|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är inne på att köpa en bmw 523 -97 automat och undrar vad era 523 drar i bensin, främst i stadstrafik. Enligt denna hemsida har jag sett uppgifter på ca 1,1L/mil vilket är rimligt, men jag fick en mindre chock när jag fick se en original instruktionsbok igår där det stod att den i stadstrafik skulle dra 1,5L/mil !! Kan det verkligen stämma ? Jag hade en audi a6 2.6L innan och den drog "endast" ca 1,2l/mil i stadskörning man tycker att 523 men mindre motor borde dra i alla fall lika mycket om inte mindre. Ni får gärna skriva lite tips inför bilköpet, skall titta på en 523 -97 imorgon som har gått 17.000mil och jag har redan lyckats pruta ned den till 55.000kr är det ett rimligt pris ? Tack på förhand, David | |
|
1.1 /milen är nog ganska normalt. Har själv en 523:a -96:a som jag gett 55000 för. Svensksåld och servicechefens tjänstebil på BMW Frasse |
|
| min 523ia ligger på 11.7-14,3 /10km i stan med 18" tror det skulle försvinna minst 1dl med std hjul | |
| Med min 523iA Touring brukar jag ligga mellan 1.09 - 1.23 beroende på humör. Långfärd i vintras var jag nere i 0.77 | |
| Glömde skriva att jag kör med 18" med 265 breda bak sommartid, så med mindre sular blir det nog än bättre... | |
| 1.1L stadstrafik är bra med en automatare. Det har jag minst med min manuella låda. | |
| min 523i Automat - 1996-a. 29000 mil.. drar 1.46 liter per mil när jag kör som snååålast... hemskt hemskt köp inte en 523iA.. i så fall en manuell.. | |
|
Bosniern: Din 523 är nog inte helt frisk, motorn i 523 är bland de snålare sexorna från BMW. Min drar blandat 0,85 och vid långfärd med full packning och 4 vuxna 0,7. En V70 som åkte med drog 0,88 på samma resa ;-) Det var en XC70 2,5T. |
|
|
har hört att 528 ska ha bättre bränsle ekonomi än 523.... hur det ser ut svart på vitt är jag inte helt 100% på "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
|
Min 528 drar strax under 0,8 på fullpackad långkörning (90-130 km/h). På 90-väg drar den som minst (lockup:en går i vid 92-95 km/h), ca 0,75. Ca 1-1,15 blandad körning och i stadskörning vet jag inte då jag aldrig kör enbart i stan. Men jag kan tänka mig runt 1,4-1,5. // Länk |
|
|
Bosniern: Du måste definitivt ha nått fel på din bil...du borde kolla upp din bil. |
|
|
Farsan snålkörde sin "lite extra"(han är pensionär och kör normalt också snålt/ekonomiskt) när han var på en långtur till Finland bl.a(han har en 523i-97 manuell, UTAN ac ;))...hans drog då på den ena tanken 0.61l/mil och på andra 0.62l/mil...så visst går de att köra snålt om man har den läggningen :) Mvh Janne. |
|
|
Tilläggas bör att han ALDRIG varit över 0,9l/mil (och då med släpvagn och vinterkörning) med bilen sedan den var ny(köpt i Sk-å 1996 ny). Mvh Janne. |
|
| Snål 0.76 - blandad 0.97 - stad ca: 1.20 - extrem ca: 1.50. 523i 99 M52TU dubbelvanos manuell. OBS: Den drar betydligt mer vintertid med kortkörningar i stan, det kan bli riktigt illa då... | |
|
Min drar 0,99 enlig färd datorns förbrukning och då är det blandad körning med övervägande stadskörning Jerk 523 touring automat -99 |
|
|
Blir väldigt avundsjuk på era siffror. Jag åker 540 E39 och snittet ligger runt 1.3 & 1.5 milen vid hyfsad körning. Värt varenda öre!!! |
|
|
Min 540 ligger hittills på 1,15, min tidigare 525 på 0,98 (enligt mätare, båda E39). Kanske 20% stad resten landsväg/motorväg. Hyfsat fort på det senare och strikt åtlydnad av hastighetsregler på det förra. Mvh Mikael |
|
| Min 528i drar nog strax över litern i stan om ja inte pressar den för mkt... På landsvägen går den riktigt snålt å fint =) | |
| 530iAT 1,2 snitt (mycket stad och korta sträckor), max 1,65 min 0,87 på motorväg sthlm Öland, normal hastighet, dvs plus moms | |
| 525iT, efter ca 500 mil ligger medelförbrukningen på 0,95 (tankade liter/körsträcka), färddatorn är något mer optimistisk men ganska rättvisande. Högsta förbrukningen på en tank 1,04 men då körde jag en del släp och lägsta är 0,88. Har aldrig försökt pressa ned förbrukningen med snålkörning men tror nog att man kan komma ned rejält under mina siffor då. Jag gissa att skulle jag bara köra stad skulle förbrukningen bli 1.1-1,2. | |
| Brukar snitta 0.85 med 523 touring -00... Och då stampar jag till ibland... (Detta uträknat på en full tank.) Körde 100mil på 70 liter bränsle (0,7) och då var även lite statskörning... Men det är hemskt olika hur man kör... Snålast är att köra runt 90-100 km/h med farthållaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.