AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.215

Så här illa kan det gå om man inte håller koll på bilen

Sida 2 av 2
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Du Iskall, tyck precis vad du vill du, och gör gärna så korkade jämförelser som mellan att faktiskt ha gjort en våldsam vurpa som turen såg till att ingen dog i, och att nästan backa på en fågel. Det visar bara hur långt borta på cykeln du är. Få i tråden eller andra håller med dig skulle jag tro. Ja ring och fråga om du känner de inblandade i vurpan. Personligen anser jag dina åsikter är rätt omogna.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Dr Tinnitus:

Tycker att du gjorde helrätt ang det här och jag misstänker att Iskall hade tyckt "lite" annorlunda om han själv hade blivit drabbad av att ex få ett löst hjul i fronten ;-)

Mvh Jimmy
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ja du Jimmy, då hade det garanterat varit ett annat ljud i skällan. Det är jag tämligen övertygad om.

Det som är lustigt är ju hur någon kan uppröras över att man lägger ut en bild på en krockad bil och grejor som lossnat i smällen, där ingen person på bilden kan identifieras, inget regnummer. Ingen person är heller namngiven. Det är ungefär det som brukar ske i vanliga dagstidningar när de rapporterar om trafikolyckor. Så om man inte grinar illa då varför grina så illa när jag gör ungefär samma sak?

Vissa fakta som att hjulet lossnat och orsakat olyckan, för att någon inte har sett till at det varit fastskruvat, är just fakta och inget annat, liksom att det suttit bristfälligt fastdraget en längre tid.

Dr Tinnitus
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Bra att varna för hur djävla illa det kan gå om man slarvar med att dra fast däcken.

Har sett två olyckor där andra drabbats av däck som lossnat.

Ett fall där däcket for in genom rutan i mötande bil och dödade föraren.

Ett annat där däcket rullad in under en anna bil och kastade den upp i luften och voltade denna av vägen.

Inte kul att ha andras liv på sitt samvete bara för att man inte dragit bultarna.
fakta? jag skulle inte vilja påstå det du säger är fakta, en polisutredning skulle nog ta reda på betydligt mera fakta än du och din löjliga utredning kan anan!

ljuden du antar är fakta kan lika gärna varit lförvirrade ord kvinnan kramat ur sig i förvirringen som rådde och som du då antar i din utredning varit ett däck som varit löst en längre tid, det är bara antaganden!!. Det finns heller inget som säger att det inte kan ha varit en tjyv som skruvat loss däckmuttrar på natten och hjulet lossnat på dagen. sluta upp att leka dektektiv!!!. hade jag själv fått ett löst hjul i fronten skulle jag givetvis blivit upprörd, men jag skulle inte vilja det sprant runt någon med dig. kamera och fotade varende pillifjong, tycka vad ni vill. och sedan antagit massa saker efteråt utöver saker jag sakt då som inte ens behövt vara sant!!! finns ingen anledning!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Iskall.

Lägg ner nu, du snackar nämligen bara skit.

Jag vet mycket väl hur det ser ut på en fälg när det har suttit löst en längre stund, vilket det hade gjort i detta fall. Jag var där och talade med tjejen och hon var inte det minsta förvirrad då jag talade med henne.

Det enda jag har gjort är att ha fotat en kvaddad bil och lagt ut bilden på nätet, vilket in i helvete många har gjort före mig utan minsta gnäll. Likaså kan man se bilder på kvaddade bilar i dagspressen utan att folk gnäller. Eller skulle du gnälla på VLT om de lagt ut en bild de tagit på samma bil i sin tidning?

Utöver detta så har jag lagt ut två bilder som visar hur hjulet ser ut vilket visar att det var ett löst och tappat hjul som var orsaken till olyckan. Detta ÄR fakta, hjulet HADE varit löst en längre tid, och det HADE lossnat vilket fick bilen att gå i diket. DETTA ÄR FAKTA som alla som är vid sinna sinnens fulla bruk kan både se och förstå.

