AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.621

Brev från skatteverket

Sida 2 av 4
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har du en verksamhet, registrerad eller ej, så är det ju självklart att du skattar för dina vinster däremot så finns det ju ett antal andra skatter i vårt samhälle som är betydligt mer diskutabla. Ta bara fömånsbeskattningen att man får lov att parkera vid sitt jobb som drabbat en del. Visst är det en förmån att ha ett jobb men det är väl att dra det lite väl långt...

___
//Ulf
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Anders S.: Om alla resonerade som du skulle samhället snart gå omkull. Allting bygger på att man betalar skatt för de inkomster som är belagda med skatt, så enkelt är det. Vi bor i en demokrati, och det har genom en demokratisk process bestämt vad som ska vara belagt med skatt och inte. Om det skulle vara upp till var och en att bestämma om man vill betala skatt eller inte tror jag inte att det skulle betalas in mycket till skatteverket varje år, och för vilka pengar skulle man då bekosta hela samhällsapparaten? Vill man bo i ett välståndsland så får man betala vad det kostar, vill man inte betala för det så kan man bo någon annanstans.

Jag är trött på att vissa parasiter kan komma undan med att t.ex. både lyfta bidrag och samtidigt ha en svart inkomst, eller tjäna sex eller sjusiffrigt varje år på bilaffärer utan att betala ett öre i skatt för det. Och att du som skattebetalare (gissar jag) försvarar det har jag väldigt svårt att förstå, känns det OK för dig att betala skatt när andra som tjänar betydligt mer än du slipper?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Den här tråden kan hålla på hur länge som helst om vad som rätt eller fel...är ju för att de finns 2 sidor,antagligen mycket beroende på politisk syn.

Men finns de krav på att du måste skicka in de så är de bara att göra de,om inte så är de ju upp till dig själv,kan ju inte straffa dig på nåt sätt.

Men glöm inte att du ska ha ersättning för allt! Kuvert,porto,papper,ev tele.samtal mm...du ska inte behöva lägga ut en spänn för detta,för dom ska inte ha ett öre mer än va dom begär.

Att man skall betala skatt osv är inte det vi diskuterar egentligen, utan diskusionen handlar om hurvida man ska hjälpa skattemyndigheten med information som kan få fast en EVENTUELL "skattesmitare" eller inte. KUUUUCKELIIIIKUUUUU!!! ;))
Jag tror att Ander S menar att svenssons som jobbar 7-16 och betalar skatt som vem som helst kan få vara värda någon extra slant om de exempelvis säljer någon bil/båt och drar in någon tusenlapp på detta... Att tycka att personer som är förtidspensionerade eller går på a-kassa ska få tjäna oändligt med svarta kulor tror jag inte att han e med på...
(rätta mig om jag har fel)

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bmw-lelle & Rolex: Principen är exakt densamma, stöld är stöld.

Jeppe

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Skattepolitiken i det här landet är inget annat än en stor våldtäkt på det svenska folket. I mina ögon är skattebrott inte kriminellt. Det är civil olydnad och civil olydnad är något mycket sunt.
Stöld är stöld -JA! Vem har stulit och vad har det med "angiveri" på statlig uppmaning att göra? Vi måste skilja på begreppen här. Vi vet inte om bilförsäljaren har importerat 3 eller 100 bilar eller om han fuskat med detta. Detta utreder nu skatteverket och begär hjälp ("angiveri") av en enskild person. Det är inte rätt i mina ögon!
Alltså: Skattemyndigheten får utreda bäst de vill men inte uppmana enskilda till "angiveri".
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag kan inte påminna mig om ett enda fall där skatteverket har utrett en bilimportör som har köpt 2-3 bilar på ett år och tjänat ett par tiotusingar på dessa. då har jag ändå en bekantskapskrets av bilintresserade som är minst sagt månghövdad. det har inte heller stått i tidningarna om någon sådan stackare! det skatteverket utreder nu för tiden är till absolut övervägande del momsfiffel, dvs svenska företag som lyfter momsen i tyskland och sedan inte betalar in den svenska momsen. eller privatpersoner som mha ett orgnummer de har stulit gör samma sak. det rör sig alltså om återkommande grova skattebrott och i många fall organiserad ekonomisk brottslighet, där staten blir lurad på tiotusentals kronor i moms PER BIL! ingen vettig människa kan väl tycka att det är ok? dessa pengar används sedan till gud vet vad.
det här rör inte heller angiveri, som är när man tipsar skatteverket om att grannen har tjänat en hacka svart. det här är en direkt uppmaning från skatteverket att bistå dem i en utredning! självklart ska man hjälpa till då! det finns ju ingen förlorare i detta fall, förutom säljaren OM nu denne gjort något olagligt.
fortsätter den här inställningen att sprida sig så kommer snart alla att sitta hemma och leva på a-kassa/förtidspension/sjukbidrag/föräldrapeng samtidigt som de jobbar svart, och vem ska då betala in pengar till staten?

mvh Johan
Kalla det vad du vill men angiveri är det rätta ordet! Vad gör man sedan då om man "bistått" i en skatteutredning och det leds i bevis på grund av en själv. Öppnar man dörren vid midnatt eller låter man den skadade ropa vidare till nästa dörr? Jag menar att skatteverket inte kan eller ska begära en enskild person att, som du så fint säger, bistå i en utredning. Får man hot eller dylikt så kanske skatteverket är där och hjälper en som tack,eller?
Vill bara klargöra att jag inte tycker om det eventuella brottet i sig men att den enskilde inte ska behöva hamna i skottlinjen så att säga!
Jesperado och alla andra:
Blanda INTE in mig i resonemanget tack!!!!
Observera att jag INTE vädrat MINA åsikter i inlägget ovan så jag vill INTE höra några moralpredikningar från dig eller ngn annan mot mig!

