AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.419

Laddar in kart CD men gamla kartor finns kvar!?!

Sida 1 av 2
Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Hejsan! Bilen som jag kör hade en tysk CD i Naven när jag köpte den och nu verkar den ha fastnat på Tjeckien! När jag tar ut CD så står det "no CD in tray" eller dyl. men sen när jag stoppar i Svenska kart CD:n så får jag fram samma karta som med den tyska Kart CD:n. Nån som ver hur man fixar det här eller som råkat ut för liknande? Jag uppgraderade min MK3:a från 5.0 till senaste och trodde att det skulle hjälpa men samma sak igen! Kan det va en bugg eller kan det va så att kart CDn jag anv. inte är orginal och att det är det som strular?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Har du en 03 så är det väl MK4 o dvd?
Visa användare
192
Marios
Nej det är en MK3 för att det är vanlig cd och kollar man i menyn "setings" el dyl. så står det "SW 3/1-63" eller liknande. Men problemet är att kartan på tjeckien har fastnat. Men iof jag har ju inte testat med en orginal CD. Har prövat polarnas backuper.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Testa att koppla bort batteriet i 15 min....
Visa användare
192
Marios
Ska testa det. Tack för tipset!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I menyn där du matar in en destination så anger du ju även land, har du satt detta på Sverige? Även på Sverigeskivan så finns det ju kartor över Europa dock enbart större vägar och större orter.

Om du står i GPS-menyn och scrollar neråt så finns det ett val som heter 'map'. Då visas en karta över där du befinner dig just nu. Visar inte denna rätt så är det mer troligt att du har problem med GPS-positioneringen och inte kartorna.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sen är det som Bianca säger att du borde ha en MK4 om du har en 03:a men det är kanske en 02:a som är uttagen senare? Jag har ialla fall en MK4 i min 320d -03.

___
//Ulf
Visa användare
192
Marios
jag misstänker att naven e eftermonterad för det är en tidig 03:a. Men jag ska kolla upp det där med batteriet och sen så uppdaterar jag infon här. Tack för hjälpen gubbar iaf.

"If god isn't GREEK, then why is the sky blue and white?"
Visa användare
192
Marios
om man har problem med GPS positioneringen vet nån vad man kan göra? Min karta verkar ha fastnat i Tjeckien och jag försöker desperat få över den till Sverige. Snälla kan nån hjälpa. Tack på förhand.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Så om du väljer sverige som land , hoppar det tillbaka till tjeckien igen då eller visar den att du åker omkring i tjeckien när du är ute och åker? Har du provat med en batteri reset dvs kopplat ur bilbatteriet och låtit det var urkopplat typ 30min och sedan kopplat in igen?
Visa användare
192
Marios
Det är som du säger att "man kör runt i Tjeckien" även när man väljer Sverige! jag har inte testat med battery reset för att jag vet inte vart batteriet ligger. Lite pinsamt jag vet men kollar man under motorhuven ser det ut som ett flygplan! Så om nån vet på ett ungefär vart batteriet ligger och hur man kopplar ur detta så skulle jag va´ oerhört tacksam om man fick lite handledning. Annars så har jag tummen rätt i hand.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är inte hundra på E46 Coupé men en gissning är bak till höger i bagaget.

___
//Ulf
Visa användare
192
Marios
Behöver man lossa något? Menar du att det ligger typ vid reservdäcket eller mer till höger än så?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Antar att det sitter till höger, dvs mellan hjulhuset och baklampan. Finns säkert en lucka du kan öppna så du kommer åt. Sen är det bara att koppla loss pluspolen typ 30 min.

___
//Ulf
Visa användare
192
Marios
Ska gå ner och kolla det. Skriker till om det är nåt. Tack för hjälpen.

Visa användare
192
Marios
Tänkte bara ta mig lite luft o fråga en sak?!? Om det mot förmodan inte skulle funka o. koppla ur batteriet så hur ska man då gå till väga (haja ironin *väga*) för att positionera GPS rätt? Nån som har nåt annat bra tips? Håller på o. reset:ar datan men efter det... så?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Först gäller det ju att kolla att du verkligen tar emot GPS-signaler. Kör jag t ex med färddatorns värden på skärmens vänstra del så har jag till höger info om vilken väg/gata jag kör på samt under detta koordinater var jag befinner mig samt höjd över havet. Har du ingen GPS-mottagning så bör du inte se några koordinater.

___
//Ulf
Visa användare
192
Marios
Jo jag ser att den tar emot koordinater för kollar man i menyn "Emergency" så ser man att siffrorna för koordinaterna rör sig. Så det är det inge fel på men nåt är det. Men jag har inte sett resultatet av min resetting ännu. Den har stått i ca 45 min. nu så jag tänkte traska ner o. göra en check. Hör av mig.

Visa användare
192
Marios
Det funkade INTE!!! Samma karta efter ca 1 timmes bortkoppling! Vad ska man ta sig till nu då? Man rör sig omkring Tjeckien hela tiden tror ni det är irreterande eller?!?

Visa användare
192
Marios
Finns det nån som vet hur man ska fixa detta problem med min GPS? Jag vet inte hur man ska se att själva GPS:en tar emot signaler i form av koordinater förutom att gå in i menyn "Emergency" och där kan man se att dessa rör sig. Men det verkar som dessa möjligtvis är missvisande för de visar ett helt annat land. Men kan det va´ så att antennen e paj eller liknande? Nån som har nån synpunkt eller vet nån yrkesutövare som jobbar med GPS och som bor i Stockholms trakten om det e så att det inte absolut går o fixa på egen hand.

Min kunskap om GPS är liten, mycket liten.
Det finns en par tester man kan göra själv (utan att skruva) för att se att GPS'n är igång, se från sida 74 på denna länk Länk

Men jag är nog "en blind som leder en döv" i detta fall

;-)
/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.