AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.586

320d -02a rasad turbo

Sida 1 av 2
Har precis demonterat turbon på frugans 320d.
Inget att rekomendera för de som inte kan meka, eller har tid.
Vidare kan jag säga att turbon varken tillverkas mer, eller kan renoveras för delar finns inte.
Det finns en ersättningsturbo att tillgå för endast 9800:- . BMW tar 20.000:- för att byta den. (inkl material)

Hur fan kan man göra så?? Sluta göra delar ? Till en 02:a???

Turbon från början måste ha varit kass eftersom tillverkningen upphört av den modellen. Garret 717478-1 e numret.
Tyckte BMW va bra tills detta hände. Och mekarvänligt, nä långt ifrån. Nästan hopplöst. Fick demontera halva motorn och torpenden.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Intressant.. Hur långt har bilen gått och hur är den servad/körd?

Man blir ju orolig

//amullo
---
Le
3
Leilo
320d -07
Vilka symtom visade sig när den gick sönder?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Leffe6 prova ring hit Länk och hör om dom kan lösa det på något sätt.

Mvh Danne
Bilen har gått 12.000mil
Den tappade all kraft. "vinet" försvann helt och bilen blev skitslö.
Tänkte först "va e detta" det va precis som om turbon försvann, men jag ville inte tro det efter bara 12.000mil.
Automatlåda också.
Kan nämna det att dagen efter på morgonen skulle vi åkt till Stockholm. (från gbg)
Nu gick hela och lite till av kassan till ett nytt aggregat. 9600spänn, svensk turboservice ligger inte långt hemifrån. Mycket hjälpsamma.
De beställer ett ersättningsaggregat från Holland.
Servad på Wölkes i Gbg..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur länge har ni haft bilen? Import, sv såld?
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är bilen i standardmässigt utförande eller t ex chipsad el effektoptimerad på något sätt? HAr bilen dragkrok och är den ofta använd?
Frågar detta för att jag är nyfiken om det finns något i driften som påverkat livslängden?
Lycka till iaf
Asken
Smerud
Är ny här på forumet, men har också haft en historia med turboras på en 320d och detta hände vid omkring 9800 mil (minns ej exakt). Bilen var då drygt 3 år gammal. Raset inträffade mellan Stockholm-Uppsala ungefär i höjd med Knivsta. Bilen kändes helt orkeslös och förutom det hördes ett missljud från motorn som bäst kan beskrivas som en rem dragen runt ett hjul med kraftig friktion. Jag beslöt att köra till BMW i Uppsala (Novation AB) och låta den stå där till måndag morgon (eländet inträffade en söndag-kväll). De återstående 15 Km började jag hålla i cirka 110-115 km/h med plattan i botten varvid jag efter 5 Km såg ett kraftigt rökmoln bakom bilen och det började lukta bränt. Tog mig sedan för egen kraft i låg hastighet till Novation. Efter ett par dagar hade man undersökt bilen och konstaterat att turbon rasat samt att jag tvingat bilen de sista kilometerna hade medfört att en massa bränsle hade sabbat rening etcetera och det ledde till att en massa delar skulle bytas förutom turbon till en beräknad kostnad av 29000 inklusive allt. BMW färsäkring kontaktades och de tog smällen förutom 5000 i självrisk. Jag behöver bil i jobbet och köpte en 116i direkt som fanns i hallen för leverans och lämnade 320d:n i inbyte och beställde en 120d samtidigt eftersom det var ganska lång leveranstid på den då.

320d:n köptes ny av familjen på Novation i Uppsala och hade inte ett enda fel innan turboraset. Jag bytte max 2 lampor fram under tiden vi hade bilen. Har aldrig tidigare haft någon annan bil med mindre strul under de nästan 10000 mil som jag körde med 320d:n (även inkluderat Toyota Avensis).
320d:n hade mest gått landsväg och var aldrig chippad / KCR el liknande.
Verkstaden förklarade att man haft turboras på 320d tidigare vid relativt låga mil, men att det inte fanns någon tydlig trend utan mer beroende på "tur / otur". Man nämnde också att 330d brukar hålla längre avseende turbon.

