AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.385

Oljud i bakvagnen, hjullager eller bakväxel?

Sida 1 av 2
Har ett litet problem med min annars inte problematiska
320i, från 96. Ett riktigt påfrestande oljud uppenbarar sig
i hela min bil från ca. 1km/h och uppåt. Alltså så fort bilen
är i rullning. Ljudet kan beskrivas som ett sorts vinande fast samtidigt mekaniskt metalliskt.

Har idag varit hos två servicefirmor och bett dessa att provköra min bil och undersöka varifrån oljudet kommer. Båda har på en gång spontat utbrustit; "Det är något hjullager, helt klart.", och jag har kännt mig lugn för en stund.
Hos första stället spann vi alla fyra hjulen och hörde då kraftiga missljud från båda bakdäcken. "Okej, båda hjullagren bak." tänkte jag. Men för säkerhets skull bad jag killen lyssna på bakväxeln medans jag spann något av hjulen. "Det kommer härifrån, men det är väldigt svart att vara 100%" fick jag som svar. Nooo! Hur som helst, jag fick direktiv om att uppsöka serviceställe B, och dom konstaterar även där att missljudet kommer från bakväxeln. Men som sagt, deras första rektion var
direkt att det var något hjullager.. ?

Frågan är om jag ska chansa och byta hjullagren bak först, för att kolla, och sen, om det krävs, byta bakväxeln. Ingen billig historia det sistnämda. Men vad tror ni?
Känns brunt att en 96:a med 16000 ärliga mil på mätaren har en söndertrasad bakväxel, bara sådär. Förra ägaren hade ju knappt kört bilen.

Har hittat en bakväxel från en 95:a, hade årsmodell 95 av 320
M52, eller M50? Skiljer sig bakväxeln mellan dessa två årsmodeller/motorer, eller är dom identiska?

Kan passa på att fråga om det är farligt att köra med en kass bakväxel? Eller kan jag köra normalt i ca. 3 veckor till? (kan få den bytt först då, och jag behöver verkligen bilen dagligen).

Mycket tacksam för svar.
E30 Beemah
kör tills skiten rasar..nevars du kan vara lugn nu vet du om ploblemet så kasta din tegelsten du har på gasen och lägg dit ngt lättare

E30 Beemah
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Prova så här..
Kör i kraftiga kurvor..vänster och höger..om ljudet minska vid vänstersväng så är det höger hjullager å vise versa..
jag kan nästan sätta en miljon på att det är bakhjuls lager å inte bakaxeln..varför?
jo om det låter från 1km å uppåt..bakaxel missljud brukar normalt komma högre upp i hastighet..har bilen stått en längre tid?
om den har gjort det så händer följande..fettet i lagret förflyttar sig saktelika från den övre kulbanan och därmet rostskyddet..du får då korrison(rost) på rullbanan och den tappar sin ythärdning..sen behövs bara några mil och det börjar låta som fan..efter ett tag så lossnar det rent bitar ur ythärdningen och bilen blir rent farlig att köra..kan ju skära ihop och du kan rent av vika hjulet in i hjulhuset..
Sen skulle det vara Bakaxeln och den skär ihop så låser du garanterat bakhulen..går kanske hantera i moderata hastigheter men säg att det händer i en kurva i 120..tallskogen nästa..

Dogge
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Sen så till 90 procent av gångerna så är det väldigt svårt att indentifiera ett hjullager som börjat bli dåligt genom att hissa upp bilen och snurra på hjulet(om det inte är Riktigt dåligt)
pågrund av att du då inte har någon belastning på lagret,
Du har bromsklossar som tar i å stör ljudbilden,bromsbackar som kan skrapa i en aning..plus att övre lagerbanan avlastas i stort sett helt..och det är ju där hela bilens tyngd har varit hela lagrets liv..

Dogge
Okej, men när verkstadskillarna lyssnade på bakväxeln
så påstod dom att det var därifrån det kom..
Man kan ju aldrig vara säker.

Och JA, bilen har stått längre tider då föregående ägare
inte har använt bilen alls mycket de senaste åren.

Varför låter bakväxeln enbart i högre hastigheter
om det nu vore fel på den?

Och när vi spann båda bakdäcken så lät de exakt
likadant. Fortplantar sig ljudet så pass till bakväxeln
så att felet kan misstolkas dit?? Ljudet som uppstod
var inte trevligt och bromsarna ligger inte åt nämnvärt,
ljud från bromsbackarna låter helt annorlunda.
jag är väldigt fundersam just nu, vill inte slänga ut
3000:- på en bakväxel om det i själva verket är bakhjulslagren.

Till sist, oljudet ändrar sig inte över huvudtaget när jag gör
kraftiga svängar.. men om båda hjullagren bak är kassa kanske
det blir så? Ingen aning..

