|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jesperado: Nej, det är det inte (tack gode gud ;0)) Och det var en överdrift av mig att säga att jag inte anser det som kriminellt. Dock ser jag det som civil olydnad att försöka kringgå den sjuka skattebelastningen som ligger på vårt samhälle och det är något som jag tycker är sunt. Det är att protestera. I övrigt så avböjer jag mig för vidare inlägg i den här tråden. Då blir jag alltför politisk och det hör inte hemma här. |
|
| Du skall helt klart skicka in papperna, är det skattesmitare skall han sättas dit! | |
|
Wow, skatteverket väcker tydligen starka känslor hos många... Fantastiskt många svar på ett dygn! Ringde och talade med handläggaren idag och enligt henne är de inte alls intresserade av mej, utan endast personen jag köpt bilen av. Dessutom så rörde det sej inte om en privatperson som privatimporterat 2-3- bilar, utan något betydligt större... Jag kommer att skicka in de uppgifter man frågar efter. Jag håller med bl.a. Johan att om man inte har något själv att dölja så bör man hjälpa till. Speciellt som det får säljaren (som f.ö. finns regad på forumet) att framstå i en helt annan dager än han gjorde vid affären. Tack för alla goda råd! Freude am fahren |
|
|
Bra gjort - commander... Det är lite märkligt att se att så många tycker att man INTE skall bistå svenska myndigheter i rättsliga utredningar. Man får väl förutsätta att de som tycker att man ska låta bli inte heller har något emot våra höga skatter och avgifter, för det är ju där pengarna tas in, eller hur? Sen är det ju inte så att du har anmält honom, du ombedes ju bara svara på vad bilstackaren kostade. I min värld är det solklart, men då betalas ju iofs min lön indirekt ut via justitiedep. så det kanske inte är så konstigt ;-) /Fredrik |
|
| Tyvärr kommer skatteverket troligtvis inte få se en enda spänn trots din hjälp. Det är väl något konstigt bolag eller målvakt som stått för försäljningen. Men det är en annan historia. All heder åt dig Commander för att du orkat och velat hjälpa till! | |
|
Commander_krill, bra gjort, hoppas att det blir lättare för alla i framtiden att undvika bovar, vem vet vad han sysslat med. //Kiixx |
|
|
Om moralen mot myndigheter är obefintlig för en säljare är nog förmodligen moralen densamma angående beskrivning av objektet som säljs. (Även om commanders bil är helt OK denna gång). Varken samhället eller köpare vinner på att det finns oseriösa "firmor". |
|
|
Det var för det första ingen firma det frågades om utan en privatperson. För det andra är det ingen här som förespråkat oseriösa importörer. Frågeställningen var denna: "För en vecka sedan fick jag ett brev från Skatteverket där p.g.a. utredning av annan person anmanades jag att skicka in köpehandlingar, kopia på bankväxel, transaktionskopior m.m." Frågan avser alltså om man tycker att staten, när den som nu tappat kontrollen, ska dra in oss andra i deras jakt på skattepengar. Är det jantelagen eller dom redan sjukt höga skatterna som fått människor till denna "höga moralen" ? Vad är nästa steg, en till ruta på deklarationen som lyder "Har du under året sett eller hört din granne anlita svart arbetskraft, fyll i nedan:__________ (Du får ett stort plus i kanten på nästa års skattsedel om beloppet överstiger 10.000" Min bil: Länk |
|
|
hehe... kanske vore en bra ruta ;-) Skämt och sido så är det ju så att myndigheterna är helt beroende av att medborgare kan stötta utredningar med vittnesuppgifter. Visst kan det kännas trist att vittna "mot" någon, men om någon slog sönder min bil inför 10 vittnen och ingen ville säga vad de sett så skulle det kännas väldigt dåligt. Om det var polisen och inte skattemyndigheten som hade hört av sig så hade de flesta av oss nog svarat utan att tveka, det är vår besvikelse över de höga skatterna som gör att vi blir upprörda. Tyvärr så tror jag det är lite samma som med försäkringar, premien beror till viss del på att det begås så många bedrägerier. Jag personligen skulle aldrig ANGE någon, men jag skulle heler aldrig FÖRSVÅRA en pågående utredning. /Fredrik |
