AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.255

"Ute igen pga oseriös köpare..."

Sida 1 av 2
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
"Ute igen pga oseriös köpare..."
...ibland får jag känslan av att detta betyder att man inte fick bilen såld till det första (över)priset, och nu försöker igen!
För vem tar bort annonsen innan bilen är såld...? :-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Får också känslan av att den inte blivit såld till det första överpriset :-)
Det kan vara sant, ibland ringer köpare som inte riktigt har kontakt med verkligheten, som t ex inte har kollat om de får låna pengar av banken innan de lovar att de ska köpa bilen. Men du har rätt, man ska inte ta bort annonsen förrän kontraktet är skrivet och pengarna har landat på bankkontot.

Det finns säkert en del "pga oseriös köpare"-annonser som kan bero på att priset har varit helt uppåt väggarna och då låter det bättre om man skyller på en (okänd) köpare samtidigt som man sänker priset.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag råkade ut för att en köpare på min 325'a som lämnade handpening och sedan aldrig hörde av sig igen, så det behöver inte vara något konstigt med sådana annonser.
Jag har snarare min prissänkt på grund av att ingen vill köpa den
Gemini__
Tycker det är irriterande när man skriver så i annonsen. Visst finns det oseriösa spekulanter, men det känns som att den informationen inte behöver stå i var och varannan annons ;-)

Mvh:
Thomas
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Men varför ta bort annonsen innan den är såld? Även om personen bedyrar att han ska ha den så är inget 100% klart förrän jag har pengarna i handen.
Däremot, om man som Tozzy, får en handpenning på bilen, så skulle jag nog ta bort annonsen.

Får nog instämma med tidigare skribenter beträffande överpristeorin. Känns nästan som om de vill att man ska tycka synd om dem och köpa bilen bara därför.

:-]

/guess
Man kanske har blivit utsatt för ett bilskojartrick. Det ringer någon som vill köpa bilen, personen prutar brutalt och man går med på att sälja till underpris eftersom pengarna ska lämnas över samma dag. Eftersom personen får göra sig mycket besvär med att hämta bilen direkt så vill han att annonsen tas bort så att han inte får åka i onödan. Man går med på att ta bort annonsen.

Nu har bilskojaren hamnat i överläge mot säljaren, när han sedan dyker upp så kommer bilen inte alls att motsvara beskrivningen men han kan väl ta den ändå men då måste priset ner igen. Ofta har bilskojaren en medhjälpare som hela tiden talar om hur dålig bilen är. I detta läge orkar många säljare inte hålla på att krångla utan säljer bara för att bli av med problemen.

/Anders
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
@Anders.

Är man så svagsint att gå med på de kraven du listar upp, så blir ju bilen såld, således dyker det inte upp en ny annons på samma bil. Säger inte att det du beskriver aldrig händer, bara att det aldrig blir en fortsättning.

:-]

/guess
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Äsch. Att sälja bilar är bara en fråga om att sätta ett pris som nån vill betala, annars blir den inte såld - svårare är det inte! Och försten som lämnar över pengar får bilen, man ska inte lova någonting!

En annan sak som jag alltid skrattar åt när jag ser är frasen "billigare vid snabb affär"! Vi antar att en bil står ute på annons med prislappen "59000, billigare vid snabb affär". Men ingen ringer på två veckor - sedan dyker en tänkbar köpare upp. Finns det NÅGON som i detta läget är så korkad att dom inte går med på att pruta ner priset, med motiveringen "njae, du skulle ringt tidigare!" ???
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jo, det finns många härliga floskler i en hel del bilannonser!
Typ "snackare undanbedes"! Vad betyder det? Vem köper en bil utan att snacka? Stumma bilköpare undantagna. ;)
Man menar självfallet på de fall där folk kommer och pratar och diskuterar en massa utan en tanke på att köpa bilen. Det är jobbigt att snacka strunt med en "spekulant" som sen bara vänder på klacken. En timme av ens liv i sjön.
enor, "Billigare vid snabb affär" (eller BVSA) brukar användas för att skicka signalen att "om du redan har pengarna klara så är jag beredd att gå ner lite i pris". Snabb affär betyder alltså inte att den som ringer först får pruta mest utan att den som har finansieringen klar har störst chans till rabatt.