Tack för ditt svar Dogge!
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Visst kan det vara så att om bägge hjullagrena är dåliga så har du missljud hur du än svänger..men du bör ha en förändring i ljudet..jag böt förövrigt bägge hjullagrena på min 325:a 93:a för 2 veckor sedan bägge var trasiga..
men blir lite fundersam nu när du säger att ljudet inte förändras vid svängar..hmm
det är så att en bakväxel som låter illa vid 1 km i timmen?..då är nå´t verkligen rakt åt pipan..då borde bilen låta som ett reaplan vid 70-80..
om det överhuvutaget går att köra bilen till den hastigheten
om man snurrar ett bakhjul så får man ett knarrande morrande ljud ifrån bakväxeln av den annledningen att förspänningen gör att dreven tvingas in i varandra..om man renoverar en bakväxel och inte hällt i olja i den så låter den rent förjävligt och man kan tro att nå´t är fel..=)
men detta borde ju mekanikerna veta..
ett test du kan göra är att köra en bit sen känna om bakväxeln blir het..
den blir givetvis varm men om den låter som du beskriver så borde den bli jävligt het..
sen kan du köra bilen en bit och sen känna om okena blir varma..men då måste du undvika att bromsa så att inte du blir lurad av värmen som kommer från bromsskivan..dom ska bli lite ljumma men definitivt inte heta..
Var ute å körde en lång sväng med ena teknikern, mätte temperaturer på alla fyra hjulen med laserverktyg efteråt. Alla temperaturer var lika, och "normala".. så om det hade varit båda hjullagren ibak så hade de haft en avsevärt högre temp.

Mycket intressant det här, läste ditt förra inlägg och ljudet som uppstår
kommer på samma sätt som det ljud du hade. I varje hjulvarv liksom. Just den tyoen av ljud uppstår vid ca. 15km/h och uppåt, innan dess är det liksom ett skrapande dovt ljud, ungefär som om du har världens sämsta däck som skapar så mycket friktion att asfalten korvar sig.. Det låter allra värst i ca. 50-90km/h.. över 90 så hör man inte hjulvarven likaväl..
Mystiskt skitfel det här, vill bara bli av med oljudet och njuta av skön motorsång istället.

Har fått tag på en bakväxel från en 320 -95:a, dom ska väl passa rakt av,
även om det är M50 eller M52??
Ska kolla med en till mekaniker innan jag handlar hem några delar.
Han får avgöra hur det blir, hjullager eller bakväxel...

Inget bakdäck glappar, allt sitter fint. Bakväxeln har olja och inga läckage.

Jag blir galen.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Jag är ganska så säker på att det är ett hjul lager..
det behöver inte bli varmt..lagret alltså..om du har fått en skada på en lagerbana så alstrar det inte nämvärt med värme..du har säkert fett i lagret och så..men mina symtom var precis så..50-70 värsta oljudet å i högre hastighet så minskar ljudet..SÅ BLIR DET INTE med en bakaxel..den borde sjunga värre än värst i ditt fall..
mitt ljud var ungefär som om däcket hade tagit i innerskärmen när jag körde sakta och kom varje varv..och övergick i en form av gnagande ljud vid ungefär 15km i timmen..*s*..alltså först innerskärms ljud..sen gnagande metaliskt ljud..
sen hade inte jag heller nå´t glapp i hjulen..var helt stumma.

ska bli intressant att höra vad det var..men jag sätter fanimej ett finger på att det är ett hjullager..=)..troligtvis bägge facktiskt..och jag tror du åker på att byta bägge fram åxå inom en snar framtid..bilen har stått mycke..lagrerna har farit illa..jag ska byta mina fram nu i veckan..har missljud därifrån åxå..å min bil har som sagt åxå stått mycke..
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Men glömde..lätt att kolla om du har fel på Bakaxeln..nämligen..
Kolla oljan..finns det inge spån i oljan=inget fel på bakaxeln..
Lite skitig lär den vara..men är det inte spån så är det garanterat inget fel på den heller..
om det är bakaxeln så borde oljan se ut som mettalic lack..ala svart mirra..*s*
Okej, mystiken tätnar...

Ska kolla allt detta imorgon, hoppas på att det är lagren, blir billigare så.
Men som sagt, en sista stor koll av allting innan.

Mycket tacksam för dina inlägg.
Jag återkommer med hur det gick.. generalras eller skönsång! Vem vet?
Tänkte passa på att säga att felet är lokaliserat.

Men jag gjorde ett stort fel, jag provade det dyraste
först, att byta bakväxel - ingen skillnad.
Kolla hjullager - inga fel.
Kolla utgående lager växellåda - inga fel.
Kolla stödlager - inga fel.

Men vad var det då? JO. Däcken.
Kan dåliga däck låta som en blandning av
dåliga hjullager och risig bakväxel? Tydligen.
Satte på ett par 15" plåtisar med friktionsdäck.
INTE ETT LJUD. Går som smort.

