|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det var en enkel sak att plocka den neråt! Inte många skruvar lossa avgasröret och oljeledningen sedan är det bara och skruva loss den ovanifrån den sitter fast med skruvar under luftfiltret, det finns ju speciella lock för åtkomst uppifrån, pis of kaka ;) För mig gjorde verksstaden en miss och skruvade inte fast slagen på trycksidan med resultatet att den övervarvade. Orkade inte ta upp fighten då jag känner honom, däremot får jag väldigt bra priser på reservdelar.... |
|
|
Känner en här i DK, med en E46 320dA kombi, -02:a som turbo pajjade på vid hög hastighet på autobahn. Bilen hade då gått 23.000 mil, och motorn fick bytas då turbon slog sönder motorn ! BMW bytte motor och nu har bilen rullat 29.000 mil. (han kör 8.000 mil om året).. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Rapport. Nu är allt bytt och fixat. En sak som man kanske ska säga, diesel e ju lite speciell. Om lagerhuset går sönder helt och olja läcker in i kompressor delen kan motorn rusa, och gå på motorns smörjolja... Det har hänt med en buss här i stan. De fick trycka in en tröja i insuget på turbon för att få stopp på motorn.. (den varvare 3500rpm) Jag fick in motorolja i intercoolern och inloppröret... Inte kul att tvätta det. Motor olja från en diesel e inte vacker. Iallafall. Olja, filter bytt. Motorn går perfekt, som innan. Och inte ett uns av vin, helt borta. Kanske om man lyssnar riktigt noga så kan man kanske få det till att det viner. Nu e det gjort iallafall, och semesterkassan e slut. |
|
| gretzky, hur har det gått med din turbo? Du skrev att du inte trodde dom fått till det rätt. Jag måste nog oxå byta och firman i Strömsund är ju betydligt billigare, men vågar man anlita dom? | |
|
en sak som är viktig då man har turbo... är att låta bilen gå i ÅTMIONSTONE 30 sekunder på tomgång INNAN man stänger av den, det är för att impellern i turbo ska hinna varva ner och samtidigt få smörjning.... stänger man av direkt utan att låtit den gå på tomgång så får ju inte impellern smörjning = turboras... så tänk på det ni som kör med turbo, diesel eller bensin |
|
gretzky |
Paa När jag skickade min turbo till Strömsund för renovering, så var det förmodligen den första av det slaget som dom fixat. Men man tycker ju att när dom jobbar me´re dagligen så ska dom kunna fixa det mesta. Ska inte lägga skulden helt på dom eftersom jag inte bytte grejerna själv utan anlitade mekaniker. Turbon fick åka upp till Strömsund en extra vända när det upptäcktes att nån del va helt galet monterat, så får dom dit en till så tvivlar jag på att dom gör en liknande miss, det kostar ju... Förstår om du tvekar men jag kommer garanterat att skicka nästa turbo dit också om det skulle inträffa igen. Lycka till dieseldoris |
| Tobbe.. ungefär samma sak finns i mitt inlägg 060723... men iof.. på TV kör de också mycket repriser | |
|
Kalle123, leffe6 eller någon annan, Skall byta turbo på min 320d -04 och undrar om ni har lite tips. Antar att man måste ta bort förstärkningsplåteten under framaxeln som sitter med 8st M10? Är det nåt mer man behöver ta bort för att få ner turbon? Nåt mer viktigt att tänka på? Tacksam för svar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.