AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.817

Fundering om Castrol Magnatec

Sida 1 av 2
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har precis köpt 2st 4L dunkar med Castrol GTX Magnatec. Fick dem rätt så billigt. Efter lite sökande på forumet om denna olja, så skrivs det att den inte är en äkta helsyntetisk olja? Men den är SL -klassad ändå? Jag ska byta olja i min 525 nu i veckan, som för övrigt har en spritt ny topp. Är det en bra olja? Är det någon fara att när jag nu byter oljan nästa gång, att hälla i t.ex. Valvoline Synpower (som är en äkta helsyntet?)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om jag fattat de hela,rätta mig om ja har fel...
Men i grunden är de en miniral olja som är högrafinarirenad(ej säker på staving) och sen har den dom tillsattserna i sig så de kan klassas som en helsyntet..
Det är ingen dålig olja, och köpte du dem billigt så är det inget dumt val - men jag hade hellre kört med exempelvis SynPower som du nämner.

Det är inga problem för dig att köra Magnatec denna gång, och Synpower nästa :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Per: Oljan är långt bättre klassad än vad som fanns när din motor byggdes så det är inga problem alls att köra på den.

Det finns fakta just om Castrols "fula" sätt att kalla icke äkta syntet syntetolja en äkta syntet har inte minerolja i grunden har jag för mig.
Vår oljeguru Johan B har däreomt full koll på hur det ligger till med detta en sökning lär ge rätt och korrekt svar.

(Konstaterar att den Castrol lightec som är ihälld vid service nyligen på min Seat står specad som helsyntet på fakturan trots att det är en delsyntet)
Nu har inte jag betalat den servicen annars hade dom fått bytt till Helsyntet bara på jäkelskap :)

///MVH Hasso
Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Skönt att höra, tacksam för er visdom =)
Castrol Magnatec är säkerligen ingen dålig olja men tyvärr så kan den få en del motorer att "slamra" lite... Har läst om flera, bl.a här på forumet, som har fått ett lite högre ljud från motorn när dom har haft i Magnatec. Det hände även mig när jag bytte olja och hade i magnatec i min bil. Det låter inte onormalt på något sätt men definitivt högre än tidigare så för mig blir det ingen mer Castrol Magnatec.
Vad rekommenderar ni för olja i samma prisklass som magnatec som är helsyntetisk? Jag ska byta olja i min 520 snart, och vill ha rekommendation på olja.

Jag funderar lite på detta paket: Länk

Någon som testat det? Vad är det för filter man får med? Står inte om det är bmw original eller mann lr liknande.

Mvh
Enligt vad jag förstått så har Castrol uppdatertat Magnatec med nya additiver. Jag valde den nu när jag nyss bytte olja i 728:an, då min leverantör inte längre har Valvoline. Svårt att uttala sig om huruvida det är bra eller dåligt, men motorn går åtminstone märkbart tystare och lugnare nu än innan bytet (vilket förvisso är normalt vid oljebyte).

C.Douglas,

Jag är övertygad om att Waarwest kan redogöra för vad för filter du får med, om du bara mailar dom. Pennzoil helsyntet 5W40 är för övrigt ett utmärkt val till din bil.

Mvh,
Kalle
___
Om du kollar i deras menyer under Filter, så ser du att det tycks vara MANN, vilket är detsamma som originalkvalité.

Mvh,
Kalle
___
Transocean
Har kört tre byten med Magnatec, men tycker den är allför dyr om man jämför med statoil helsynteten du får från biltema. Välj antingen 5w-40 eller 5w-50 helsyntet om det är syntetolja du är ute efter. Själv kör jag med Biltemas 5w-50 på vintern och 10w-40 på sommaren.
E3
1.828
E36
USA bilar
Vad kostar Magnatec?
Synpower kostar kring 300:-/4L och Pennzoil Performax 400:-/5L hos Länk
Jag var på mekonomen idag och kollade. 449 kr för 4L magnatec, det var kampanj. Sen behöver man ju 1 liter till, och den kostade 159 kr tror jag. Så det blev ca 610 kr.
Jag tror att jag kommer testa magnatec faktiskt. Har jag förstått det rätt att den smörjer lika bra när motorn är kall som varm?
C.Douglas,

