AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.214

Så här illa kan det gå om man inte håller koll på bilen

Sida 1 av 2
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ja detta slutade ju som jag förstår det ändå lyckligt med tanke på omständigheterna.

Läs denna länk till vad jag skrev om händelsen på Zatzy.

Länk

Vänligen ta inte bort denna tråd nu, för det är viktiga saker detta, och det råkar ju handla om en BMW i just denna händelse.

Låt det stå kvar det kanske kan vara nyttigt för att få folk att se hur lite som behövs för at det ska bli riktigt farligt.

Kommentera gärna om ni har lust eller undrar över nåt.

Dr Tinnitus
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Det är väl rent principiellt ett sorgligt faktum att många, i alla åldersgrupper, köper sig en bil/dator/hund/* och sen skiter i att sköta om den som det krävs för att den ska fortsätta fungera korrekt under hela sin livstid/livslängd. Det handlar om dels okunskap, dels slarv, dels ren ointelligens, och det är nästan alltid andra människor som får betala priset.

(Jag skulle kunna dra ut på ett sidospår om hur detta beror på att sossesamhället uppmanar folk att inte ta ansvar för sina egna liv och handlingar, men den diskussionen lämpar sig inte för ett bilforum IMHO.)

Wilhelm Svenselius
tycker det definitivt är fel att göra privata utredningar som killen gjort i den länkade tråden!, varför gå in djupt i privata personers angelägenheter och göra bedömningar i en sådan olycka som skett utan att utomstående eller anhöriga fått personskador, all kan göra fel, och vad var det med bilderna som är fotade på de inblandades hjul, vad var det med de egentligen? en bromsdammig fälg? de flesta brukar se ut så där innanför centrumkåpan! tycker inte det är rätt att göra privata utredningar så här offentligt, det är polisens jobb även om någon kanske försökt stjäla fälgarna eller glömt skruva åt hjulmuttrarna. Ska vi börja hänga ut folk så kan vi väl försöka börja med alkoholpåverkade förare som är en betydligen större fara i trafiken eller de som stannar vid olyckor och står trafikfarligt för att de är så jä_la nyfikna och måste fota alla inblandade bilar och göra privata utredningar.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Vi tänker så lika, Wilhelm... Men det hör inte hemma på det här forumet, som sagt, så jag håller mig ifrån att "gå igång".
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Iskall skrev:

"""

tycker det definitivt är fel att göra privata utredningar som killen gjort i den länkade tråden!, varför gå in djupt i privata personers angelägenheter och göra bedömningar i en sådan olycka som skett utan att utomstående eller anhöriga fått personskador, all kan göra fel, och vad var det med bilderna som är fotade på de inblandades hjul, vad var det med de egentligen? en bromsdammig fälg? de flesta brukar se ut så där innanför centrumkåpan! tycker inte det är rätt att göra privata utredningar så här offentligt, det är polisens jobb även om någon kanske försökt stjäla fälgarna eller glömt skruva åt hjulmuttrarna. Ska vi börja hänga ut folk så kan vi väl försöka börja med alkoholpåverkade förare som är en betydligen större fara i trafiken eller de som stannar vid olyckor och står trafikfarligt för att de är så jä_la nyfikna och måste fota alla inblandade bilar och göra privata utredningar.

"""""

Nu var det faktisk jag som skrev det jag länkade till.

Jag var bland de första på platsen för olyckan.

Jag skrev även att jag inte skrev detta för att göra livet surare för de inblandade än det ändå blev vid olyckan.

Jag skrev det för att det skulle varna andra för att hamna i samma tråkiga situation, vilken kanske slutar med dödsfall.

Oavsett vem som har skruvat på hjulet, eller om någon tjyv försökt skryva loss det så krvarstår fakta som vi inte kan ända på.

Detta hjul har suttit fast med endast två hjulbultar en längre tid. Det kunde tydligt ses på att bara två av skruvhålen hade rena fläckar i bromsdammet i konorna. De andra tre var helt svarta av ett tjock lager bromsdamm vilket inte sker på en dag. Det var det bilden skulle visa men tyvär är det lite svårt att se då allt ser svart ut. Men man kan även se att det suttit och "gnidit" på baker anläggningsytan och att skruvhålen där är ovala och deformerade, vilket styrker att hjulet suttit löst länge. Även tjejen som var passagerare sa att det varit konstigt där bak länge.

Alltså har detta skett för att man inte bemödat sig mycket nog att i tid ta reda på orsaken till att det var konstigt, vilket så när höll på att kosta två unga tjejer livet.