Varför provade man inte det FÖRST? Nästa gång.. haha..

Däcken har bra mönstedjup, men är av så pass dålig
kvalitet att det har slitits på ett sånt oregelbundet sätt
som jag aldrig sätt förut. Helkonstigt.

Höll på att bli galen, men nu är man lycklig igen.
Visa användare
19
Kemargoi
328 Touring-96
Kan gissa att du har som platåer på slitbanan på insidan av däcken bak. Har likadant på min å de gör att dom viner nått grymmt mkt. Hade pyspunka på de ena däcken å de gjorde att de blev sådan konstig förslitning att de nu viner.

Ja tänkte försöka stå ut med de till säsongen e slut sen blir de nya till våren igen.

Men e de inte alltid så att man börjar med det dyraste sen i slutändan e de de billigaste som e kass, tycker alltid man råkar ut för sånt:(
Jo, det är ju så.. Alltid så att man tror det värsta och börjar i den ändan.
Nästa gång nått liknande händer, som man måste lokalisera, ska jag
bannemig göra på rätt sätt.. haha

Jo, exakt, däcken är slitna med platåer och fjäll å hela skiten. Inte så
snedslitna dock, bara riktigt dålig kvalité.. De kan ha legat ett bra tag
vad jag vet.. Bilen stod mycket då under tidigare ägaren..

Hur som helst, skönt att vara av med problemet.
Ska försöka hitta några fina 215-45 R17 till fälgarna.. något bra tips
på ett BRA däck, som inte kostar skjortan?
Vill inte ha 225 igen.. för brett för min smak. 205 eller 215..
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Kul att du hittade felet..=)
Men ska du byta från 225 till 215 så borde du nog gå upp till 215-50-17?
annars får du lägre däck och korta rullsträcka..dvs bilen varvar mera vid en bestämd hastighet..visserligen inte mycke men än dock..=)
sen är nog facktiskt 225:er billigare än 215..görs i större serier..=)
Jo, det är sant, men jag tror inte att varvtalet kommer att öka märkbart..

Sen så är 225:or billigare, men jag avskyr spårkänslighet.. Men är bilen helt
korrekt inställd och däcken är bra, så ska det ju egentligen inte vara
några problem..

Vi får se hur det blir, kanske rent av blir ett par 16-tummare med 205:or..
Komfort e fina grejer det.. Men visst vill man ha 18".. =)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Jag har 225 45-17 fram 235 45-17 bak och har bytt bakvagnsbussningar
+ 4-hjuls inställning..går som tåget..=)
jag köte denna 325 för att grannen var less på ploga grusvägen med den+att min mazda la av..ska man ha komfort så ska man nog kika på 5-serien..ljusår bättre facktiskt..=)
jag tycker tjusningen med den här bilen är rondeller i 100 och hyfsad sjuss i motorn..=)
men när man passerat 40 så ska man nog börja snegla mot en 7-serie..
du vet leder å sånt börjar ju växa ihop..viktigt å åka mjukt då..*s*
Vad är en bakväxel???
haha, okej.. jo det är sant.. komfort får man kanske leta efter i en
annan modellserie.. Men det GÅR ju att köra fint å skönt i en E36:a.
Men ja ska kolla över däckpriser osv så får vi se.

Los Tedos, en bakväxel är samma sak som bakaxelklump, eller slutväxel.
dr
11
drdryyls
320i Touring -00
På min 320 -e46 låter det woom woom (med tätare cykler när farten ökar) typ som trådskaparen har beskrivit att han hade på sin, men på min blir det även ett vinande ljus när det blir tryck på bakaxeln (när man gasar lite) men som försvinner när bilen bara rullar utan påskjutning från motorn. Någon sam har/har haft det fenomenet på sin bil?

Var in på verkstaden i går men de hade inte tid förren i slutet av månaden så den ska in då på kontroll. Mannen på verkstaden trodde att det kunde vara hjullagret som skapade woom woom-ljudet men blev fundersam när jag beskrev det vinande ljudet. Han funderade på om det kunde vara bakaxeln som var slut.
Blir "spännade" att få dommen i slutet av månanden :/
Visa användare
19
Kemargoi
328 Touring-96
Innan du gör några dyrare ingrepp testa å byt däcken. Låna ett par eller om du har typ dubbfria vinterdäck till den så testa å lägg på dom för å se så de inte e däcken som ställer till de.

Såna här ljud kan lura den mest kunnige bilmekanikern till att byta de mesta så börja alltid med de billigaste å enklaste felsökningarna så hittar du nog felet själv ska du se;)
Kemargoi, exakt min mening!

Jag började med det dyraste, efter verkstädernas råd. ;)

Men det var däcken, så prova några andra däck först!
Sen använder du bara uteslutningsmetoden...

VH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.