|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hoppas jag kan ställa en snabb fråga. Det gäller ang fortkörning och prövotiden. Häromdagen råkade jag köra mellan 75-80 km/h på en 70 väg ( var inte riktigt meningen), saken hör till den att det fanns en sådan där "fart-kamera" på vägen dock är jag inte säker på om den tog kort på mig men om vi antar det värsta att den tog kort på mig rycker mitt körkort pga av 5 km eller 10 km för fort ? Jag har hört att man bedöms extra hårt om man har prövotid dock har jag inte fått något brev ännu men är som sagt lite orolig. Sedan står det i länsstyrelsen: "3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.) 4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik." Om jag fälls för fortkörning räknas den som en trafikförseelser eller ? Betyder detta att körkortet rycker om man fälls 3 ggr för fortkörning som understiger den gränsen för att körkortet ska dras in helt och hållet ? Hur tror ni det kommer att gå i mitt fall ? Kommer de att räkna det som en mindre trafikföreseelser och inte dra in körkortet eller tror ni att jag kommer få ett fint brev hem där det står att körkortet är indraget ? Är väldigt orolig för reglerna och vet inte riktigt hur det hela kommer att bli . Om någon kan spridda lite ljus i det här vore jag glad....känner inte direkt för att ringa vägverket och se om jag har kvar körkortet.... edit: Om jag blir av med lappen är det värt att bestridda det eller är det rökt hur jag än gör ? Till mitt försvar var jag på ingående att bromsa in men hann inte riktigt ner till 70 när jag passerade fartkameran. Har hört det mesta bland annat att lappen rycker vid minsta tillförelseelse till att lappen rycker om man kör alldeles för fort ( över 30km/h på 70 väg) och det är då samma regler för dem som har prövotid och för dem som inte har enda skillnaden är att om körkortet rycker för dem som har prövotid då måste man göra om allt! //SiRikon | |
| När min prövotid var, körde jag flera gångar för fort vid olika fartkameror. Har inte hänt någonting alls. Ligger nästan alltid 10km för fort. Men har kanske haft tur. Har hört massa olika påståenden. En del säger att man inte får köra något för fort för då ryker lappen, andra säger att man kan köra 11km för fort osv. Men du bästa är nog ändå att hålla hastigheten så gott man kan :) | |
| När min prövotid var, körde jag flera gångar för fort vid olika fartkameror. Har inte hänt någonting alls. Ligger nästan alltid 10km för fort. Men har kanske haft tur. Har hört massa olika påståenden. En del säger att man inte får köra något för fort för då ryker lappen, andra säger att man kan köra 11km för fort osv. Men du bästa är nog ändå att hålla hastigheten så gott man kan :) | |
|
Vet att detta är ingenting för er men jag är skitnervöst :/, är det någon som förresten vet om man förlorar sitt körkort om man blir fotad av fartkamera ? Till saken hör ju det att det är inte är min bil utan farsans :/, han vet dock om det men tycker att jag inte borde oroa mig för att jag körde 10 km för fort. Vad tror ni andra ? //SiRikon |
|
|
Du bedöms inte hårdare för att du har prövotid. Ditt körkort "ryker" vid samma tillfälle som någons annan som inte har prövotid. Däremot kan det vara som så att länsstyrelsen tycker att du är oansvarig om du under din prövotid goofar dig vid flera tillfällen även om dessa i sig för en med icke prövotid inte skulle betyda något. Så ta det lugnt med det du gjort denna gången, du blir inte av med lappen. *BAWORAK* |
|
|
Det där snacket med att man efter 3 ggr fått trafikföreseelse så ryker körkortet gäller även för dem med prövotiden ? Med trafikförseelse antar jag att dem menar fortkörning som understiger gränsen för att bli av med körkort ? Är jag helt ute och cycklar nu igen ? //SiRikon |
