AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.170

Airbag: kablage repsats bältessträckaren under förarstol, Behöver tips.

Sida 2 av 3
na
394
nasse
528i-98
När du bytt kablaget så måste du släcka lampan igen,den slocknar inte
atomatiskt
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Dessa felkoder får jag ibland och lampan tänds:

firing circut for belt tensioner drivers side
belt switch drivers side

Avhjälps genom att byta kablaget? (rep satsen)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ravve, det finns nu ett mektips om detta nu: Länk

Tänk bara på att löda istället för att skarva som exemplet visar, jag ska ändra det så fort som möjligt i mektipset.

__
Bilblogg:
Länk
Mugge: Jag skulle inte förorda lödning, detta är en ny källa till tänkbara problem. Kardelerna i kabeln brister mycket lätt och ofta precis efter där tennet har sugits upp mellan dessa vid lödningen. Om man löder måste kablaget absolut fixeras till att ligga helt stilla och avlastat från varje form av rörelse. All form av skarvning blir säkrast med crimpning, se bara till att använda rätt pressverktyg. De röda skarvhylsorna är ju de minsta med standardtången, det finns ännu mindre (gröna) som är lämpliga för klenare kablar, men denna tång har man sällan till hands i hobbyverkstaden.
De röda strömtjuvarna som du använt är kanske inte heller världens lämpligaste för skarvning, några av dom är helt värdelösa. Kan inte svara för Biltemas men 3M t.ex har ordentliga och även UL-godkända, de har dubbla "knivar" och ger en tillförlitlig förbindning om den används rätt.

FP
Glömde: Mektipset är mycket detaljerat och bra. Ett tips är att se upp med statisk elektricitet vid all form av arbete med tändkretsarna för de olika airbagsystemen. Det är inte sannolikt men tänkbart att man kan utlösa en laddning om man har otur, de flesta interna instruktioner från tillverkarna förordar att man trycker i en speciell kortslutningsplugg i kontakten mot krutladdningen när man pluggat loss kabeln osv.
Se till att vara urladdad genom att ta i bilens metallchassi några gånger vid arbetet.

FP
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kanske läge att göra bilen strömlös?
Det är alltid lämpligt vid elarbeten, även om airbagsystemet inte arbetar när bilen inte körs och själva tändpulsen levereras från kondensatorer. Läge att vänta ett tag efter att man vridit av tändningen osv. Fast det hjälper inte mot statisk elektricitet enligt ovan.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
HEHE det var jag som sågade Mugges skravningar och förordade lödning, eftersom det är det enda som förordas och är tillåtet på signalkablageskarvning inom den fordonsbranch jag jobbar i :)
Felaktig kabelskor, skarvhylsor med felaktig legering har kostat en del miljoner i bränder :) och Biltemas skit är knappast rätt sort.
OCh som du säger proffsskarvtänger och rätt kabelskorhylsor ingår inte i var mans garage utom förmodligen i Hassoland och på mullvadstigen :)
Om man förordar lödning, och sedan krympslang så slipper det åtminstona hamna en massa "tattarskravningar" med dittan o dattan vilket kan ställa till mera skada än nytta.
En annan bra skarvning är dessa tycker jag.
Innehåller tenn och krympslang och värms ihop med värmepistol.
Länk
Länk

Att använda rätt och godkända kabelklämmingsverktyg och rätt kabelskor ingår i vår ISO 9000..... kvalitetscertiering.

///MVH Hasso
Länk
Efterhör gärna med t.ex NASA, militären/Nato, flygindustrin osv vad dom säger om lödade kabelskarvar. Den stora grejen är inte den elektriska delen utan den mekaniska. Hylsorna ovan som har en smältande "lödning" (lågtemp tenn) har fördelen att ha lite plasthylsor som går ut över kabelisoleringen, därför uppstår inga böjkrafter där tenn/kopparkardeler möts längre in.
Pressning med rätt verktyg är det som gäller om man vill ha högsta tillförlitlighet. Obs att riktig pressning innebär gastät förbindning av metallerna, vilket man inte alltid tänker sig, och vilket aldrig är fallet med t.ex sockerbitar eller andra skruvklämmor.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Flyget använder ofta wirning har jag förstått och det gör även vi på vissa signalomvandlare mm. Men är forfarande inget som finns tillgängligt i var mans garage, så vi får väl hålla oss till vad som finns under stolen och vad man kan göra det på bästa sätt utifrån de normal förutsättningar som finns.
För övrigt skiljer det en del på kablagebytet före o efter -98-99. Dessutom verkar felbilden var olika då det är själva snabbkontaktens stift som är problemet tom 98 och kopplas förbi helt med en ny separat kontakt. I Mugges fall verkar kabeln klämts av istället.
Men dragavlastning och fastsättning av kablage på ett rörligt fordon är lika viktigt som förbindningen som aldrig ska vara utsatt för direkt belastning.