Om du upprörs över att jag leker privatdetektiv så rör det mig föga för jag försöker i första hand rädda andra från liknande olyckor och kanske dö, det är viktigare för mig än att du ska trivas med vad jag skriver.

Dessutom så rapporterade jag mina observationer till polisen på plats.

Dr Tinnitus

Jag antar att anledningen till Dr Tinnitus lägger ut det är på forumet är för att väcka en tankeställare hos folk. Vilket jag tycker är bra, har själv sett flera bilar med saknade muttrar, och inte bara på ett hjul utan på alla fyra. Så jag hoppas verkligen att de som inte vet att de har koll på sina hjulbultar/muttrar nu går ut och kollar sina bilar.

Jag tror inte att polisen hade gjort någon som helst utredning i detta fall. Att lägga sig i lagom eller för mycket är alltid en hårfin gräns, men vi får absolut inte sluta bry oss om våra medmänniskor, tyvärr går samhället åt det hållet och det är inget samhälle jag vill leva i.

/Fredrik
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När jag gjorde lumpen i Gävle råkade jag ut för en liknande grej. På fredagseftermiddagen körde jag en lånad VW Golf som nyligen fått skiftat från vinterdäck till sommardäck. Vi var fyra Uppsala-bor i bilen som satte av från Gävle. Efter ungefär sju mil började vibrationer uppträda i vänsterkurvor. Dumma som vi var orkade vi inte stanna och kontrollera vad det berodde på, alla ville ju komma hem efter en trist vecka. Trots allt gick det bra, men väl framme i Uppsala bestämde jag mig för att se efter vad de allt mer tilltagande vibrationerna berodde på. Det visade sig då att samtliga hjulbultar på höger framhjul var lösa. Alla gick att dra åt minst tre varv. Tur att vi inte körde till Stockholm.
Stendumt gjort naturligtvis. Vi hade inte förlorat många minuter på att stanna och kolla bilen, men alla ville komma fram så fort som möjligt. Ansvaret för det hela ligger naturligtvis på föraren, men konsekvenserna kunde ha blivit svåra för alla i bilen.
Ci
531
CiM
325ciM-04
Dr Tinnitus: bra jobbat!!! lyssna inte på moral predikanter.
har själv hjälpt till och det ser jag som självklarhet. dagens roos till dig!!

iskall: när den bilen hamnade på allmänna vägar, då gäller inte "snokande" in någons privat liv. Dr Tinnitus har inte gått in i killens garage och letat fel på bilen.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Fredrik M påpekar en viktig grej här ! Det som Dr Tinnitus gjorde var just att bry sig. Om sig själv, om dig, om mig. Om sina medmänniskor. Och som Fredrik säger, vem vill leva i ett samhälle där "sköt dig själv och skit i andra" gäller. Där folk går förbi och tittar åt andra hållet när något ligistgäng spöar skiten ur Kalle vid en busshållplats... För det här är precis samma grej. Dr Tinnitus gick inte bara förbi med blicken åt andra hållet.
Ni kanske vill ha ett samhälle som i filmen equilibrium :P, jag anser inte att detta faller under någon annans ansvar förutom föraren själv om han/hon köra sin bil med 1 hjulmutter, 4 eller 5, lika lite som det angår dig ifall jag kör utan säkerhetsbälte eller vad jag gör i mitt garange, det är isåfall de skrivna lagarna som får avgöra hur jobbigt det än kan låta, det är inget för privat svensson att lägga näsan i blöt, och ni vill ange alla som ni tycker gör fel för polisen så go ahead, det kanske är allmänt känt att många svenssons är så himla körda då det gäller säkerhet att man måste skyddas från allt som är "farligt" att man inte vet vad det är att leva och vad som är viktigt och verkligen farligt, då jag var 18 körde jag med dåliga bromsar på bilen och inte dog jag för det, då jag var liten cyklade jag utan cykelhjälm inte dog jag för det men det var j_vligt jobbigt höra alla tjata om den fula tunga hjälmen och hela tiden akta sig för moral predikarna som var efter oss och känna att man var syndig för dessa tanter bara för att man ville göra som man själv ville även då det inte fanns någon lag som gjorde deras rätt att bestämma över andra.... det ska va en sport att leva gärna lite farligt. jag tycker hur som helst inte man ska fota andras bilar som varit med i olyckor för att vara privat dektektiv lika lite som för att göra egna bedömningar vad som kunnat hända om x gör si eller om x även om det bara är för att varna andra så är det väl polisens och vägverkets uppgift, vissa saker säger sig väl självt.
Iskall, hade du varit lika kall om bilen som tappade hjulet istället hamnat på fel körbana och frontalkrockat med någon som står dig nära?