Jag har inte anklagat någon person direkt med namn för detta lossnade hjul, mer än sagt att det suttit löst en längre stund vilket gör att någon borde ha kollat upp varför bilen länge "hoppat" i bakänden. Nu skedde uppenbart inte detta vilket fick föjden att en olycka som kunde ha kostat människoliv skedde.

Jag ville därför med inlägget och bilderna försöka varna andra för att de inte skulle råka ut för samma elände.

Tycker du det hade varit bättre att jag hållit käft och struntat i att andra kanske kunde råka ut för samma sak?

Tycker du att det är fel att försöka varna andra och bry sig lite?

Sen kan du ju inbilla dig att polisen skulle få fram så mycket mer i saken, för de var inte särskilt intresserade av om hjulet lossnat eller hur det gått till. För dem var det en rätt obetydligt vardagsgrej på jobbet, en bil i diket två skadade till sjukhus. En snabb rapport och sen är det glömt och man är på väg till ett lägenhetsbråk istället...

Så, lägg nu ner ditt erbarmeliga dravlande och skitsnack i och om denna sak, du var inte på plats där det hände men det var jag så jag vet mer än du försöker gissa dig till.

Du har liksom inte lagt märke till att du är en enda i tråden som gnäller och spyr galla över mig om denna sak, ALLA (och det är många det) andra står bakom mig och tycker jag gjorde helt rätt. Så din åsikt väger väldigt lätt mot den majoriteten.

Fortsätter du med skitsnacket så finner jag det inte ens värt skiten under skorna, eller värt att besvara

Ridå....

Dr Tinnitus

En sådan ligger alltid i mina bilar ---> Länk och jag motionerar den med jämna mellanrum när fobin tränger sig på. En billig försäkring, och säkert vara "bra att ha" i andra sammanhang också... ;) Men att skruva för hårt är visst inte heller bra. Tyskar drar sina hjulbultar med momentnyckel men små piruetter och fingerspets gefül till skillnad från råbarkade vikingar som dunkar fast sktn med mutterdragare i värsta karriär. En däckkille berättade att han jobbade hos en Volvovekstad där man införskaffade mometnycklar till ändamålet men som blev orörda på grund av ovilja, tidsbrist, slöhet, eller vad det nu må vara. Aktiv säkerhet har aldrig stått vidare högt i svenskens säkerhetsarsenal, utan det är den passiva biten som dominerar här. Alltså: Överlstad kombibil med hjulen pekandes rakt ut utan bakåtsikt kolsvart solfilm och avsaknad av blinkers men med överlägset betyg i Euro NCAP. *host* inte OM utan NÄR är det som gäller i älgriket...
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
PowerMac.

Håller med dig där.

Ska man dra med muterdragare så är det himla bra om man har en "momentförlängare" eller vad de heter. En sådan förlängare som börjar svikta vid rätt moment så att man inte kan överdra då mutterdragaren bara börjar studsa vid rätt moment och inte orkar dra mer.

Dr Tinnitus
Iskall: Håller med dig till fullo. Varför ens stanna och hjälpa till vid en olycka? Det finns ju ambulans för det och de har ju betalt för det också. Bättre att sköta sitt och blunda för allt annat. Och att tillexempel överhuvudtaget vågat stå upp och vittna i rätten är endast till för tönt-svenssons som tror de gör en insats.

Lev så farligt ni kan och skit i alla andra. Att de kanske drabbas av din dumhet är deras eget fel isåfall.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
pruttgas.

Låt mig gissa, du ironiserar lite va....? :-)

Dr Tinnitus
Ci
531
CiM
325ciM-04
Dr Tinnitus: känner mig trygg när det finns människor som du den dagen jag råkar ut för något, så ta det som zombierna säger, med ett nypa salt.

iskall och övriga som tycker det är fel att stanna och hjälpa till: häng ut ert regnr. så att vi andra inte stannar till i onödan och kränker eran integritet. ni får dö i lugn och ro.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
CiM

Den var bra, om än en smula makaber..... :-)

Dr Tinnitus
Dr Tinnitus: Hmm, litegranna ironisk kanske :-)

Tycker du gjorde en bra insats. Inget snokande i sig utan du gjorde en enkel utredning och fann troligen snabbt svaret på olycksförloppet. Kanske kan det få forumläsarna att vara mer vaksamma på sina hjulskruvar och eventuellt undvika någon/några olyckor. Förstår inte riktigt på vilket sätt du kränkt någons integritet.