|
|
Det jag menar naturligtvis är om vi som har prövotid har samma lyx ? Jag antar att får jag böter nu så räknar de det som en trafikföreselse och jag har alltså en chans kvar alltså inte köra för fort någon mer gång :/.... //SiRikon |
|
|
Detta brukar bedömmas från fall till fall, men generellt behöver man inte visa mycket oaktsamhet under prövotiden för att få kortet återkallat. Men först måste man bli uppmätt och fotad, obs att blixten alltid jobbar på fartkamerorna, verkar inte som de var aktiva ovan? FP |
|
|
Äh, ta det lugnt! 10 km för fort är ingen fara, i värsta fall får du en hem en böter. Tror inte ens du får det. Jag har kört för fort förbi kameror X antal ggr och aldrig fått hem någonting. Att dem är hårdare då du har prövotid vet jag inget om, men om det blir ett fall där dem måste överväga att dra in kortet så väljer dem väl kanske å vara hårda. I maj 04 (tror jag) körde jag 110 km/h på 70 väg. Polisen stannade mig och hade mätt upp min hastighet till 107 km/h. Jag var trevlig mot den kvinnliga polisen och hon drog av 7 km/h pga kamerans felmarginal. Så jag hade kört 100 på 70-väg. Fick behålla kortet och fick en böter, när jag frågade hur mycket så svarade hon "drabbar ju ingen fattig" och sneglade på min bil, lite skämtsamt. Hur som helst, jag hade prövotid då och det var ingen som var "hård" mot mig då, tvärt om. Hon poängterade t.o.m hur tråkigt det hade varit om jag hade kört fortare och att den dagen var min lyckodag.. Kanske det var? |
|
|
Måste först tacka alla svar, ni har definitivt lungat ner mig lite granna :), det enda obehagliga när jag nu tänker efter är att jag har sett dem där kamerorna blixtra till någon gång men minnet är för dåligt och jag kommer inte ens ihåg om den tog bild på bilen framför mig eller om det var jag ens som körde :P, finns det nåong chans att man ber sin brorsa ta skulden och dem struntar i att utreda det vidare ? Bilen är farsan men jag och min bror likna varandra rätt mycket. Iaf jag ringde även till V.Götalands länsstyrelsen idag och det här fick jag bekräftat av dem: Jag: Är det sant att man med prövotid bedöms exakt likadant som dem som inte längre har prövotiden. ? Svar: Det stämmer alldeles riktigt! Alla följer samma regler enda undataget är om personen med prövotid får körkortet återkallad måste personen i fråga göra om alltihopa. Jag: Enligt eran hemsida står det att körkortet dras in efter 3 trafikförtelser då betyder detta att exakt samma regler gäller för dem som har prövotid ? Svar: Det stämmer alldeles bra! Säg att du kör 90 km/h på en 70 på väg då får du böter och det hela rapporteras som trafikförtelser även saker som att köra mot rött ljus, glömt att ha bälte m.m räknas som trafikföreselse. Dem två första ggr förlorar man inte körkortet men gör man en tredje trafikförselse inom 2 år igen då återkallas körkortet. Dock är undantaget om trafikföreselsen anses vara grov som exempelvis om man kör 110 på en 70 väg. Dessa regler gäller ÄVEN dem med prövotid, alltså kan dem inte ta ditt körkort om du kör 80 km/h på en 70 väg förrutsatt att du inte har kört vårdslöshet. Jag: Okey, om jag har fattat det rätt så rycker mitt körkort om jag begår 3 trafikförselse inom en två års period och allt prat om att ni är extra hårdare mot personer med prövotid stämmer ALLTSÅ inte! Svar: Exakt så ska det fungerar. Anser man att man har blivit orättvist behandlad dvs. att en person som inte längre har prövotid skulle ha fått ett lindrigare straff ska man överklaga detta. Jag: Okey tackar hemskt mycket för svaret! En hel del frågor har nu blivit löst. Notera att detta gäller i V.Götalands regionen det kan förekomma