/Fredrik
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Du "Iskall", det du nu skrev var nog bland det dummaste jag någonsin läst på ett forum! Det är nog bara på Vaken.se som man kan hitta nåt liknande... Har du sett att det förekommer bilder i tidningar från olycksplatser?! Blir du lika gnällig då? Kunde man se regnr på min bild, eller någon person som kunde lämnar igen? Nej!! Sen verkar du inte mogen nog att inse att det inte är din ensak om du vill köra med en bil som har felaktigt åtskruvade hjul. Forts. I nästa inlägg.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Forts. Från förra inlägget. Så länge som du kör på allmän väg där andra trafikanter kan drabbas av din dummhet eller tanklöshet, så har alla rätt att säga ifrån, eller upplysa om det till ex. polisen. Om du har lust att köra bil onykter, så är det inte din ensak el. ansvar! Då är det straffbart att inte säga ifrån el. försöka förhindra att du kör bil i det tillståndet! Det finns tydliga rent moraliska aspekter mellan det jag gjorde, och vad man ska göra om någon försöker köra på fyllan. Dr Tinnitus
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dr Tinnitus: Helt rätt agerat, både på olycksplatsen och med ditt inlägg!

Iskall: Om det hade varit så enkelt att det bara var föraren av den egna bilen som kunde drabbas fysiskt och ekonomiskt så kunde man kanske resonera som du. Men som sagt, även medtrafikanter kan bli indragna i olycker pga att något ljushuvud tycker att det räcker med en hjulbult per hjul. Inte att förglömma att övriga bilägare sedan ska vara med att dela på försäkringskostnader samt att hela samhället är med och delar på sjukvård, rehabilitering, sjukpension, etc...

___
//Ulf
Att folk glömmer att dra fast hjulbultar händer tyvärr. Jag känner till två fall när verkstäder har glömt detta.

I det ena fallet så tappade en bekants bil framhjulet på motorvägen efter att ha servats på en större VAG verkstad.

/Anders
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Även jag har tappat ett hjul när jag åkt från en däckfirma efter att de hade bytt alla däck. De hade glömt att dra åt ett av bakhjulen. Sådant kan alltså hända, även om det aldrig kan bli acceptabelt. Skillnaden mot det som tråden handlar om är stor. För där har man känt länge att nåt var konstigt, utan att ha gjort nåt av det. Själv hann jag inte ens 1km innan hjulet lossnade. Hann bara känna att de nya däcken verkade svajiga mot de gamla, sen small det bara till. Detta var en 4wd Cheva Suburban.
det jag menade var att så länge det inte hänt något som skadar eller skadat andra så kan man lika gärna ge fasen i att lägga näsan i blöt, precis som alla andra 99% av befolkningen gör, jag tycker fortfarande att det är fel att fota andras bilar och göra privata utredningar. punkt slut. tyck vad du vill dr. tinnitus du verkar ju inte höra nått vad jag skriver :P om jag skulle lägga ut bilder på din bil om du skulle råkar nästan backa på en fågel men inte gjort det med ditt namn och adress så ska du se hur kul med är med viktigpettrar som dig! du förstår nog vad jag menar ;)
och DR. tinnitus!, nu gör du utredningar igen, du skriver att de känt si och de känt så! det är polisen sak att avgöra hur länge det vibrerat i bilen om du så vill... även om du pratat med de inblandade så tror jag inte de vill du ska föra en utredning om vad och hur det hänt, jag kan ju ringa och fråga dom annars?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Du Iskall, tyck precis vad du vill du, och gör gärna så korkade jämförelser som mellan att faktiskt ha gjort en våldsam vurpa som turen såg till att ingen dog i, och att nästan backa på en fågel. Det visar bara hur långt borta på cykeln du är. Få i tråden eller andra håller med dig skulle jag tro. Ja ring och fråga om du känner de inblandade i vurpan. Personligen anser jag dina åsikter är rätt omogna.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Du Iskall, tyck precis vad du vill du, och gör gärna så korkade jämförelser som mellan att faktiskt ha gjort en våldsam vurpa som turen såg till att ingen dog i, och att nästan backa på en fågel. Det visar bara hur långt borta på cykeln du är. Få i tråden eller andra håller med dig skulle jag tro. Ja ring och fråga om du känner de inblandade i vurpan. Personligen anser jag dina åsikter är rätt omogna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.