AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.360

Ang. döda pixlar i displayen

Sida 1 av 2
HZRobban
740 IAL -95

Gick igår igenom guiden här på AutoPower för att fixa döda pixlar på instrumentpanelen med hastighetsmätare etc...

Gick inget vidare... Gjorde rent och dränkte den i electronic cleaner sant tryckluft... Översta raden med temp. osv fixade sig och blev bättre faktiskt... Antalet mil blev synlig hela texten, men svagare ljus på den, så lyser halft... Upprepade proceduren ca 6 ggr...

Står ju att det kan ta lite tid innan alla vaknar igen men det gjorde dom aldrig... Dom drog sig t.o.m. tillbaka och blev samma gamla fel...

Nedersta raden blev lite bättre, men fortfarande tänds inte alla korrekt... Är en pixel som e helt död och den e kolsvart hela tiden... Resten lyser halft... Men fortfarande ingen text på den...

Vad kan vara felet? Damm / skräp mellan display o den orange elektronplattan e väl rätt uteslutet? Eller..?

Använda mig av CRC's Electronic Cleaner

Samma fel på alla displayer i bilen, även dom under radion... Hur tar man loss den displayen förresten? Måste ta lös antennsladden (som jag gissar sitter i den enheten eftersom jag inte hittar den där bak... Så lite tips uppskattas...

Tack för alla tips och trix!

Mvh

Robban
Scheckheft
Hej
"Grattis" - genom att dränka instrumentpanelen med spray har du förstört utrustningen. Du har nu två alternativ: leva med pixelbortfallet el. köpa nytt.
Jag har skrivit detta i åtskilliga trådar: spraymetoden hjälper endast temporärt men gör att en ordentlig lagning i stort sett är omöjligt i framtiden. Ingen av medlemmarna på tyska 7er.com använder sig av denna metod!

Mvh
Scheckheft
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Scheckheft,

är det denna metod som inte funkar i längden? Länk

Finns det någon fungerande metod?
HZRobban
Scheckheft,

förstår inte hur det skulle kunna första elektroniken... Sprayen dunstar snabbt som tusan och fungerar som så att den kapslar in skräpet... tryckluften sen blåser bort dammet...

Om man nu förstör panelen som du säger, varför har de som publicerat artikeln inte skrivit det..?

Jag har hört att det även kan vara jordfel... Kan det stämma? För det verkar som displayen glappar eller någon kontakt glappar... för ibland är det bra, ibland inte...
HZRobban
jaken, ja det är den han menar...
Scheckheft
Hej
Jag baserar mitt utlåtande utifrån det jag tagit till mig från olika forum i Tyskland. Om jag kunde en alternativ metod hade jag nog publicerad den. Däremot finns det företag och personer som klarar av att laga pixelbortfall. Ingen av dem använder elekronikspray.
Det är upp till var och en att använda metoden som redovisas här på Autopower. Jag redovisar endast riskerna med denna metod.
Ni som är kunniga i det tyska språket läs gärna denna diskussion. Observera framför allt vad M8Enzo skriver:
Länk

Mvh
Scheckheft
HZRobban
Ska göra ett nytt försök idag... Fast inte med elecronic cleaner (som inte löser oxid) utan med Oxide Cleaner på displayen och se hur det fungerar... Om det blir bättre eller sämre...
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Gick det bättre med Oxide Cleaner?
se
661
seb_540
328i M F30
Hm, skeptisk till att rengöringsspray skulle kunna förstöra ett instrument. De är rätt "helkapslade" med nån gunka/lim över kretsarna, iaf på E39. På mitt som jag ansåg som heldött pga av pixelbortfall och därmed inget att förlora plockade jag ner det i molekyler (tog bort motorerna till mätarna osv), sprayade med elektronik tvätt och tvättade med YES diskmedel under rinnande kranvatten. Avslutade med sköljning med avjoniserat vatten. Ett halvår senare funkar fortfarande alla pixlar sånär som på en enda som aldrig återkom.
Pe
68
Peter 750
750iA -95
Ebay brukar anonsera om att laga pixelbortfall!!
Jobbigt att skicka... nån som prövat?
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag skrev mektipset som länkas till, och kan upplysa om att jag fortfarande har väldigt väl fungerande pixlar (har bara kört tipset en gång, detta då artikeln postades).

Att sprejen skulle förstöra instrumentet och omöjliggöra framtida lagning är nog struntprat, med tanke på hur många det finns som använt elektroniksprej med goda resultat. Däremot är det sant att det är ett fel som återkommer så småningom eftersom man bara tar bort symptomen, inte grundorsaken.

Om nu medlemmarna på 7er-forumet har en bättre lösning på pixelbortfallsproblemet tror jag många skulle uppskatta om någon tyskkunnig person översatte denna och postade den här på AP!