///MVH Hasso
Länk
Förbindningsteknik är en hel vetenskap. Wirning används rätt mycket vid prototyper och i viss serietillverkning. Ledarna är alltid solida enkelledare, virpinnarna är fyrkantiga och med vassa hörn. Förbindningen blir även här gastät mellan metallerna och tillförlitligheten anses mycket hög.
I Mugges fall ser det ut som kardelerna brustit medan isoleringen verkar hel.
Oftast vill man tro att mjuka kablar med hundratals kardeler tål böjning bäst men ibland blir det inte så. Det har att göra med materialval och att ytterhöljet ofta glider på ledarna osv. Jag har repat hundratals kablage där man har mjuka och/eller spänstiga kabelisoleringar av mjuk PVC, gummi eller PUR men kardelerna brister ofta i dessa, medan "normala" kablar håller lite bättre men är styvare osv.

FP
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har ingen värmepistol och jag har inga sådana tennhylsor som Hasso länkar till.
Hur ska jag göra nu tycker ni? Skarva om eller löda om?

Om jag har förstått det hela rätt så ligger det ingen större spänning i kretsen, och den kretsen sluts när sträckaren ska lösa ut.

Hur kan en skarvkontakt dra ström eller leda till brand, är det pga några kemiska reaktioner? Den skarvkontakt jag har använt ser ut ngt så här:
Länk
Länk
Länk

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är ingen skarvkontakt utan en spänningstjyv :) som är avsedd för att jacka på en kabel utan att behöva kapa den. Tex används sådan vid dragmontage eller extraljus för att jacka på till styrspänning. Är egentligen bland det opålitligaste man kan använda, det finns en del kvalisorter som är något bättre, men fortfarande inte pålitlig.
Är ju ingen större ström i denna krets, men för att inte bygga in ytterligare en "felkälla" bör man inte använda det "sämsta" tänkbara skarvdon.
En rätt "sockerbit" i lagom storlek ser jag som pålitligare än dessa spänningstjyvar.

Brand uppstår när en kabelsko tex börja glappa av år av vibrationer i ett fordon och mindre och mindre kontaktyta ger högre o högre värme. Ungefär som man använder för klena kablar i en krets så blir dom varma och smälter av tillslut. Saker som rör på sig i varmt o kallt och vibrationer påverkar materialet negativt. Flygplan har dubbelt upp med kretsar till det mesta för säkerhetes skulle åtminstone förr. Sedan finns det en massa olika kvaliter på komponenter och i bilar är det knappast flyg o miltär och lokkvalitet på dessa.
Min Volvo 740 håll relä och relä centralen brinna upp bakom askoppen när jag slog på helljuset pga glappande kabelsko på reläet, och det var bara tur att jag kände lukten och kunde repa. Hela reläsockeln var nedsmält.
har men sedan repat bilar för 10.000 tals kronor när ägarna envisa med att stoppa i 100watts glödlampor i sin bilar, utan att tänka på att ljuskretsarna i bilar sällan är avsäkrade med säkring vilket gör att kablar socklar och reläer smälter och brinner upp i stället. är sedan en skarvning undermåligt utförd eller fel material används så förvärrar det saken.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
en fråga bara, mektipset borde väl fungera för höger sida också ? jag antar att kontakten är likadan under höger stol ?

ser den annorlunda ut/andra kablar ?

måste fixa min airbag lampa, har fel på bältessträckaren på höger sida.

########
# PAJALA #
########
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
På mektipset är det kabeln till passagerarsätet som fixas, proceduren är dock samma oavsett vilken sida som felar.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
tack för infon mugge :)

########
# PAJALA #
########
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Om jag förstått det rätt ska jag köp rep sats 61126908852 och två stiftkontakter 61130006664 till min bil tillverkad 98/3?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ravve :du behöver enbart repsatsen, några stift går det inte åt.
Den innehåller allt du behöver utom två bra skarvhyslor alternativ lödning och krympslang för skarvning av kabeln se min blogg. Mugges bil är nyare än 9/98.

///MVH Hasso
Länk
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hehe, måste väl erkänna att jag just köpt detta kablage på bilcentralen.
Ja jag vet, det tog 2 år..

Min fråga är vad jag igentligen fått av dom? På min påse med kabel står det:
61 12 9 118 121. Stämmer dåligt med det Hasso skriver..

Vad har jag fått av bilcentralen? Vill veta innan jag börjar riva..

/Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För E39 /E38 före 09/98 se ersätts 61 12 6 908 852 av 61 12 9 118 121.
Länk

Efter 9/98 så ersätts 61 12 6 908 850 av 61 12 9 118 095.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.