AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.004

Har en Bmw M3 med dålig väghållning?

Sida 1 av 2
Hej!

Var å köpte en m3a -03 för en vecka sedan,har nu åkt ca 130 mil å tycker att väghållning är kass, är det någon annan som åker e46 å tycker att det suger? Bakvagnen hänger ju inte allas med=(
en krokig väg å man blir 2a direkt nästan..
Har tidagre åkt Evo6 å då var det bara vrida på ratten, men nu känns de som om bakvagnen licksom "hoppar" kränger. Vad finns det för värre att montera? någon som provat nå andra bakdämpare?? Förövrigt är ja skit nöjd med bilen! En riktig drömm bil!

mvh:Andreas
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har du kollat så att bussningarna är OK? Låter inte som en helt hundra M3-bakvagn det där.

///BMW - Was sonst!
Bilen är S-såld å har gått endast 3000 mil å det är garanterade mil.
Hur bra ska en BMW vara efter vägen?
Upp till 140 går de kanon men det är efter.. ligger man runt 170-180 då jassar den på fint...
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
När är 4-hjulsinställning gjord senast?

M v h
Stephan

Min bil: Länk
Det vet ja inte=(
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Kan bero på dina däck. Vad har du för däckfabrikat fram resp. bak? Dimensioner?
Och hur slitna är dom?

Upplevs det som om du ha ett badkar i bagaget med 500l vatten och att bakänden kommer med ett litet litet "kast" efter?

Min vilda gissning är att du har olika fabrikat fram och bak och nya däck bak?! Har själv varit med om denna symtom på min fd. E36.

Mvh Jimmy

Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Låter skit konstigt.. Har kanonväghållning. Min har rullat 2300 mil. (inte så stor skillnad).
Stabil på kurviga vägar och i höga farter.

Låter som nåt är riktigt konstigt om du upplever det så?

Kolla hjulinställningar, bussningar i bakvagn, och däck..
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Låter roligt med 170-180 på krokig väg annars! :)
Det sitter Michelin Pilot Sport både fram & bak men bakdäcken är nya...
265*35 19 bak fram kommer ja inte ihåg... Kan bilen bli "vinglig" då?

"Ribban" känns inte din bil konstig alls?? folk säger att ja är kräsen har ju alltid åkt 4wd men inte ska dom liksom jassa fram? Har du provat å åkt fort på halv krokig väg?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

170-180 på krokig väg? Döljer sig Ari Vatanen bakom ditt nick eller ?

Min bil: Länk
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

bmw_m3smg:

Åk in till bmw och be dom testa bilen och hissa upp den och kika.

Min känns inte konstig alls. Känner inte igen det beteende du beskriver på bilen.
Det är ingen "importerad" bil som rullat längre än vad de står. Tänkte mest på bussningar osv som slits med milen..
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Min personliga åsikt är att M3:an knappast bör kännas mycket sämre väghållningsmässigt än Evon. Same but different som man säger. Visst kommer bakvagnen om man provocerar, och bilen krafsar inte med alla fyra, men så som du beskriver det verkar det vara något av felen som nämns längre upp i tråden.

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
vad har du för lufttryck i däcken? Sånt kan ju påverka oerhört med.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Håller med: Tror lufttrycket är på tok för lågt. Se till att du minst 3 runt om och kolla hur den känns.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Min bil blev simmig och känslan var att man gled lite fram och tillbaka på vägen när jag byte alla 4 däcken på min, och efter 100 mil så var det ok igen.
Så är dem helt nya bak så ordnar det sig.Det är självklart värt att hissa upp och kolla allt som är nämnt och 4 hjulsinställning är inte kastade pengar i sjön.

Mpower
Det låter som du har behov av en hjulinställning.

Tror inte bussningarna är slut efter 3000mil. Jag har 3700 på mätaren och har inga problem alls. Du kan ju naturligtivs byta till stummare om du vill, men det är på bekostnad av komfort.

Att du har koll på däcktryck och mönsterdjup är väl en självklarhet om man vill ha bra väghållning.

Jag hade samma symtom som dig efter att ha gjort en hjulinställning med mina 18" vinterhjul och sen bytt till 19" sommar. Köpte nya SACHS dämpare och eibach fjädrar, gjorde en ny hjulinställning och bilen gick bra.
Bytte sen till nya däck (265 bak o 235 fram) i förra veckan, ny inställning samt balansering och nu går bilen som ett strykjärn i 250.
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Tycker mig känna igen lite av dina problem med bakvagnen.
Jag gick direkt på ett Bilstein PSS9 kit med H&R krängare och ställde på prylarna rätt hårt., Upplevde dock fortfarande att bilen krängde till vid växlingar samt att den kunde gunga till i bakändan vid aktiv körning.

Lösningen för mig blev polyflex bussningar i bärarmarna bak.

I ditt fall skulle jag gå bakvägen. Alltså börja med hårdare bussningar samt hjulinställning, vilket är ett måste efter byte av bussningar. Jag kör nu med max camber fram och något toe out. Bak: lite mindre camber och lite toe in. Dessa vinklar fick jag som tips i en tråd på rejsa.nu.

Hårdare krängare kan också vara en lösning, iaf. fram.

För övrigt kör jag också med 19” Michelin. Att trycka i 3kg som någon skrev, låter väldigt mycket. Jag kör med 2.4 (kalla)

Just det, jag kunde inte se att mina bussningar var spruckna (1900mil har bilen gått)

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Håller med Rka att 3 kilos tryck låter mkt! Trycker ökar rejält när däcken blir lite varma. Jag laborerar sj ganska mkt fram och tillbaka och tycker att ca 2,6-2,7 funkar bra i mina Dunlop 225/40*18.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
bmw_m3smg: Precis som jimmyboy säger känns bilen som att du har 500 liter vatten i bagaget!
Har haft precis samma problem som du beskriver, enligt mej så är det däcken som är "FÖR" nya, klackarna är för höga och för mjuka, kör typ 100 mil på däcken, så kommer du att känna stor skillnad, kanske räcker med kortare sträcka också, men det är däcken som gör den konstiga känslan i bakvagnen.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Möjligen hade jag något liknande problem med min nya E90 i våras. Jag tyckte den var väldigt instabil vid hård inbromsning från höga farter. Det här problemet försvann av sig själv. Nu är bilen så klippstabil att jag inte ägnar det en tanke. Att instabiliteten försvann av sig själv skulle kunna förklaras av att däcken var helt nya.
Hej igen=)

Tack för alla svaren ja fick=)
Gjorde som ni skrev, ja har nu åkt på i ca 140mil å lufttrycket har ja lagt på 2,6 (kalla) å nu känns bilen mycket bättre=) Är riktigt nöjd med den=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.