Wilhelm Svenselius
Scheckheft
Hej
W2k: förstår att du är upprörd - det är din metod jag varnar för. Och nej, det är inte struntprat det jag skriver. Men som jag redan nämnde i mitt tidigare inlägg: det är upp till var och en att spraya. Man ska bara vara medveten om riskerna.
Angående medlemmarna på 7er.com och även andra BMW klubbar i Tyskland: MID, instrumentpaneler skickas till "M8Enzo" för reparation. Även om detta har jag skrivit i andra trådar på Autopower.

Mvh
Scheckheft
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Sheckheft: Metoden är inte påkommen av mig, jag skrev bara mektipset. Jag tycker att du bör förklara exakt vilka riskerna är och vilken skada som kan uppkomma. Samt berätta hur man reparerar instrumenten utan att "förstöra" dem. Annars är metoden som beskrivs i mektipset fortfarande den bästa som finns, för oss som inte gärna skickar iväg våra instrument till nån avlägsen jeppe med allt vad det innebär :)

Wilhelm Svenselius
Scheckheft
Hej
"för oss som inte gärna skickar iväg våra instrument till nån avlägsen jeppe med allt vad det innebär"
Att vara nedlåtande är också ett sätt att svara ... .
I övrigt finns inget att tillägga. Riskerna finns väl beskrivna i tråden jag länkade till.

Mvh
Scheckheft
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
På tyska, ja. Det räcker inte så långt för min del.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Körde tråden du länkade igenom Babelfish (alltid något) och uppfattningen jag får är att M8Enzo hävdar att sprejen "kryper in" och orsakar kortslutningar i elektroniken. Samt att sprejen kan skada själva displayen så att den inte fungerar alls längre (oklart om han menar ren korrossion eller någon annan effekt).

Tre saker är omedelbart uppenbara:

a) Sprejerna jag använder (och rekommenderar i mitt tips) torkar/avdunstar snabbt och LEDER INTE STRÖM därefter. Kortslutningar beror alltså på att man antingen använt en sprej som inte är lämpad för ändamålet, eller använt åt h-e för mycket sprej, eller kopplat på strömmen innan sprejen hade avdunstat.

b) Att sprejen så småningom har sönder displayen stämmer inte. Det hade jag märkt vid det här laget (eller har jag en "osannolik tur"? Det påstår M8Enzo när en annan kille i tråden vågar ifrågasätta hans påståenden). Det beror antagligen på att man (återigen) använt sprejer som inte är lämpliga för ändamålet.

Så länge man följer instruktionerna noga, väljer rätt typ av rengöringssprej och ser till att den dunstat innan man kopplar på strömmen (tryckluftssprej är bra) bör man alltså inte ha alltför mycket att oroa sig för.

Jag såg inte någonstans där M8Enzo hade postat om sin egen "mirakelkur". Om någon med bättre tyskakunskaper kan redogöra för den ska jag med glädje testa den och därefter publicera ett nytt mektips, om ingen hinner före dvs.

Wilhelm Svenselius
bm
19
bmwnybörjare
735i E38 1996
Jag har försökt åtgärda mina pixels enligt beskrivning här men även enigt där: Länk
Första gången blev det bättre men inte långvarigt. Efter tredje gången blev det sämre så att jag nu inte kan se mätarställning alls, liksom temperatur. Det konstiga är att jag kan avläsa detta genom att belysa display med en ficklampa. Då kan jag avläsa mätarställningen.
Jag ställer mig en fråga, hur egentligen allt detta fungerar. Tydligen så visas siffror korrekt men lyser inte och därför kan jag inte avläsa dem. Så vad är det fel på egentligen? är det bara belysningen? Någon som vet hur dispayen egentligen fungerar. Kanske då kan man lättare lösa problemet.
Jag vill tillägga att ibland ser jag att siffrorna framträder något starkare och det har nog att göra med när luftfuktigheten är något högre.
bm
19
bmwnybörjare
735i E38 1996
Förresten, Ni som kan tyska och har läst om vad folket säger i Tysklad, kan ni inte då tala om hur problemet ska lösas?..... för oss stackare som inte kan tyska. Med tack på förhand.
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
bmwnybörjare:
Ditt problem låter som belysningen.
Jag hade samma fel, bytte två lampor och sedan var allt som det skulle igen.

// CLiFF
bm
19
bmwnybörjare
735i E38 1996
ClIff
Kommer du ihåg var dessa lampor sitter?
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
I huvudinstrumentet, precis bakom displayen = jätte enkla att byta. Två skruvar och sedan bara att ta ut hela klabbet.
Jag tror det är 5-6 lampor totalt, men bara två var trasiga i mitt fall.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.