AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.169

Airbag: kablage repsats bältessträckaren under förarstol, Behöver tips.

Sida 1 av 3
Hej, har fått feldiagnos att bälstessträckaren förarsida har glappat så airbag lampan lyser. Tänkte köpa en reparationssats för 350kr på bmw, men till min fråga. Har någon bytt denna själv? hur gör jag? Tacksam för snabba svar.
Kommer att ha tillgång till feldiagnosdata och verkstad.
mvh Sun
je
211
jensa78
523i -97
vad är det till för en bil???

Årsmodell. kan vara bra att veta.

När du gör inlägg låt oss andra få veta vilken bil det gäller och årsmodell.
ahh, glömde det. 528 e39 sedan 1997. Vet du hur man gör på en e39? :-)
mvh Sun
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
hello.. har exakt likadan bil... med exakt likadant fel.. :( funderar på att hitta ett begagnat fräscht bälte på skorten.. om det nu är det som strular, kanske kan vara nått på vägen.. kan man verkligen köpa en repsats? "råka" utlösa en bältessträckare iofs en med "slagstift".. men huga om en sån går av i fejset när man har den i handen o pillar...

Nu blandas det ihop lite. Bältet i sig är OK, själva bältessträckaren också.
Det som repareras är kablaget som sitter under stolen, kommer ut från golvet och ansluts till sträckaren via kontaktstycken osv. Det skall skarvas i nya bitar osv, förutom repsatsen bör man ha arbetsbeskrivning osv. Trångt är det om man inte tar ut stolen, tveksam till om BMW släpper delar och beskrivning eftersom det rör sig om säkerhetskritiska system.

FP
Visa användare
282
Fatii
my bad.. kan man omh mäta direkt på en bältes sträkare. ? lite nojjig iomed att man då strömför kretsen.. hmm ?

Nej det är absolut inte att rekommendera. Detta gör styrenheten automatiskt vid varje start och har man fått felmeddelande så är det ingen idé att laborera vidare.
Är man minsta osäker och inte har rätt delar med arbetsbeskrivning så är det bäst att låta verkstaden fixa felet.

FP
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag har precis samma problem på min 523 -98, dock är det passagerarstolens kablage som larmar, detta enligt Bromma Bil&Motor.

Jag tycker det är skumt eftersom den stolen inte ens har flyttats ur läge de senaste 2 åren pga barnstol i baksätet som är lutad mot stolsryggen.

Jag fick också pris på 350.- för en repsats hos BMW i solna. Bilcentralen i Segeltorp vill inte kännas vid en sådan sats utan tycker att jag ska byta hela
sträckaren för ca: 1500.-......

Killen på BBM sa att bara man lyfter ur stolen så skulle det inte vara något större problem att byta kablaget.

Har inte hunnit kolla närmare på detta ännu, det är ju trots allt bara ett halvår sedan felet uppstod....:-)

/J
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Repsatskabel tom 09/98 artikelnummer 61 12 6 908 852. E39 E38.
from 09/98 61 12 6 908 850.

Det man gör enligt anvisningar är att koppla förbi den stora kontakten under stolen med nya kablar som skarvas före kontakten och dras direkt till bältessträckaren. Dvs inte så mycket svårar än att montera en strömbrytare på en lampsladd egentligen.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
282
Fatii
hasso the man! kan man inte bara löda dessa förbi kontakten alt ta vanliga skravhylsor?

Ge han olja Bara!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan man kanske göra men då får du ingen skarvkontakt som ingår i repsatsen (om du ska ta bort stolen senare) dessutom har airbagkablage en särskild färgsättning och tvinnade trådar även speciella kontakter så snåla med 350 spänn är inte min rekomendation i detta syfte då det är en tändkrets. Även om BMW snålat på kvaliten på sina kontakter därav glappet i första skedet :)

///MVH Hasso
Länk
He
35
Henrik_Holmqvist
BMW 540iA Touring -98
Hej!
Min airbaglampa lyser.
Jag körde Carsoft som rapporterade:"16 Belt Switch, Drivers side"

Inhandlade repsats med art. nr 61 12 6 908 852 (min bil är tillverkad 9806).
Skarvade ena kabeln vid golvet + bytte kabel vid bältefäste och kopplade ihop med medföljande monterade kontakter.
Nollade felminnet via Carsoft.

