AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.310

Funderingar kring Z3

Sida 1 av 2
Ka
3
Kanske z3
Mc K1200rs -03
Hej!fundrar på att skaffa mig en Z:3 ( Börsen räcker inte till en Z4:. Är det stor skillnad mellan de olika årsmodellerna. Någon man ska hoppa över.Jag har tänkt en 2,8. är det ett bra val?
Har även sökt efter en bra hemsida för Z3:or. (förutom denna).
Något man ska se upp för?
Har läst i vissa annonser - hardtop förberedd. Vad menas med detta. Kan man inte sätta Hardtopp på alla?
Just nu har jag koll på en -97:a
Pris för att eftermontera "störtbågar"

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Välkommen till forumet!

2.8 är enligt mig ett mycket vettigt val, dels för dess prestanda och körglädje som räcker till för de allra flesta och dels för att prisnivån är som den är.
Hur som helst, den enda riktigt stora förändring som skedde under Z3:s livstid var faceliften som kom i april 1999. Den största skillnaden är bakdelen med annorlunda lyktor, "uppbuktade" bakskärmar m.m, men även invändigt med bl.a. andra knappar och ny ratt. Vad gäller 2.8 så fick motorn dubbel-Vanos iom årsmodell -99 vilket gav en ökning med en hk (från 192 till 193) och en ökning av vridmomentet med fem Nm (från 275 till 280). Toppfarten ökade från 218 till 225 km/h och tiden för 0-100 km/h sjönk från 7,1 till 6,9 s.
Z3 är i grund och botten en enkel bil så den saknar en massa tekniska finesser som kan gå sönder. Bilen byggdes ju som bekant i BMWs fabrik i Spartanburg i USA och byggkvaliteten verkar vara ganska ojämn. Vissa har haft mängder med irriterande småfel medans andra (som jag) inte haft några bekymmer alls.
Att bilen är hardtopförberedd innebär att de nödvändiga fästena för hardtopen är monterade, dessa sitter i ovankant av B-stolparna. Dessa går att eftermontera men är ganska dyra.

Jag rekommenderar att du söker runt lite på forumet, det har skrivits spaltmeter om både det ena och det andra.

Hoppas att mitt svar gav lite hjälp iaf :)

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Helga
Det där med 192 kh och 275 nm? Var har du fått det ifrån.
2.8 har väl alltid haft 193 hk och 280 nm?!

//Helga
Visa användare
51
Gad`
330eT G21 -22
525iT E61 -07
316i E30 -90
Helga: hösten 1998 (tillverkningsdatum) ändrades motorn från enkel VANOS till dubbel VANOS, smådetaljer men också små skillnader därmed på motorns effekt (1 hk, 5 Nm och aaaaningen bättre förbrukning).
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Att eftermontera störtbågar är väldigt dyrt. Vill du ha "störtisar" så leta upp en som redan har.
2.8 är för övrigt ett mycket bra val av Z3:a. En Z3M är ju alltid en Z3M, men dom kostar ju därefter. I synnerhet i försäkring. Men du vill definitivt ha en Z3:a med sexan i. Ljudet är som den vackraste av sånger ;0)
Vad det gäller dom feta bakskärmarna så finns dom även på tidigare modeller av 2.8 och jag tycker att dom är ett jättelyft. Den ser mycket elakare ut med dom.
I övrigt kan jag säga att Z3:an är en underbar bil där BMW:s omtalade körkänsla verkligen är framträdande. Den har en jädra "go-kart -känsla" och det är en fröjd att cruisa omkring nercabbat och höra ljudet från sexan akompanjera fågelkvittret. Det är på slingriga landsvägar, gärna utmed sjöar på landsbygden, som Roadstern gör sig bäst.

Hoppas du hittar din Zäta för då har du många njutbara mil framför dig !
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Sedan finns det ju alltid en Coupé om det inte är Cab-känslan du i första hand är ute efter. Fanns i 2,8 och M fram tills -00 där 2,8 övergick till 3,0.