Lämna mig utanför diskussionen tack!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Jesperado: Kallar du verkligen sverige en demokrati. Samma parti har i princip styrt sverige i 100år nu,dessutom var dom väldigt intresserade av att veta vad folk hade för åsikter på 60 och 70 talet och att svartlista oliktänkande från många jobb och dylikt.

Sen ser dom till att belöna partimedlemmar med chefsbefattningar i många statliga bolag och partikassan sponsras av LO som förmodligen har medlemmar från andra partier oxå.

Och som lök på laxen håller dom 2 miljoner bidragstagare gisslan så att dom i princip inte törs rösta nåt annat än vänster för då hemska tanke kanske dom måste börja jobba för att överleva då man istället kan leva på andra "losers" som jobbar och röstar höger.

Sen att ett parti med en bråkdel av rösterna kan få bestämma så otroligt mycket är ett bevis gott som något att ordet demokrati är rätt urvattnat.

Sorry hade inget med tråden att göra kunde inte låta bli,vi är väl ånda mer en hyffsat liberal kommuniststat än en demokrati.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bmw-lelle: Det kan väl inte vara angiveri att lämna uppgifter om ett fordon man köpt. Har inga oegentligheter ägt rum är det inte någon som har något att förlora på det. Det är inte så att man "sätter dit" någon, utan man berättar ärligt som det är.
Och som sagt, skatteverket lägger inte ner tid och resurser på att utreda "småfusk", jag skulle bli mycket förvånad om det inte ligger mer än så bakom.

FullFartFram: Det är inte du som avgör vad som är kriminellt i Sverige, det har vi regering, riksdag och ett helt rättsväsende till.

Rolex: Sorry, jag uppfattade det som att du sympatiserade med Anders S...

mattias h: Ja, jag kallar Sverige för en demokrati. Att samma parti har styrt Sverige i 100 år och sättet det har styrts på har folket själv röstat sig fram till, demokrati således...

Jeppe

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jesperado,

Det stora problemet i det här landet är ju inte dom som undanhåller skatt, utan dom som lever på den. Där har du parasiterna. Och var är välståndet i det här landet menar du? Den dryga miljonen som inte arbetar?

"känns det OK för dig att betala skatt när andra som tjänar betydligt mer än du slipper?"
Måste erkänna att jag inte är spontant avundsjuk på dom som betalar lite eller ingen skatt, trots höga inkomster. Är mest förbannad att jag själv måste betala alldeles för mycket.

Tillbaka till huvudfrågan, ska man tipsa skatteverket om någons affärer? Aldrig i livet. Inte i min värld. Att staten försöker luska information på det här sättet känns helt sjukt. Ett fungerande samhälle ska INTE bero på om invånarna är lojala mot staten när det gäller information om sina grannar. Aldrig. Och kom inte dragandes med en jämförelse om nåt våldsbrott eller eller dylikt..
Jag vill då veta vad man får som tack? (Förutom att man kan uppfattas som en "goltupp" av otrevliga typer som knackar på och vill ha pengar.)
Men i den naiva världen har man "ju bara varit ärlig", men det tror jag inte hjälper om det går så långt som till hot om våld.
Jag förstår inte varför jag upprepar mig själv gång på gång? Läs igenom mina inlägg och förstå vad JAG pratar om. Mitt deltagande i denna tråd rör endast de oskyldiga köparna som jag inte anser ska behöva delta aktivt i skatteverkets utredningar. PUNKT!!!!!

(Och JA, närstående har drabbats!!)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
men BMW-lelle, inte kan du väl kalla det angiveri att svara på en uppmaning att inkomma med information? det är ju verkligen helt fel! enligt ditt resonemang så är det ju angiveri att vittna i en rättegång också i så fall....

tvärt om så borde du ju vara jättenöjd att en förmodad skattebrottsling utreds. både som skattebetalare och bilägare. tänk på att dessa brottslingar köper bilarna 16% billigare än hederliga handlare, och sedan säljer dem så billigt att ingen kan konkurrera, vilket får som följd att andrahandsvärdet på i stort sett alla bilar som kan importeras rasar.

mvh johan
Bara får att man får rösta betyder det inte demokrati. Det är hur makten utövas som visar på det,Irak hade oxå val vart 7:e år under Saddams tid. Om du lovar en sak under valkampanjen och folk röstar efter det sen gör du nåt helt annat. Kallas snarare bedrägeri.
Johan: Det är precis vad det är! Angiveri är att meddela,redogöra,tillkännage och upplysa om något. Men det visste du kanske inte?
OCH: För tusende gången, jag försvarar inte en eventuell momsfifflare utan den enskildes rätt att inte ange andra personer rörande ett eventuellt skattebrott. Men om du och andra tycker annorlunda så respekterar jag det, ABSOLUT. Men respektera mitt sätt att se på saken! Och kom för f-n inte till mig och gnäll när dina avdrag inte godkänts... ;))))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.