AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.045

Körde över en katt..

Sida 3 av 3
W2k: Katter hålls väl inte alls typiskt sätt inhägnade? Möjligtvis om man bor i city men knappast annars...
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Ledsen om jag var otydlig. Jag syftade på katter som en typ av djur som INTE typiskt hålles inhägnat.

Wilhelm Svenselius
SvanteE: Gick väl en 80, hann knappt bromsa så kanske 70..
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Katter är hårda.Bilar är mjuka
Är det bara jag som hade blivit helt förtvivlad? Hade inte brytt mig ett dugg om front+läpp.

Mest troligen så har katten en ägare som älskar katten (husdjur blir som familjemedlemmar).
Skadevärderingen uppgick till över 1300 € :/
Som försäkringsbolaget står för?
Jag lyckades förra sommaren med bragden att inom loppet av två veckor köra på två harar, en fasan, en grävling samt en räv, som vad dödsstöten för framspoilern och dimljuset på E34an jag körde då. Tyvärr var räven inte försäkrad och ägde ingen bilförsäkring så det var bara att öppna plånboken :)

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
ErikR: Jag har svårt att känna empati för folk som släpper ut sina "älskade" husdjur på hårt trafikerade vägar.

Wilhelm Svenselius
Jabbal: Ja, och jag står "endast" för självrisken på 280 €...
skidman; Ja, men så körde du ju också på något. Hade jag kört på en katt hade antagligen jag också velat se att kattägaren betalade min självrisk, inte för att det är mest rätt utan för att jag inte vill slänga iväg en massa pengar.

W2k; Visst är det underligt att folk släpper iväg katter om de bor intill en motorväg men bor man i vanliga radhuslängor, villaområden och på landet tycker jag nog att det är helt ok att släppa ut katten. Även om det finns vägar i närheten. Katter är som tidigare nämnt djur som till skillnad från exempelvis hunden är naturligt frigående.

Gu
195
Gumpy
330 -01
W2k: Vem har sagt att i det här fallet är en hårt trafikerad väg???
"Är det bara jag som hade blivit helt förtvivlad? Hade inte brytt mig ett dugg om front+läpp.

Mest troligen så har katten en ägare som älskar katten (husdjur blir som familjemedlemmar)."

ErikR: Nej jag är på din sida!

Billy / Kattmannen
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Gumpy och Jabbal

Min åsikt är att släpper man ut ett tamdjur i naturen så är man ansvarig för konsekvenserna, både för djuret och omgivningen. Bortsett från katter som blir överkörda finns det också många exempel på frigående katter som brutit sig in i utomhusburar för kaniner, marsvin etc med död och förödelse som resultat.

Ska man nödvändigtvis släppa ut sin hund/katt så anser jag att man bör göra det på inhägnat område, eller med djuret under ständig uppsyn, eller kopplat. Alternativt får man ta ansvar för konsekvenserna. Detta inkluderar att betala för ev. uppkomna skador om djuret skulle bli överkört.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
@W2k

Bra talat. Ansvar!

// bondenpaavo...
Gu
195
Gumpy
330 -01
Tyvärr, förstår inte eran syn på det här.
Jag har antagligen en helt annan syn på livet än vissa andra här...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.