesta sammanhang där man kan behöva sanera. Läs gärna på de olika websidor som finns, sök på Virkon osv, läs säkerhetsdatablad MSDS osv. Kanske det har lite att göra med hur koncentrerad lösning osv man använder. Jag har köpt mitt i form av pulver att blanda med vatten, det funkar alldeles förträffligt och inga biverkningar har konstaterats så här långt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.