AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.622

Brev från skatteverket

Sida 4 av 4
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

rightnow,
Med ditt resonmang borde vi alla hjälpa till att sätta dit skattefuskare, varför inte skicka in några tips om dina grannars svarta arbetskraft till att börja med.
"För att inte tala om alla MILJONER som försvinner från seriösa företag, som kanske annars hade kunnat läggas på nyanställningar."
Haha. You got to be kidding ! Tror du på fullaste allvar att detta är orsaken att företagen inte anställer mer? Geez.. :)

För övrigt är det nåt som är fel i det här landet när momsfusk, svartjobb o dyl breder ut sig mer och mer. Nåt är åt helvete fel när du kan få samma vara eller tjänst till halva priset om du inte behöver ett kvitto. Uppmaning till angiveri är definitivt INTE rätt åtgärd för att lösa problemet.

Detta blir allt från mig i den här tråden.

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Självklart skickar jag inga papper till okända människor. Personer som har affärer ihop får klara ut sina problem själva.

För de som inte tror att Skatteverket utreder skattebrott:

"Skattebrottsenheten är en brottsutredande enhet för regionen. Enheten biträder åklagaren vid förundersökning i fråga om alla slags brott inom skatteområdet och i fråga om bokföringsbrott. Vidare ska skattebrottsenheten bedriva underrättelseverksamhet i fråga om brott inom skatteområdet. Enheten arbetar även brottsförebyggande. "

Man kan ha många åsikter om Skatteverket och dess framfart. De flesta anser nog att skattetrycket är för högt, men då ska men ge sej på politikerna istället.

Men, kan man hjäpa till att få bort oseriösa momsfifflande handlare, så inte mej emot.

Portot och de 2 minuter det tog att kopiera kontraktet bjuder jag på, annars får jag väl försöka dra av det i nästa deklaration....
Jag återkommer om det blir nya turer....

Freude am fahren
Bra gjort commander_krill sätt dit slöddret!

/Anders
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
skönt att höra att du gjorde rätt sak. för mig är det självklart att bistå en utredning, för andra är det tydligen inte lika självklart. det alla borde vara överens om är att om det frågan om momsfiffel så har du ju betalt 16 % (tysk moms) för mycket för bilen!

däremot har jag svårt att förstå de skadeglada kommentarerna när du fick en förfrågan från en provatperson. naturligtvis har det inget att göra med att du har lämnat uppgifter, utan denne hade säkerligen kontaktat dig oavsett om du hade svarat skatteverket. däremot är det ytterligare ett skäl att bistå skatteverket.

bara för att klargöra var jag står i frågan: ingen är skyldig förrän dom har fallit! skatteverket har smutskastat seriösa bilimportörer på felaktiga grunder tidigare, i många fall beroende på sin egen inkompentes. men det ändrar naturligtvis inte min åsikt att man ska bistå en utredning.

mvh Johan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ska vi anmäla en tonåring som inte kan försörja sig under sommaren utan att ta ett svartjobb?
Ska vi anmäla den som fildelar på Internet?
Ska vi anmäla den som har städning hemma för en 1000-lapp i månaden?

JA, menar tydligen många här eftersom det försvinner skattepengar i första ledet? Tänk om Ringholm missar höstens första kräftskiva pga det!

Skönt samhälle vi kan få om alla blev lite mer lojala mot staten. Ingen misstänksamhet alls. Stalinismen kanske inte är så dum ändå.

Min bil: Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
men Anders S, det är väl ändå en himla skillnad på att ANMÄLA någon annan för något du stör dig på än att bistå en utredning på en direkt förfrågan från skatteverket? och att kalla det för stalinism när skatteverket utreder grovt skattebrott är ett hån mot alla de stackare som råkade ut för stalin. jag kan inte heller förstå att ni uppenbarligen tycker det är helt ok att momsfifflare går fria? det drabbar väl oss alla, både som skattebetalare och bilägare?

mvh Johan
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Varför är det så många som tror att en momsfifflare måste vara oseriös? Jag känner många företagare som fifflar med lite moms här och lite svart där, men som är högst seriösa och mycket kunniga i sin yrkesutövning.
Då tror jag att det är värre med dom som kör med rena papper mot skatteverket, men som lurar sina kunder istället för att dra in en extra slant. Och faktum är att många drar in den där extra slanten bara för att dom måste. Dom får det helt enkelt inte att gå runt om dom skall köra rent hela vägen. Så ser verkligheten ut för småföretagandet i sverige idag.
Commander_krill: Du har mitt stöd. Säljare som fifflar på ett sätt fifflar nog gärna på ett annat också. dvs kanske inte drar sig för att lura kunder på olika sätt. Vidare innebär det att företag som följer lagar och förordningar får svårare att klara av konkurrensen. En angivervidebatt är irrelevant i detta sammanhang. Som egen företagare är jag inte heller så imponerad av skattetrycket, men det får lösas den politiska vägen. Ibland blir jag vansinnig på detta land, men när jag lugnat ned mig ser jag att det även finns fördelar ocfh att jag inte nödvändigtvis måste emigrera (jodå jag har den möjgliheten, det är bara att ta mobilen, Ferrarin (dator) och tuffa iväg i BMW:n (bil)). :)

Mvh
Mikael
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Johan: Visst är det så att skattefiffel på sätt och vis drabbar oss alla. Men faktum kvarstår ändå att socialdemokraterna drabbar oss betydligt värre.
Jag glädjer mig när en momsfifflare går fri för jag tycker att när en person på något sätt kringgår det svenska skattesystemet. Då har den personen indirekt protesterat mot samma skattesystem som i mina ögon är horibelt, och det får kosta.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jaja, den här diskussionen hör inte hemma här och inte ens på detta forum.

Mvh Johan (egenföretagare som visst får företaget att gå med vinst trots att jag kör "ärligt", och fortfarande anser att det är fel att begå momsbedrägeri.)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"Jag glädjer mig när en momsfifflare går fri för jag tycker att när en person på något sätt kringgår det svenska skattesystemet. Då har den personen indirekt protesterat mot samma skattesystem som i mina ögon är horibelt, och det får kosta."

Var väl ungefär det dummaste jag har hört. Det enda den här personen bidrar till är att skatterna blir högre för oss som är ärliga. Fy f*n vilken usel inställning.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Anders S.,

Självklart är det en stor del av saken att skatterna är för höga. Jag vet väl själv. Mer än du kan ana. Och privatimporterande momsfifflare förstör väldigt mycket för bilbranschen.. Hur vet du motsatsen? Vad har du för erfarenheter som slår mina?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.