AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.296

Kvav och illaluktande luft från ventilationen!

Sida 1 av 2
go
212
goldman
535ia-97
Har en 523 E39 1997 med ett ventilationsproblem!
När klimatanläggningen sätts igång så kommer det en kvav och svag illaluktande doft/luft men när jag trycker på "snöflingan" så att kylan kommer så försvinner det.
Har bytt 2 ggr kupèfiltrena på en kort tid men efter en stund så kommer odören! Vad ska jag bära mig åt? Vart/vad ska jag kolla i ventilationssytemet?

Tag omedelbart ut de döda djuren och/eller den gamla maten från luftboxen!
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Prova att köra med värmen på minst 1/2 till en timme, det kan hjälpa att torka ur vämepaketet, det blir blött nu på sommaren=dålig lukt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du åker till Apoteket eller Grodden och köper ett bakteriedödande medel som heter Virkon el Virkon S ( går att jämnföra med Klorin fast luktfritt) och blandar det med vatten i en sprayflaska enligt anvisning.
Tar bort luftstossarna mellan filterboxen och torpedväggen, sätter fläkten på 1 el 2 dots och sprayar in blandning för att döda de bakterier som växer runt evaporatorn i klimatanläggningen.
Virkon och Virkon S används inom sjuk och tandläkarvården för att desinficera instument o verktyg samt Virkon S för att desinficera djurstallar.
( Tips från vår Virolog i microbiologi på forumet kävlingepågen) istället för att använda Klorin som luktar starkt eller det mycket dyra desinficeringsmedel som kylfirmorna använder på sprayburk)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hasso: vad menas med luftstoossarna mellan filterboxen och torpedvägen? Hur kommer man åt dessa? finns det några bilder på dessa? räcker det inte med att ta bort filtren och spruta in där?
Har märkt att så fort man stänger av ac (snöflingan) så kommer det unket lukt...Uuusshh.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dom gummibälgar som förbinder filterboxen och torpedväggen får man ta bort.

///MVH Hasso
Länk
go
212
goldman
535ia-97
Har nu idag köpt Virkon och i morgon ska jag spraya!

Länk
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
go
212
goldman
535ia-97
Hejsan!
Idag har jag sprayat på med Virkon och det blev en märkbar skillnad på en kort stund! Härligt att det funkade så snabbt!Hur lång tid tar det tills vätskan man har sprayat har dunstat/försvunnit för det är imma på rutorna,visst är det beroende på hur mkt man har sprayat in men uppskattningsvis?Någon?
Det var ett väldigt enkelt ingrepp,gick lätt att få bort gummibälgarna,inga problem!!!
Tack Hasso!!!!!!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
hur mycket ska man spreja då? Ska man bilen ha igång en stund eller spraya vänta 1min och stänga av bilen?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Räcker att spraya 2-3 dl och låt bilen gå några minuter efteråt.

Håkan
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
2-3 dl låter lite overkill!! ;-)
go
212
goldman
535ia-97
Jag sprayade på ordenligt,ca 1-2 dl i varje hål i torpedväggen.Satte igång bilen med luftanläggningen igång på fläktläge 2 ,sparyade en del och väntade och sprayade och väntade,så gjorde jag hela tiden och när jag var klar med sprayandet så fick luftanläggningen gå i ca 10 minuter med motorn igång och sedan stängde jag av motorn och nu är odörlukten helt borta!!
OBS!! Se bara till att inte kylanläggningen är igång,snöflingan intryckt.
Mvh
Mats

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad sprayar ni med? Måste det liksom va en flaska som sprayar "dimma" eller går det bra med typ lite mer stråle?

Fläktläge 2? Vad innebär det på en digital klima?
go
212
goldman
535ia-97
ravve:jag har sprayat med Virkon som jag köpte från Apoteket efter tips från Hasso,se längre upp hans inlägg.Jag har använt mig av en vanlig sprayflaska som jag köpte på ICA Maxi,samma flaska som till blommor,hade finståle/dimståle.
Du har en digital klimat,jag med,jag menar att du trycker ner hastigheten på fläkten så att det visar 2 "dottar",2 små staplar på diagramet för fläkthastigheten,för att det riktigt skall verka,och som jag har uppfattat så skall man INTE ha full kräm på fläkten och INTE ha kylanläggningen igång! Jag har testat detta och det FUNKAR!!!!Hurra!!!!

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag va på apoteket idag och fick beställa Virkon för de hade dom inte hemma. 10 grams förpackning köpte jag. Hur ska jag dosera detta?

Damen på apoteket såg lite förbryllad ut när jag förklarade för henne vad jag skulle ha de till :-)
go
212
goldman
535ia-97
ravve:Min med!Min dam på apoteket visste inte om att det fanns Virkon och när hon sedan skulle kolla i sin dator så såg hon också vilsekommen ut när jag berättade vad jag skulle ha det till men det funkar!
Du kommer att få en tom 1 liters-flaska med en liten påse i den,ta ut den lilla påsen,häll i innehållet i den tomma flaskan och fyll sedan upp den med vatten.Det står även på flaskan hur du ska blanda till det!
Mvh
goldman

Men hur nyttigt är det egentligen med Virkon i ventilationen? Det är liksom inte tanken med produkten vilket gör att jag ställer mig en anings frågande trots dess bevisade effekt. Duger åt grisar och tanläkare med duger det för bimmerförare? ;) Vad är det för skillnad mot dom "svindyra" specialmedel som finns att köpa, kanske är det virkon med perfym eller liknande, någon som vet?

Sterio vulgaris
Virkon dödar bakterierna, thats it, och till ett betydligt billigare pris än specialsprayerna osv. Klorin gör samma sak men luktar för djäkligt.
Ett tips är att handla Virkon hos Granngården, de lär vara billigare än apoteket, med tanke på vad denna institution tar för sig av allt annat de säljer. Hoppas monopolet försvinner snart...)
Det duger bra med någon sprayflaska som blir över i varje garage när insektsspray, fälgtvätt mm är slut, c:a 1-1,5dl brukar jag spraya in med fläkten på 50-75%, kyla från osv. Funkar utmärkt.

FP
Körde virkon i min bil igår kväll, funkade kanon. All dålig lukt borta. Det enda man kunde förnimma var en svag doft av simbassäng som avtog efter ett par minuter. :) Mycket nöjd.
go
212
goldman
535ia-97
Grattis Zlurc!! Visst ÄR det underbart att slippa gasmasken:-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.