AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.196

Frågor ang prövotiden!

Sida 2 av 2
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Millian> Inget ägarnsvar på fortkörningsböter, även om det har snackats om det. Så jo, du kan bli av med körkortet vid en fortkörning som dokumenteras av ett kameraskåp.
Nej det gick absolut inte fortare än 15 km/h det är jag stensäker på! När jag kollade på hastighetsmätaren var den nästan på 80 km/h när jag dundrade förbi kameran, så max 15km/h....det var också den nya digital kameran som dem hade uppe och enlight vad jag har hört drar dem av 6km/h för att de är radar.

//SiRikon
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Hur som helst, man ska allt märka om man blir fotad.. och vad jag har för mig så är inte plåtpoliserna "påslagna" varge dag.
k0
13
k0rlsson
BMW 535 -88
Så om man kör väldigt för fort på tex. en 70väg, har prövotid, och åker dit på en fartkamera så kan man bli av med körkortet? Jag har nämligen hört att man inte kan bli av med körkortet pga. fartkameror, utan att polisen måste ta det på plats.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Man blir av med körkortet oavsett om det är en polisman eller en fartkamera som gör mätningen, givetvis beroende på om bilden blir bra nog för identifikation. Polisman kan omhänderta körkortet på plats, men det är länsstyrelsen som beslutar om indragning och indragningens längd.

Boten är straffet, indragningen är för att hålla dig borta från trafiken en period.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Tänk också på att om man får körkortet indraget med en spärrtid på ett år eller mer, dvs vid vårdslöshet, rattfylla etc så måste man ta om det även om man inte har prövotid. Exempelvis att stå på i 100 på en 50-sträcka kan räcka för detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.