Det där är ju lite marknadsföringsmumbojumbo. I princip alla moderna helsyntetoljor har de aditiver som Castrol nu marknadsför som unika för Magnatec - dvs att oljan har god vidhäftningsförmåga och "klistrar sig fast" på friktionsytorna för att minimera slitaget vid kallstarter. Oljan smörjer förstås som bäst när den uppnåt "driftstemperatur". Man kan inte hälla på Magnatec, eller någon annan olja för den delen, och sedan tro att det går utmärkt att dra till varvstopp på växlarna med kall motor :-)

Mvh,
Kalle
___
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Som GE säger så råkade jag ut för högre ljud från motorn när jag slog i Magnatec i min 850....nää, ingen Volvo!!
Bytte ganska snart till Mobil1 o vips så försvann det!!
Gäller säkert inte alla motorer o Magnatec är nog ingen dålig olja!!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
min 325a slammrade på vanosen direkt efter jag bytte till magnatec.

bytte till shell helix ultra 5w40, då slutade det direkt att låta.

kör inte mer med magnatec efter det... bara shell helix, duger det åt ferarri duger det åt mig ;).

föresten, en fråga C.Douglas, räcker det verkligen med 5L olja vid olja och filterbyte på din bil?.

/mvh jocke
Jag hade för mig det i alla fall. För när jag bytte nån gång förut köpte jag en stor dunk + 1 liter till, men det kanske var 5 liter + 1 liter. Någon som vet exakta mängden?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En del oljor som går under namnet syntetolja är sk. EHVI/VHVI (Extremely High Viscosity Index /Very High Viscosity Index) oljor, det är alltså högraffinerade mineraloljor. Raffineringsprocessen är dock så pass omfattande att det i en amerikansk domstol fastslogs att en EHVI/VHVI-olja är en syntetisk olja. (Mobil hade stämt Castrol för att de kallade sina EHVI/VHVI-oljor för syntetoljor.)

Vid tillverkning av dessa oljor används en basolja som i kemiska sammanhang internationellt kallas för TYPE III, vilket är en högrenad och hårt raffinerad basolja. Egenskaperna blir rätt bra men når inte riktigt upp till vad en äkta syntetolja klarar.

En äkta syntetisk basolja är av typen PAO (Polyalphaolefin), internationellt kallad TYPE IV olja. En PAO-olja tillverkar man genom att kolväteföreningar crackas/raffineras ner till korta HC-molekyker som man sedan sätter ihop till HC-kedjor av den längd man önskar. Detta gör att så gott som alla HC-kedjor i basoljan blir lika långa, vilket ger oljan de egenskaper man önskar. Dessutom är den inbördes balansen mellan korta (lättdunstade) och långa HC kedjor jämn (eftersom alla kedjor är lika långa). Detta gör att en PAO är mycket stabilare mot oljeförbrukning och håller sina egenskaper längre.

Förutom PAO finns även silikon och esterbaserade oljor som är rena syntetoljor men de är mindre vanliga inom bilindustrin.

Vill man ta reda på vilken oljegrupp en olja tillhör är det bara att begära ut produktsäkerhetsbladet (som de är skyldiga att tillhandahålla). Där står det i klartext om det är en äkta syntetolja (PAO) eller om det är en EHVI/VHVI. Står det inget så är det ingen PAO. PAO är dyrare än EHVI/VHVI att tillverka.

__
Bilblogg:
Länk
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Konstigt att oljan är så dyr i sverige?Kom hem från Thailand i veckan och där kostade Magnatec 20-50 under tjugo kronor litern?En liten reflektion bara :)

Min M5a Länk
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Hällde magnatech i motorn vid förra oljebytet och jag upplevde faktiskt att ventiltickandet blev märkbarat mindre vid kallstart. En ganska tydlig skillnad faktiskt... Vid varm motor är det ingen skillnad... går tyst och fint som vanligt.

Jakob
Vad hade du för olja i innan bytet då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.