|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har inte sålt massor av bilar privat via internetannonser men för de två senaste, en 540iAT -00 och en V70 -02, var det i huvudsak seriösa spekulanter som hörde av sig. Visst fick jag något skambud på Volvon när annonsen varit inne en timme och på BMW'n fick jag något bytesförslag men jämfört med andra saker jag annonserat på Blocket, t ex dammsugare, laptop, tvättmaskin så har dessa annonser genererat bra mycket mer konstiga typer som ringt och mailat och vissa bud var nästan för låga för att ens kvalificera som skambud ;) När det gäller bilar så är det säkert mycket skillnad på vilken prisklass och typ av bil det gäller. Mina har ju varit "familjekombis"... ___ //Ulf |
|
|
Om du inte själv inser vad det är frågan om när den första frågan är - Får man provköra! så får det stå för dig själv. Jag kan bara önska dig lycka till och rekomendera dig att själv åka med på "provturen" ...eller kanske inte =/ Och jag räknar helt kallt med att folk har frågor på en bil som är till försäljning, men det var inte det jag irriterade mig på!!!! |
|
| Mitt senaste inlägg var alltså tillägnat "Enor", om nån nu ev. skulle missa det! | |
| Om man bara ser faror och problem överallt, så kommer man också att drabbas av dem. Om man däremot själv är lite mer balanserad och inte målar f*n på väggen, så går saker i allmänhet bra. | |
kilroy |
Enligt min uppfattning så har både "enor" och "ThomasB" rätt på sitt sätt. "enor" menar troligen att ger man sig in i leken så får man leken tåla vilket ju är riktigt. Samtidigt förstår jag "ThomasB", pladdermostrar utan egentligt intresse av att köpa bilen är jobbigt. Ett sätt att undvika snackare och oseriösa spekulanter kan ju vara att man i annonsen klargör att ALL kontakt (dvs frågor och svar) sker via mail. Man uppger också i annonsen att då köparen-säljaren via mailkontakt uppnått ömsesidig förståelse så ger man köparen sitt telefonnummer. Effekten blir troligtvis att man blir av med 90 % av alla pladdermostrar eftersom dessa inte är intresserade av någon mailkontakt. Seriösa spekulanter ser troligtvis till att etablera en mailkontakt och kan därigenom visa att dom åtminstone håller sig på nivån ovanför alla pladdermostrar. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Enor! Brukar vare sig måla f*n på väggen eller vara obalanserad, utan berättade klart och tydligt om de erfarenheter jag "råkat ut för". Däremot har det ju alltid slutat bra, kanske tack vare man varit uppmärksam ...eller i ditt tycke misstänksam!! Kilroy! Bra svar! =) Det där med att "all kontakt ska ske via mail" kan vara värt ett försök. |
|
|
Tycker själv att det känns mer seriöst med tel än med mail faktiskt.. Brevvänner finns det också många av.. tyvärr Själv föredrar jag bådadera, men i vissa annonser ser man "seriösa ringer", och som sagt.. det känns bättre än en där det står "enbart mailkontakt" |
|
|
Att annonsera på blocket och skriva "inga mail", "lånad mail" eller "seriösa ringer" har inte förstått att de annonserar på internet tydligen. Dessutom är det föga kundvänligt att försöka tvinga köparen att använda det kommunikationsmedel som passar dem. Sådana annonser hör hemma i dagspress anser jag. Att "låna" en mailadress är föga trovärdigt eftersom det är så lätt att skapa en egen gratis på många ställen. Dessutom är det kundvänligt att snabbt kunna skicka bilder och annan dokumentation på bilen via e-post. Min åsikt:) |
|
|
Självklart tycker jag också att om man annonserar vill man sälja, dvs såväl mail som tel bör ju vara ok. Men, om jag måste välja så känns "seriösa ringer" bättre än "enbart mailsvar" En annan grej jag retar mig på är annonser med "inte min på bilden, men en likadan...." |
|
|
simon_en, försök förklara för min 65-åriga farsa hur lätt det är att skaffa en egen mailadress. Du kan ju börja med att visa honom hur man överhuvudtaget kommer ut på internet ;) Självklart vill han ändå annonsera där man når flest potentiella köpare, vilket oftast blir internet när det gäller bilar. Visst kommer han missa en del köpare som inte har lust att ringa, men den smällen får han ta. När jag själv annonserar har jag inget emot att det inleds med en mailkontakt men att diskutera fram och tillbaka 5-10 mail tycker jag blir rätt jobbigt. Hellre att man ringer och snackar nån kvart och reder ut det mesta. Racerbilen: Länk |
|
kilroy |
Jag vet inte om BjörnB försöker dra paralleller mellan sin 65-åriga farsa och resten av befolkningen som är 60 +. Sverige är ett av världens mest "internet-täta" länder och det är lite av en myt att stora delar av befolkningen (den äldre) skulle hamna utanför internetsvängen. Dom farhågorna hade man i mitten av 90-talet, nu vet man bättre. Självklart har väl de flesta här på forumet en äldre faster eller morbror som inte använder internet eller mailkommunikation...men alla dessa är kanske inte bilspekulanter heller. Mitt förslag riktades ju naturligtvis till dom som idag ÄR internetanvändare (eller som kan bli)...inte till dom som av olika anledningar INTE kan eller vill använda nätet. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Kilroy mitt inlägg var riktat till simon. Dvs att man faktiskt kan annonsera på internet utan att ha varken internetuppkoppling eller egen mail. Menar inte att min farsa skulle vara en skulle vara representativ för alla 60+. Farsan köper och säljer ett antal bilar per år. Relativt ofta säljs de via annons på internet utan större problem trots att han inte kan svara på mail utan hjälp från tex mig eller nån annan. Givetvis skulle han ha nytta av att kunna svara på mail men det funkar alltså hyggligt ändå. |
|
|
Min erfarenhet av mail vs. telefon är att det mesta skitpratet/skambjudandet etc har kommit via mail. Det verkar som om det vore lättare att skambjuda när man inte behöver prata med motparten. Roligast var nog han som ville pruta ner från 39000 till 33000 med motiveringen "jag bor i Överkalix, det är så långt att köra". Inte mitt fel att han bor ute i spenaten, eller?? Så jag mailade tillbaka och skrev att "prutförsök = diskad. Jag säljer inte bilen till dig!" Hehehe...lite kul de gånger man säljer en mkt lättsåld bil! :)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.