Blir så trött på attityden att man alltid ska låta "dom/samhället/staten" sköta jobbet och att man själv ska ge f*n i vad andra människor gör. Är det ett sådant samhälle man vill leva i ska man nog överväga en flytt till Cuba eller Kina eller något annat trevligt totalitärt land.

Ci
531
CiM
325ciM-04
pruttgas: heheheh du bor i en sådan stat. på kuba eller kina, är folk betydligt hjälpsamare än här hemma. tyvär har man blivit upplärd att " sköta sitt". även lagarna bjuder på det till en viss del.
Självklart ställer man sig frågan om vad som kan ha hänt när man står på en olycksplats och om det man finner kan hjälpa/informera andra så är det inget fel i det. Avidentifierat förstås. Personligen så tycker jag att man tar bort plåtar/datum och plats så får folk gissa bäst dom vill.

Beträffande utredningar så är det så att polisen i regel inte gör någon fordonsteknisk utredning i "vanliga" olyckor. Om det är påkallat så gör man ev drogtest mm och kanske något förhör.

Vid dödsfallsolyckor så gör vägverket ofta utredningar som innefattar vägförhållanden, sikt, väderlek samt tecken till fel på bilen.

Jag förstår inte varför vissa blir så förbannade. En person stannar för att ev kunna hjälpa till och delger sedan info till andra för att varna. Är det inte det som kallas medmänsklighet?

Herr Tinnitus är välkommen hem till mig för hjulbultsinspektion ala CSI vilken dag han vill!

/Fredrik
pruttgas, håll magen iskall!!!!. Dr. tinnitus, jag orkade inte ens läsa dit tinlägg det var alldeles för långt, självklart ska man skruva fast muttrarna på hjulen, och man behöver inte bo på cuba för att förså det, men det är fortfarande en helt annan sak att blanda sig i och avgöra rätt och fel i andras olyckor med utredningar och antaganden, du kan ju flytta till brazilien där dom skjuter vanliga människor och tar lagen i egna händer när någon tycks göra fel, och det är ju speciellt kul med bilder då osv. ??, det är alldeles för långsökt att försvara sig med att, det kunde ha hänt si eller så, eller tänk om det hänt så.. osv.. jag tycker endå inte man ska hålla på med privata utredningar i olyckor som rör andras bilar med foton osv, det är en sak mellan föraren, bilens ägare, polisen och försäkringsbolaget!. Jag sa alltså att jag tycker inte att det är så smart, inte att det är förbjudet! du kanske vill ha ett hitler SS samhälle där ingen ska få tycka vad man vill, utan att alla ska hålla på med angiveri för säkerhetens skull fotografera alla olyckor där säkerheten kan sättas ur spel, ungefär som i equilibrelium? tror du seriöst att dom som är inne på ett bilforum inte skruvar fast muttrarna på sin bil? om inte är det nog bättre du går ut på stan och gör din röst hörd!
Gemini__
All heder åt Dr Tinnitus.

Iskall:
Förstår inte riktigt varför du blir så upprörd. Men tills du lugnat ner dig kan du väl besöka andra forum, känns som att du sänker nivån här ett par snäpp eller så.

Mvh:
Thomas
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Iskall, uppenbarligen drar inte alla åt sina hjul på rätt sätt eftersom det är relativt vanligt att hjul lossnar.

Doktorn påpekar vikten av att efterdra vilket långt ifrån alla gör.
Det tycker jag personligen är ett nyttigt påpekande.

Köpte själv en ny släpvagn och ville ha den utrustad med friktionsdäck. Firman fixade detta, men det blev vibrationer i vagnen i lite högre farter så jag bad dem balansera hjulen. Dom balanserar men upptäcker också att hjulen (plåtfälg) inte är riktigt dragna, och då handlar det om yrkesfolk.

Racerbilen: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Iskall.

Samma skitsnack som förut, inte värt besvara ens...

Dr Tinnitus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.