Verkar inet som turbo är bmw:s grej.
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Det var ju ingen större grej att byta turbon ca 3 timmar ute på gräsmattan!
Det kostade bara drygt 7000 kronor en renovering av den hos GIK
Men det är oftast inte turbon som har havererat utan turbotrycksgivaren eller luftmassegivaren värt att kolla
Minns att jag snubblade in nån gång på ett Sydafrikanskt forum för BMW och 320d var populära bilar i det landet. Där var turbohaveri på dessa bilar tydligen väldigt vanligt med tanke på hur mycket det diskuterades där. Min gissning är att det är det varmare klimatet där som sliter mer på turbon för här på forumet hör det ju till ovanligheterna...men man kanske får se upp en sådan här sommar:-)

/ Micke
Kalle123.
Jag tror dig inte att du bytt turbo på 3timmar på gräsmattan. Knappt ens om du gjort det flera ggr tidigare.
Inte på en 02:a med AC och Automat i allafall.
Jag har skruvat med bilar mycke och framförallt turbo bilar. Saab 9000T, V70 T5, 240 T, 9-5 Aero, Nissan 180ZX.
INGEN bil kommer ens i närheten av denna i svårt åtkomlighet. Man får demontera bla. ventilkåpa, dieselspridare(mycket känsliga), delar av torpenden, grenrör, mm.. mm..
Vår bil:
Helt orginal, frugan kör bilen.
Funderat på KCR, men är väldigt skeptisk till belasta turbo mera än orginal.
AC, automat, SVENSKSÅLD, 11.700mil
Haft bilen i 14månader nu.
Numera kommerjag serva bilen själv, garanterat så jag vet att allt blir gjort som det ska.
Har meckat tillräckligt kändes det som innan, men med så dyrt turboras så ser jag nog till själv i fortsättningen att olja och filter blir bytt.
Lagerhaveri var det som orsakade raset. Dvs, dålig olja. Om den va gamla eller om det va dålig kvalitet, det vet jag inte. Numera byter jag själv.

den har dragkrok.... Avtagbar... Vi har varken kärra eller husvagn.
Det ska inte påverka en bra konstruktion.

Den ska kunna gå på max moment hur länge som helst.
BMW testar väl sina bilar...
Kalle123
Din bil har inte VNT turbo och inte EGR...
/ Leif
gretzky
Har även jag varit med om turbohaveri på min 320d -01. Den hade gått ca 12000 mil när turbon gav upp. Skickade den till Strömsund för renovering, men jag är fortfarande skeptisk till om arbetet blev korrekt utfört. För ibland när jag tex kör ut på motorväg o accelererar så blir det nästan en tvärnit i turbon så fort jag fått i 4:ans växel. Den fortsätter att acca men väldigt segt ända tills den når ca 3000rpm, då vaknar den igen. Så här i efterhand ångrade jag att jag inte la ner en slant till o köpte en 330d.

dieseldoris
E3
1.828
E36
USA bilar
Felaktig skötsel kan döda en turbo rätt snabbt
Oljekvalitet, oljebyte och filterbyte
samt belasta aldrig turbon hårt direkt efter start och givetvis, låt den lugna ner sig en stund efter körning innan ni stänger av bilen! Speciellt viktigt på bensinare eftersom de har högre avgastemp än dieslar, men alla turbos mår bra av detta, tänk själv... full snurr (30000 varv) heta avgaser.. stäng av motorn direkt... noll oljetryck 30000 varv och hetta...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Leffe6: Beklagar att du råkade ut för det dyra raset. Mitt tips är att du kör bilen vidare ett antal år cohsköter bilen själv då får du på sikt den lägsta kostnaden kr/ mil även om turbobytet tillfälligt belastar budgeten.
Min erfarenhet är att byta olja var 1000-1500mil och olja filter varje serviceintervall. Hoppas att du med tiden känenr dig nöjd med bilen då du slår samman alla kostnader och njuter av vridet bakom ratten. det viktigaste med att äga en BMW, känslan av körnjutning. Där är andra bilar svårslagna.
Det kan ju tilläggas att det är en konst att äga och våra en bil på bästa sätt.
Jag lär mig mycket av den här tråden.
Mvh
Asken
Som är såld på diesel.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
E46 318d, E46 320d og E39 520d (alle uten Common-rail dvs. 115 og 136 hestekrefters versjonene) har den samme turboen (delenummer 11652248901). E46 320d og X3 2.0d (begge med common-rail dvs. med 150 hestekrefter) har den samme turboen - eller flere iom. om den har exhaust emission control (avgasrening) eller ikke. Det er med andre ord minst tre ulike aktuelle turboagregater for E46 320d med common-rail (inkl. som nevnt i tråden et turboagregat med delenummer 11657787628 som BMW kun produserte frem til og med 01/2004).

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
leffe6: Bade min och kalle123:s bil har VNT..

Jag har hort att min turbo viner ganska mkt ibland, har dessutom KCR, vilket jag kort med ca 7000 av de 20000 mil bilen rullat.. Dock servar jag bilen sjalv..

Diesel-räsern
/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.