AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.640

E38 750 - Bilen tappar varv

Sida 1 av 2
Hej,

Har ett mystiskt "problem" på min 750iA. Skulle i fredags köra ut till Marstrand och när jag backat ut bilen ur garaget och skulle stänga garagedörren märkte jag att bilen tappade varv, hostade till, ja eller vad man nu ska kalla det, för att sedan återgå till normal, perfekt tomgång. Egendomligt tänkte jag och körde. 10 minuter senare hände samma sak fast uppe i hastighet, bilen tappar varv i en sekund för att sedan gå som nomalt igen. Släppte då gasen, tryckte ner den igen, 1 minut senare händer samma sak igen, sedan efter 5 minuter igen. Ringer då Kalle Hansen som råder mig att blåsa ur bilen rejält då den enbarts körts i stad i två veckor nu. Sagt och gjort och bilen gick finfint och det upprepades inte på 40 mil.

I förrgår sitter jag i en bilkö ner till Falsterbo, och då händer det igen, bilen tappar varv några gånger när jag står still. Går ner med cirka 500 rpm och tappar allt ork för att sedan återgå till normalt, detta upprepas igen inom loppet av några minuter, även uppe i fart. Sedan gick den bra och jag har inte kört bilen sedan dess.

Vad är problemet som ger dessa symptom - dåliga tändstift, insugmembran? Har försökt beskriva så bra som möjligt :)

Uppskattar all hjälp.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Kan det ha något med AC'n att göra?

MVH,
Victor
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Åkt till BMW för DIS-kontroll...

BMW CS #5139
Ja, en DIS-kontroll avslöjar säkert felet, känns som att det kan vara många olika saker... LMM, Stift, Lambda, Spjällmotorer... eller så är ditt batteri helt enkelt slut. Vet du när det byttes senast?

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
stma
Tror du har samma problem som jag - Nämligen Kondensorfläkten till AC:n (sitter längst fram, framför kylaren) - Antingen går den inte när den ska (fel köldmediemängd, eller fel på kondensortryckfläktgivaren), eller fel på fläkten som inte blåser när den skall!

Trycket på kompressorn med magnetkoppling.... OK! Tänk själv. Nya köldmedier (C134?) jobbar på runt 8-10 bar.
Finns inga såna problem när du åker motorväg med luftdrag, eller hur? AC:n går ändå, men "stötvis", så förmodligen fläkten? Den sitter trots allt längst fram (inga kråkor mellan bladen?).

//S-et

S-et
stma,

AC fungerar som den skall, tror du det kan vara detta ändå?

MVH,
Victor
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Baserat vad jag känner till om 12orna samt vad jag läst om COBRA-utskriften på den SVARTE dekadensracern skulle jag oundvikligt säga. Batterierna. Kalle bekräftar det hela i dessa tankar.. Koppla på ladddare snarast annars kanske risken finns att den inte pallar det som drar ström under resan..
Vi kopplar på Ladegerät modell Ctek när Ni anländer. Ström till bilen sprit till passagerarna:)
Asken

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
Jo
3
Johan_031
750iA -96
Hej Mr E38B12

Jag har exakt samma problem som du med tappande tomgång ibland när
bilen är varm.
Mycket irriterande vid rödljus och bilen liksom hoppar till när elektroniken
kompenserar för den låga tomgången.
Kanske 12:an har fått hicka !!!
MVH/Johan
Intressant Johan.

Jag tror personligen på en kass tändspole, skall in på BMW för diagnos och felkodsavläsning nu i veckan hoppas jag, svårt att få tid bara då de har fullt upp efter semestrarna. Problemet är inte frekvent, och infaller sällan på långfärder - men ofta då man ställt bilen en stund och sedan startar den och kör senare.

MVH,
Victor
Jo
3
Johan_031
750iA -96
Hej igen

Hur går det , var tändspolarna kassa ?
Har precis samma symtom som du, då man ställt bilen en stund blir
det värre och endast då motorn är varm.

Har testat med LMM och motortempsensorn utan resultat

MVH/Johan
Efter nollning av diagnosdator och en veckas körning innan ny diagnos lade felminnet vänster LMM som huvudfel, och samma sidas kamaxelgivare som ett följdfel.

LMM skall bytas i nästa vecka vilket torde fixa allting :)

MVH,
Victor
Jo
3
Johan_031
750iA -96
Mycket intressant !

Väntar på spänning hur det går, eftersom du verkar ha exakt
samma symtom på 12:an som jag
Jag har provat med DIS men med 13 möjliga och omöjliga fel vilket
inte leder mig någonstans
Normalt går motorn kanoooon, förutom dessa irriterande blippande.
Min gissning är att kamaxelgivaren felar, eftersom jag har kopplat ur
båda LMM (en i taget) och blippandet fortsatte även i reserv programmet.

MVH/Johan
Min motor har den senaste tiden normalt inte gått helt klockrent alls, speciellt inte då den är varm. Onödiga vibrationer på tomgång osv, då de inte är konstant förekommande eliminerar det ev. problem med insugsmembranen, och jag tar det som ett självklart följdproblem av LMM och att det fixar sig vid byte.

MVH,
Victor
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Hej..

Hade samma brobleem på min V12 också och det var LMM som var trasig på ena sidan....

Mvh.Juha
745i

Thumbs up! :)
Då lär det ordna sig även för Johan och mig snart :)

MVH,
Victor
... vilket det inte gjorde.

Bytte vänster LMM idag, körde en sväng med samma symptom och datorn registrerar samma fel som innan. Ibland startar bilen bara på halva motorn.

Tändningsmissar med cylinderavstängning cyl 7-12
LMM cyl 7-12 (trots ny LMM)
Kamaxellägesgivare cyl 7-12

BMW insåg det onödiga i en ny LMM utan satte tillbaka gamla LMM igen och felsökningen fortsätter. De gissade på en bränslepump, medan jag fortfarande håller fast vid min första teori om att det verkligen bara är vänster kamaxelgivare som är kass.

Börjar bli smått irriterad...

MVH,
Victor
E38B12
Vilken verkstad har du varit på?
stma
Hoppas det löser sig för Dig!
Jag har inget som helst problem med tomgången/motorn längre, när jag inte har AC:n på.
Synd att det drar ut på tiden.
Jag är tekniker ut i fingerspetsarna, men förkortningar och dylikt är nåt jag hänger upp mig på om jag inte vet vad det är...
Så vad tusan är "LMM"? Har inte engagerat mig.

//S-et

S-et
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
E38B12,jag hade liknande fel på min fast tändnings missar vid högre varvtal o vid belastning,de var kamaxelgivaren.
Powerm,

Jacobssons Bil Aukt. BMW Jönköping.

WAN,
Låter smått troligt, mitt är dock vid låga varv :) olika symptom på samma fel?

MVH,
Victor
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Bränslepump tror jag inte de är, eftersom 750i E38 till skillnad från 750i E32 bara har en pump..

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.