Motsatsen är när någon måste sälja sin bil/MC/skoter/båt/sommarstuga för att få fram pengarna, då kan det ta veckor/månader innan det blir affär ... man är inte så sugen på att sänka priset i den situationen.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
dali...

Jag uppfattar det mer som att säljaren säger "Jag är i desperat behov av pengar, helst skulle jag haft dom redan igår. Bara nån kommer SNABBT nu så är jag kan betala kronofogden..." ... Och, i det läget skulle jag medvetet vänta nån vecka med att ringa på bilen, desperation efter pengar lär inte minska efter nån vecka eller två!
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
På tal om märkliga bilförsäljarfloskler:

"Ring, email besvaras inte"

När jag ser nåt sånt blir jag bara arg. Om personen inte vill ha svar via internet, varför sätter han/hon i så fall ut en ANNONS på internet?? Och ska det nu vara så himla jobbigt att skriva ett mail om bilen som man sen kan bifoga lite fler bilder till och bara vräka iväg? Jag menar, det är ju inte som att man skriver från scratch varje gång, det tar väl cirka 10 sekunder att skicka ett sånt??
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Likaså de med lånad e-mail. En Hotmail adress fixar man på 10 sek. Känns oseriöst.
tozzy
hur mkt fick du i handpenning om man får fråga?
Commander_krill: Vad hjälper det om man inte har en dator hemma.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan säga såhär efter att ha kikat på ett par olika bilar till salu. De flesta bilarna är i betydligt sämre skick än vad som informeras om eller erkänns. Ändock begärs högsta marknadspris för vad som i mina ögon är ett semi-vrak..... Så till salu igen pga oseriös köpare skulle nog vara, till salu pga oärlig säljare kunde passa bättre.....
Asken
Finns inget mer irriterande än "snackare" som ringer och pladdrar om all möjlig skit, man fattar tyvärr ganska snart att det inte är något "köp" på gång utan det handlar antagligen mer om ett sätt att slå ihjäl tid.

Blev en gång uppringd av en snubbe som köpt motorbörsen och vad jag förmodar en kasse öl!! och sen satt sig för att ringa på ett gäng bilar!!!!
Alltså killen är klart berusad och sätter sig för att ringa på bilar! I mina ögon en klart oseriös snackare som antagligen inte har några pengar heller.
En annan gång ringde en gubbe och snackade om att hans kärring haft en likadan bil som min och bla, bla, bla.
Eller "bilförmedlare" som kör värsta säljsnacket och att stålar är inga problem men att man ska få handpenning först och alltihop sen.
Mer än en gång har man svarat på frågor och efter en kvart klämmer idioten ur sig att - jamen det låter ju bra. MEN! jag måste sälja min egen bil först!! ...osv, osv.

Och sen för att inte tala om alla jävlar som ringer eller mailar och frågar en miljard frågor och bestämmer tid o plats för att komma och kolla, men sen aldrig dyker upp eller hör av sig igen.

Jag har inte sålt en himla massa bilar i mina dagar men det är ändå något jag verkligen drar mig för. Alltså är man verkligen intresserad av att KÖPA en bil har man fixat fram stålar FÖRE och vill man titta på en bil så gör man också det. Skulle man få förhinder eller köper en annan bil så ringer man och meddelar det så slipper man gå och vänta och undra!

Jag kan förstå att folk tycker att man ska vara trevlig osv. när man säljer men har inte köparen några som helst krav på sig ??
VERKLIGEN!! Jag blir vansinnigt upprörd när jag tänker på vilka nötter det är som ringer ibland!!
Jag kom just på en stjärn-fråga till - "Får man provköra!" Javisst f*n får man provköra MEN INTE NÄR DET ÄR DEN FÖRSTA FRÅGAN!!!!!!!!!!!!!!

sÅrry att jag blev lite tokig, men jag kunde inte låta bli! :-)
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Varför får man inte provköra om det är första frågan? Man kanske tycker bilen ser så bra ut att man vill känna på den på vägen först, och basera sina frågor på hur den beter sej?

Och, om man har en annons ute får man nog räkna med att folk ringer och pratar... vill man inte det så byt in bilen hos en handlare istället!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.