|
|
Bli inte förvånad om den kommer ! :) Min bil: Länk |
|
|
Skulle skatteverket be mig skicka in alla dessa handlingar skulle jag gärna göra det. Fast inte för mindre än 550:- plus moms i timmtid varför i helvete ska man göra saker gratis åt dom. |
|
|
Nu kommer det mera ... Har dessutom fått ett samtal från en privatperson i Mariestad som också ville ha en kopia på köpekontraktet. Påstod sej representera sin son som haft affärer ihop med säljaren. Man kan undra varför inte sonen själv ringer? Freude am fahren |
|
| Skicka inte till privatpersonen, kan vara vem som helst som kanske rent ut av vill ha det för att kunna förfalska osv. Fick du inte returbrev med protot betalt av skatteverket? Snåla jäklar. | |
|
skicka inte det brevet! /Fredrik |
|
|
Ytterligare en anledning att inte skicka ut nåt varken till myndigheter eller privatpersoner. Vem hjälper man, skurk nummer ett eller nummer två eller blir man en fiende till nån av dom kanske? Har polisen en pågående brottsutredning får dom väl kalla till förhör, innan dess ska man inte lägga sig i helt enkelt. Varför denna övertro på myndigheter och att dom sköter allt som det förmodas?? |
|
| Vad var det jag sa? | |
|
Hehe. Det börjar bli en mysig lite soppa, det där ! Som Anders S säger. Har polisen en utredning så får DOM kalla till förhör. Skatteverket skall inte utreda brott. |
|
|
Ok, jag lovar att detta blir mitt sista inlägg i denna tråd. "Skatteverket skall inte utreda brott" - givetvis skall skatteverket utreda misstänkta felaktigheter i deklarationer mm, sedan kan det upptäckas att ett brott ligger bakom varvid polis/åklagare kopplas in. Detta är ju inget konstigt. "Ytterligare en anledning att inte skicka ut nåt varken till myndigheter eller privatpersoner" - det är ju en väldans skillnad på att bistå myndigheter i utredningar och att skicka kvitton mm till privatpersoner som hör av sig per telefon, går inte att jämföra. "Varför denna övertro på myndigheter och att dom sköter allt som det förmodas??" - Mycket riktigt har Svenska myndigheter svårt att hålla efter vardagsbrottslighet. Till stor del på grund av små resurser och (viktigt) att det ofta inte går att få fram tillräckligt med bevis för att väcka åtal. Detta problem baseras till en del på att privatpersoner inte vill skicka in sina papper eller berätta vad de vet (get the point?) På TV kan herr Grissom fånga mördaren, blottlägga den skattesmitande fifflaren och rädda livet på en fårtacka uteslutande från ett tuggummi som han plockar upp från gatan. I verkligheten så är det allra oftast så att det krävs att medborgare (=vi) på begäran bistår med den information vi sitter inne med. Det finns massor med trådar på detta forum som handlar om oseriösa bilsäljare, fiffel med mätarställningar mm mm.... Att det skall bli såna reaktioner på en utredning av en bilförsäljning är märkligt, jag trodde vi alla ville få bort oseriösa handlare??? Som någon talare redan har sagt - detta skulle aldrig utredas om det inte var satt i system och rörde sig om flera fordon. Det är knappast "grannen som tjänade 10kkr på att köpa hem en bil på semestern" vi pratar om. Det handlar om pengar som försvinner ur stadskassan som vi här på forumet får stoppa in i stället och privatpersoner som lägger surt förvärvade slantar på bilar med dålig säkerhet (dvs dålig köptrygghet etc). Ärligt talat - vill vi verkligen ha det så? /Fredrik - over and out |
|
|
Självklart ska man skicka in papper och hjälpa till. Vi alla här som betalar skattepengar förlorar annars på detta! Krona för krona! För att inte tala om alla MILJONER som försvinner från seriösa företag, som kanske annars hade kunnat läggas på nyanställningar. Skatteverket utreder inte privatpersoner som köper nån bil då och då! Det här är personer som har satt detta som sin affärsidé att lura åt sig momspengar. Skulle vi acceptera sånt här så kan vi säga adjö till den svenska bilförsäljningen på en gång. |
|
| Däremot ska man inte skicka till privatpersonen såklart.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.