|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har införskaffat mig en Bmw 325i e36 och undrar hur stor förbrukning som är rimlig? Min drar nämligen ca 1 liter milen, landsvägskörning. Och en grej till, jag såg på internet att man kan chippa bilen så att den kan minska förbrukningen upp till 20%. Kan detta stämma och vart isåfall kan man chippa den för bästa priset? | |
| På blocket brukar det alltid ligga en som säljer chipp i sitt företag, sök så hittar du nog. Den skall väl inte dra mer än 0.95 blandat. | |
| min drar ungefär 0.80-0.85 landsvägs körning å då mesar jag inte.. | |
| Ligger på litern när de är lite blandad körning! Landsväg ligger jag på typ 0.9 | |
|
Runt 1 liter blandat, lite dryga litern. På landsväg ska du kunna komma ner en hel del om du håller gasen med lilltån :) Men för att komma ner så mycket som möjligt i förbrukning så är det viktigt att olja, stift, filter och allt är friskt och fräscht! Drar din bil onormalt mycket soppa så kan det vara läge att kontrollera lambdasensorn. Alternativt göra en service som inkluderar stift, luft/soppa filter och diverse oljor. Rätt däcktryck, något högre än normalt hjälper också till att hålla förbrukningen nere. Kolla att ingen broms ligger an mot skivan. Vill du snål köra så motorbromsa, släpp gasen i god tid (koppla dock ej ur vxl) växla från 3 till 5. Håll gasen hela tiden, undvik ryckningar. Jag har lyckats snålköra min 325i utan vanos på 0,78 liter milen på landsväg.. Så visst går det. |
|
| jag håller med MD.det är många faktorer som påverkar.alex | |
STi |
Har lyckat köra min 325 e30 på 0.69 landsväg. Inte för att det har med saken att göra. Känner bara för att nämna det ;) |
|
okej, för jag började bli lite orolig. Jag kommer knappt under litern men sen har jag en tung högerfot me! På landsväg drar min ungerfär 0,9 om man som sagt gasar med lilltån :P!! Ökar ett sportluftfilter bränsleförbrukningen?? Hur stor tank är det exakt på bmw 325i - 92 E36:a?? |
|
Helga |
Lite ärliga förbrukningssiffror om BMW 3 serie med sexor. Alla E36 och blandad körning. 323 är den ende med 195x60x15 övriga har 205-215x55x16. Smalare och mindre däck gör en del. 320i, 150 hk, 0.90/mil 323i, 170 hk, 0.75/mil 325i, 192 hk, 0.92/mil 328i, 193 hk, 0.88/mil //Helga |
|
pojkar, pojkar ... o flickor min drar ca 1l på landsväg o blandad ska vi inte ens tala om , ca 1,5+ liter .... folk tycker att min högerfot e "lite" för tung men o andra sidan va fan gör d , jag kompenserar för vänstern som jag inte har enligt vissa ;) nää men jag tror att 1l e gnaska normalt om man trycker på lite , min gammla 325i e36 o min riktigt gammla 520i med den gammla 6an drog lika mycket , så om du frågar mig så e d fullt normalt D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit |
|
|
Min 325 med 15000 mil på mätaren och std fälg/däck...Vid fulltankning och tur Pp-Lund så ligger i snitt på 1l mil och då har jag en medelhastighet på ca 75-77km/h. När jag är väldigt snäll på gasen och skippar stadskörning så kan man landa på 0,9-0,95. Snitt förbrukningen på ca 800 mils körning är 1,27l/mil. 1l blandad körning anser jag är ganska hyffsad förbrukning .. |
|
|
Ja för ja kommer knappt under 1l. Men då är det ganska normalt, men va tusan man kan ju inte ligga och söndagsfisa med en så här pass stark bil :P Men är det nån som vet om bränsleförbrukningen ökar något särskilt med sportluftfilter???? |
|
|
k1mzo .. jag brukar göra d . Smartin325 .. jag har sportluftfilter bla o d ökar väl luftflödet så med andra ord så måste soppa flödet öka med antar jag D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit |
|
| Min drar 0,85 blandad och då har jag sportluftfilter | |
| Min 325 -92 drar i snitt 1.3 liter blandat, känns ju sådär ;) | |
| Min 328:a drar mellan 1-1,2 blandad körning med ganska tung gasfot! Rätt okej förbrukning tycker jag! | |
|
Allt beror på Blyfoten. Går säkert att köra den runt 1 liter landsväg kanske mindre men har man blyfot är inte 1 liter nåt o nämna :). Min 328 drar nog 1,2 om man kör aktivt... BMW- När du älskar att stå på Verkstad !!!!! |
|
| min drar 1,2 blandad och ca: 0,9 på landsväg. inne istan klarar jag mig inte länge :D | |
|
Körde 50 mil med min 328 -95 i helgen. största delen mellan 120-170 km/h, 4 pers i bilen. Absolut ingen snålkörning, mycket omkörningar och fullgas i alla acceralationer. Den sög i sig exakt 1 liter milen. Är jag mycket nöjd med! I stan och småkörningar med tung höger tar den ca 1,2. Ska man åka under litern med en så stor motor som 325/328 får man vara jäävligt försiktig på pedalen.. Då kunde man likaväl kört 316!! Mitt 535 projekt: Länk |
|
| Min 525 med vanos drar 0,87. 70% landsväg 30% stad. | |
|
Allt hänger på hur du servat bilen.. dvs stift ,tändkablar ,tändning,luftfilter,oljor och annat.. min 325:a tar ungefär 0.85-0.9 vid en hastighet på 110-130 och har som lägst tagit 0.76 och det vid c:a 90-95 km mer ska dom inte ta..=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.