vissa undatag på andra län, det här är inte exakt återgiven i detalj men i princip sp svarade körkortsexperten på länsstyrelsen på mina frågor. Jag bad personen att till och med upprepa det där med att folk med prövotillstånd ska bedömas likadant som dem som inte har det. Jag tror att som ni har sagt att i värsta fall får jag en p-bot men det vet farsan redan och glad var han ju inte över mig :/...jag hoppas att jag inte får någon p-bot alls! Om det är någon som kan svaret på min fråga ang om man kan låta sin brorsa ta skulden för att ha kört för fort vore jag tacksam för svar. Vågade inte riktigt fråga detta när jag ringde länsstyrelsen vilket ni naturligtvis förstår :P....har hört att dem nöjer sig om någon tar på sig skulden och betala böterna så släpper dem det och dem orkar eller inte har resurser att utreda, fast vem vet.... //SiRikon |
|
|
Flummigt blev det nu...) FP |
|
|
Hur menar du nu ? Har försökt återge hela konversationen med länsstyrelsen :). //SiRikon |
|
|
Insåg att jag kan ha skrivit lite flummigt :P, " Dessa regler gäller ÄVEN dem med prövotid, alltså kan dem inte ta ditt körkort om du kör 80 km/h på en 70 väg förrutsatt att du inte har kört vårdslöshet." Det jag menar med denna är att även dem med prövotid får lov att göra bort sig 2 ggr innan körkortet ryker enligt den här paragrafen: "3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)" Jag vet inte om hon ljög för mig fullständigt det där med att folk under prövotiden ska bedömas exakt likadant som dem utan prövotid och att samma regler gäller även för oss. p.s Ursäkta för det dubbla inlägget. //SiRikon |
|
|
SiRikon: Förstår inte hur du kunde vara nervös över det, under min prövotid (slutade för 4 månader sedan) körde jag nästan konstat 20-30 över i alla fall på landsvägar och motorväg! Råkade också "jaga" några diplomatbilar i 160-170, på skoj - snacka om att diplomater har förmåner! Man måste ha lite kul i bland, så länge man gör det under säkra former - även under prövotiden! |
|
|
Jag är nervös för att jag var rädd att bli av med körkortet! Polisen tog mig aldrig men fartkamerorna kan ha tagit mig vet dock inte om de gjorde det. Har hört att de drar av 5-6 km/h och att hastighetsmätaren i bilen kan visa lite fel någon som vet om dessa två rykterna stämmer ? Det sägs väl också att dem där fartkamerorna inte tar en om mna är några kilometer över gränsen dvs 75 istället för 70. ? //SiRikon |
|
| Du behöver absolut INTE vara nervös, det värsta som kan hända är ju att du får böter på 800 kr och kanske en prick i körkortet! | |
|
Jag känner en polis och hon sa att det är 6 km/h spel som dom drar bort i fartkameror. Med andra ord kör man i 76 km/h på en 70 väg då händer inget. Den stora skillnaden på att ha körkortet på prövotid eller ej är om du kör kraftigt för fort (menar då INTE 200 km/h på 90 väg) under prövotid blir du av med det permanent och får ta om det efter ungefär 2 månader. Överträder du samma gräns med ingen prövotid på körkortet drar dom in det fast du får tillbaks det efter X antal månader. Men kör du hejdlöst för fort ryker det i båda fallen. |
|
|
Okey tackar för svaret, det betyder ju att om jag nu ens får någon böter så kommer den att ligga på ca 74 km/h eftersom jag körde runt 75-80 km/h. Antar att du menar kraftigt för fort är exempelvis över 30 kmh/h på 50,70,90 och 110 vägar... //SiRikon |
|
| Om du blivit fotad av en fartkamera så märker du det! Blixten går inte att missa... | |
| Mmm fast poliserna blir ju mer griniga om man kör för fort på vägar där det är låg hastighet :/ ha en bra dag ! | |
| notice: *Du kan inte bli av med körkortet när det gäller kameraskåp. böterböterböter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.