AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.623

Brev från skatteverket

Sida 1 av 4
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Köpte min 530'a för ett år sedan av en privatperson, eftersom det var en import så följde jag Autopowers eminenta guide och allt verkade O.K. Fick t.o.m. tag i den tidigare tyske ägaren.

För en vecka sedan fick jag ett brev från Skatteverket där p.g.a. utredning av annan person anmanades jag att skicka in köpehandlingar, kopia på bankväxel, transaktionskopior m.m.

Någon annan som varit med om liknande äventyr?

Kan jag möjligtvis drabbas av nå't elände p.g.a. detta?

Freude am fahren
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den så kallade privatpersonen du köpte din bil av har med all säkerhet bedrivit bilimport som "hobby". Kan ju varit att han tagit in för många bilar för att Skatteverket ska se det som privatimport alternativt så har han lyckats dra momsen i Tyskland men inte betalt moms i Sverige.

Tror inte du kommer att drabbas utan det dom är ute efter är att sätta dit honom och dom jagar enbart underlag för detta.

Fick själv en liknande förfrågan året efter vi hade sålt en bostadsrätt. I vårt fall så var det mer en generell undersökning som gick ut på att samla namn på mäklare och vilket arvode dom tagit. Det var också frivilligt att skicka in dessa uppgifter.

___
//Ulf
Eftersom du har ryggen fri skulle jag låtsas som om det regnar och strunta i att svara. DÅ kan du iaf inte råka ut för något, det är säkert.
Vad jag menar är att du får ingenting igen för att hjälpa dom med en massa papper och kopior och frimärken.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Denna fråga har varit uppe förut. Alltså ett fall av samma karaktär. Blev då två läger av åsikter där hälften var "goda medborgare" med inställningen att man ska hjälpa staten med utredningar som dessa...
Personligen tycker jag dom kan klara sig utan...

Min bil: Länk
Det är personen du köpte bilen av de är ute efter, en släkting har råkat ut för samma sak. Han köpte bil av en firma i HBG som var på tapeten här på forumet. Men jag har för mig att han var tvungen att skicka in begärda handlingar.

/Fredrik
Om du inte skickar in uppgifterna så kan du göra dig skyldig till försvårande av skattekontroll. Skatteverket vill man inte bli osams med.

/Anders
Anders129: Det gäller väl bara den egna deklarationen?
OK, det ska kanske vara "medhjälp till försvårande av skattekontroll".

/Anders
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bullshit.
Finns inte en chans att bli åtalad för något alls. Han har fått en anmaning att skicka in handlingar, ingen begäran.
Tror ni det är 2 års fängelse för att man inte sparar kvitton eller postväxlar eller?

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Skattebödeln skall inte ha någon hjälp. Dom gör inte fem öre för att hjälpa oss. Är du nöjd med hur affären gick till så kan du vissa din tacksamhet för en smidig affär genom att låta bli att förenkla för skatteverket.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är man skyldig att skicka in nåt till dom ska de finnas med ett datum för sista dag dom senast skall ha de.
Sånna där saker som dom begär av dig är de ju inte säkert man har kvar allt av,finns ingen skyldighet att ha de heller..
Jag åkte på en granskning av deklarationen detta år,då är de andra bullar :)

Så me andra ord skulle ja skita totalt i att skicka in en massa saker till dom.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
självklart ska du bistå skatteverket med uppgifterna! vem av oss tjänar på att "privat"-importörer blåser skattemyndigheten? ni har ju knappast någon aning vad som ligger bakom, kanske har de fuskat till sig förtidspension samtidigt som de fifflar med bilar, och ska därför granskas. eller så kanske de har lurat 10-tals personer och den enda som köpt en ärlig bil är commander_krill? dessutom så förstör skattefifflande privatimportörer marknaden för seriösa företagare, som därmed inte får sina företag att gå runt. som skattebetalare (som jag hoppas att ni alla är!) skulle ni istället vara irriterade över att någon stjäl era pengar! man blir ju mörkrädd när man hör vilken moral som råder i det här landet.

enda anledningen att inte bistå skatteverkets utredning är om du har något att dölja.

mvh Johan

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Varför utgå ifrån att skatteverket använder dina uppgifter på ett 100-procentigt sätt?

Bara för att min granne gör småaffärer med importerade bilar eller annat betyder inte att jag sätter dit honom vid första bästa tillfälle.

Jag blir mörkrädd när jag hör vilket förtroende folk har för statliga myndigheter..

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Skicka in papprena. Systemet är inte perfekt, men det blir inte bättre av att man sätter käppar i hjulen.

Wilhelm Svenselius
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Klart man ska skicka in de papper man blir ombedd att skicka in. Har säljaren rent mjöl i påsen har han inget att förlora på det, har han däremot fuskat med skatten är det inte mer än rätt att han får betala...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tycker precis som W2k...Självklart fungerar inte allt perfekt på Skatteverket men det är väl ändå postivt att dom jagar dessa importfifflare.

___
//Ulf
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vilka j-vla tankegångar, ursäkta.

Om killen har sålt många bilar för att tjäna pengar, vem f-n bryr sig? Jante-svensson kanske? Varför utgå ifrån att han är skurk. Misstaget han gjorde kanske var att inte skriva tillräckligt många på sin sambo. Eller kanske han borde ha importerat båtar istället så hade det varit omöjligt för Skatteverket att kolla nåt öht.

Vem som bryr sig? Alla som betalar skatt och/eller köper begagnade bilar BÖR bry sig. Därmed inte sagt att man MÅSTE. :)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Anders S, skatteverket jagar knappast din stackars granne som importerar en-två bilar om året och säljer med vinst. i så fall skulle jag och halva forumet vara föremål för utredning. personligen så väger jag själv in risken för det i kalkylen, och är förberedd på att skatteverket kan utreda något. när jag håll på som mest, och hade firma, så kom det förfrågningar då och då. inget konstigt med det.
för att skatteverket ska fatta misstankar så ligger det garanterat ekonomisk brottslighet bakom, det vanligaste är momsfiffel i Tyskland. alternativet är att de gör en utredning i samband med att de har upptäckt andra brott.
självklart ska man inte lita blint på myndigheter, de gör fel de också. men att råda någon att försvåra en utredning om förmodat skattebrott är moraliskt förkastligt. vad är i så fall nästa steg? att råda kompisar att inte vittna i brottsmål? så våldtäktsmän och rånare går fria?

mvh Johan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Apropå båtar så vill ju GP & company att dessa också ska registreras, gissa varför. Jo, folk tjänar ju pengar på att köpa o sälja båtar. Har ni hört nåt så hemskt.
Snart ska man väl registreras för sin DVD-spelare eller bokhylla man tänkt sälja på blocket...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.