Coupén har ett ännu mer vridsyft chassi än roadstern vilket ger ännu mer körkänsla. Bilen är dessutom bra mycket mer ovanlig än roadstern.... :)

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
51
Gad`
330eT G21 -22
525iT E61 -07
316i E30 -90
Så sant som 2,8 power beskriver. Vridstyvheten ökar med 60% för att vara mer precis. Cab:ens alla förstärkningar i vridstyvhet har behållt och taket tillkom.
Cab-känslan går förlorad, men race-känslan ökar.
Coupén är så klart lite tystare på landsväg och lastutrymmet är större etc, jag behöver nog inte gå in på mer detaljer då det är ganska uppenbara skillnader.
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Störtbågar finns ju att köpa här också, sen vet jag inte om dom blanka är så snygga men det ger ju en indikation om priset. Länk

Själv har jag 1.8 motorn och det räcker för mej eftersom jag inte är så stark i högerbenet. Men en jädra snygg bil är det. Med risk för att bli sågad här på forumet så tycker jag den är läckrare än z4...

Glöm inte att få en med vindblocker, då kan man åka över 100 utan att öronen flyger av.

Niklas
N_iklas, varför skulle du bli sågad för att tycker Z3 är läckrare än Z4? Det är ju helt rätt.

/Fredrik
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Jag vet, men du vet ju hur minoriteter brukar reagera om man trampar dom på tårna... ;)

Niklas
Helga
"Helga: hösten 1998 (tillverkningsdatum) ändrades motorn från enkel VANOS till dubbel VANOS, smådetaljer men också små skillnader därmed på motorns effekt (1 hk, 5 Nm och aaaaningen bättre förbrukning)."

Detta vet väl alla.........även jag. Men jag har en enkelvanos med 193 hk och 280 nm. Var finns uppgifter som bekräftar 192 hk och 275 nm??

//Helga
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
En annan fråga kring z3. Eftermontera störtbågar, är inte det standard i alla cabar, ja z3 som 3 serie eller vilken som. Hade aldrig ens tänkt tanken att det kunde vara tillval.
Helga
Även Modellguiden + mina reg.papper skriver som jag.
Däremot så sades det att med dubbelvanos så flyttade man ner vridet till ett något lägre varvtal.

//Helga
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Helga: När jag köpte min bil så fick jag en lös manual som var tillägg för 2.8 och där i står det 192hk 275Nm

//Daniel
I min 2.8 tilläggsmanual står det, 141 KW, 190 Hk vid 5300 varv och 275 Nm vid 3950 varv. Min manual är tryckt 1996, bilen levererades i aug. -97

/Fredrik
Visa användare
51
Gad`
330eT G21 -22
525iT E61 -07
316i E30 -90
I vägverkets register så är det 1 kW skillnad på före/efter motorskiftet. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läst om skillnaderna, men tror det var här på autopower.
Ka
3
Kanske z3
Mc K1200rs -03
Hej Alla glada!
Toppen att på så kort tid få så många intressanta och bra tips. Nu har jag en del att fundera över, så att mitt köp blir optimalt. Ett stort tack till er alla.
Jag återkommer med nya funderingar

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Kanske Z3: Om bilen du provkör (och så småningom vill köpa) har ett glappande förarsäte så har jag botemedlet. Det är en vanlig åkomma bland z3orna att stolen börjar röra på sig någon/några millimeter. Ingen anledning att avstå från köp, det är fyra bussningar som behöver bytas i stolens underrede. Förr eller senare så blir dom flesta stolar glapp, och då vet du att det finns hjälp att få, till 5% av vad BMW tar för att åtgärda problemet med stolen.
Lycka till med ditt bilköp!
Mats
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Likaså bör man vara ganska tolerant för klonk i drivlinan på just Z3.

Pappa köpte en ny Z3 3.0 Coupé 2002 och den klonkade och skramlade lite varstans. Detta trots att BMW bytade växellåda, slutväxel och kardan på den när vi påpekade missljuden.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338

www.sandtler.se
Skönt att höra det där med klonk, min vill klonka lite när jag trixar in den i mitt trånga garage. Givetvis hörs det extra mycket där nere bland betongväggarna.

/Fredrik
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jösses vad bra med denna tråd. Har precis sålt min jänkare och funderar på att åka nedcabbat om ett tag. Z3 faller sig naturligt även om tjejen säger att hon kommer att sakna V8:an.

Bra tips alla. Föresten är det någon som har importerat nyligen Z3 från Tyskland? Jag tog in min förra bil, Camaro Z28 -96, därifrån våren -00 och det gick smidigt. Borde väl vara lättare med en tysk bil. Om någon vet vad en 2,8 cab ligger prismässigt där eller hur jag kan kolla upp det vore jag tacksam.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.