Lampan lyser fortfarande + att jag får samma felkod.

Något tips vad som kan vara fel eller är det så att Carsoft inte klarar att "nolla" felminne för just airbag.

MVH

/Henrik

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har nog råkad ut för att annat problem, i bälteslåset sitter det en kontakt som känner av att bältet är istoppat, denna kontakt kan strula till och vad jag vet måste du byta hela bälteslås inklusive bälstessträckare.
Inte så vanligt fel, men jag vet en bil till som var inlämnad på polarens verkstad där vi konstaterade att byta var enda utvägen.
För bälteskablage fel, säger Carsoft fel på kan bältessträckare förare eller passagerar och en annan felkod. Kan inte kolla vilken just nu har nåt sparat i nån burk tror jag

///MVH Hasso
Länk
Sökte precis efter samma kod... Tänkte detsamma, Belt switch är nog inte samma sak som sträckaren.
Belt switch används ju inte aktivt i sverige, lampan i instrumentet släcks med timer oavsett om man pluggar i bältet eller ej, så man kunde ju bygla över (eller koppla bort) brytaren helt.

FP
He
35
Henrik_Holmqvist
BMW 540iA Touring -98
Hej!
Kablaget för bälteslåset slutar i en kontakt som hänger lös under stolen. Det har den gjort även innan då min airbaglampa var släckt.
Jag utförde ytterliggare en test: Jag drog ur kabeln till bältesstäckaren på passagerarstolen och körde sedan Carsoft. Nu fick jag larm om något i stil med "...ignition circuit..." d v s något som verkar stämma med felet. Felet med bälteslåset fanns ej kvar (antagligen för att man visar fel med högst prioritet). Därefter nollade jag felminnet men felet med "...ignition circuit..." var kvar. Det känns som att carsoft har problem med att nolla fel relaterat airbagsystemet. Jag skall åka till BMW för att få minnet nollat.

MVH

/Henrik

ma
4
mabjk
523iA Touring -00
Hej,

Även jag har problem med min airbaglampa. Har varit på verkstad och genom diagnos fått konstaterat "Tändkrets bältspännare passagerarsida. För stort motstånd". Kan man vara säker på att det då endast är kontakten som behöver bytas, eller kan det även vara sensormattan?

/Mattias
Jepp, du kan vara säker. Sensormattan är en helt annan sak, isf säger felmeddelanded "seat occupant sensor" eller dylikt.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den här bältelåskontakten är lite lurig, på E39 tillverkade 12/95 tom 9/97 så ger den signal till Airbagmodulen gäller även alla USA modeller.
Men from 09/97 på EU bilar så används bara kontakten för att släcka ljusdioden till lyset i bälteslåset dvs från säkring genom kontakten och jordas i LCM.
Den borde då inte ge nån airbaglampa på en -98 vid ev fel.
men på före 09/97 kan den nog göra det.
Jag böt bältessträckare på en 528-98 förra helgen se bloggen
Jag hade tidigare fått både bältessträckarkablage, sensormatta passagerar och bälteskontakt förare under den tid jag bara läste av och släckte lampan och spryande av kontakten under passagerarstolen.
Att Carsoft ger felkod på en öppen kontakt som inte används har jag sett tidigare på ABS till en E34 där bromljuskontaket har en dubbel öppen kontakt som inte används.
Kan bero på vilken versionen av Carsoft som används också.

///MVH Hasso
Länk
ma
4
mabjk
523iA Touring -00
Hej,

Har precis inhandlat kablage och skall försöka byta detta ikväll. Såg din Blogg Hasso med alla fina bilder. Perfekt hjälp! En fråga dock: Den kabel jag fick såg ut att ha två svarta kablar i den "lösa" änden som skall skarvas före den gamla kontakten. Jag såg att du hade två olika färger på din sladd. Hur vet man då vilken som skall skarvas med vilken sladd, eller spelar det ingen roll?

/Mattias
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De lär inte spela nån roll annars vore det noggrannare uppmärkt.

///MVH Hasso
Länk
ma
4
mabjk
523iA Touring -00
Har nu bytt kablaget vilket var mycket enkelt tack vare Hassos utmärkta beskrivningar. Tack för det!

En fråga dock: Bör airbag lampan slockna när felet är åtgärdat, eller måste felminnet nollas för att lampan skall slockna?

/Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.