AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.046

Körde över en katt..

Sida 2 av 3
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Ajabaja kör inte över kissemissar :P
Skämt å sido hoppas det löser sig... Enligt Finsk lag får väl inte katter springa omkring hursomhelst, utan hållas på tomen. Jag Körde själv över en katt som sprang in under bakhjulet, vilken hastighet borde jag ha haft då kan man tänka sig...
Tror knappast att kattägarens bilförsäkringsbolag vill betala detta tyvärr. Du skall komma ihåg att du får bonus bortfall också om du tar ut det på allrisken 30%, vilket blir minst 300€ till... Bara att säga åt kattägaren 500€ :P

Eftersom jag tycker frågan är intressant så ringde jag Länsförsäkringar för att se vad de hade att säga. Både vad gäller hästar och hundar är det en bedömningsfråga som kan skilja sig från fall till fall. Försäkringskvinnan ville inte säga något bindande, men med hjälp av olika exempel fick jag ändå intrycket att man som bilägare ska passa sig för hästar eftersom risken för att bilägaren betraktas som vållande är störst där och att bilägare har större möjligheter att kan klara sig från att betraktas som vållande vid hundrelaterade skador. Fast kör ni på mina blir ni naturligtvis alltid vållande och för övrigt går förarens bil sönder då! :)

Mvh
Mikael
Kräva ersättning från en kattägare är döfött...

Hundägre har ju strikt ansvar så det torde gå vägen oavsett tycker jag.
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
@Jabbal
Så kattägare har inte eller behöver inte ha ansvar för sina djur, är det det som du säger? Eller hur tänker du egentligen? Var god utveckla.
Oavsett vad man har för djur så har man väl ansvar för djuret och i och med detta även vad djuret ställer till med? I mina öron låter det inte så galet men i dina låter det helt befängt eller?

// bondenpaavo...
Nja, någonstans går ju en gräns mellan djur som av sedvana är frisläppta och dem som hålls bundna eller under uppsikt. Katter är djur som enligt en väl rotad kotym springer fritt i grannskap och bland gårdar. Hundar är därremot djur som i princip alltid hålls kopplade.

Visst skall väl djurägare hålla sina små kärestar under uppsikt men samtigt går det ju inte att passa en katts varje fotsteg, på samma sätt som man passa en hund.

Rent juridiskt har hundägaren strikt ansvar, något kattägare saknar. Därför kan de enbart lastas om de förfarit vårdslöst, något man inte gör om man låter katten springa fritt då det är mer eller mindre standard.

Olyckan som beskrivs ovan är en situation där jag anser att man inte kan finna någon att lasta, bilägaren gjorde antagligen inget fel och det gjorde enligt min mening inte kattägaren heller. De har båda agerat enligt normen.
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
@Jabbal
Well, säger inte att du har fel. Men å andra sidan inte att du har rätt heller. Tolkningsfråga. Svårt att få en grävlings ägare att betala skador på bilen om man kör på/över en sådan. Men dom flesta katter i landet har ju ägare så där finns ju en chans att slippa punga ut med självrisken ur egen ficka.
Var och en gör som han vill och jag skulle inte tveka att kräva djurets ägare på ersättning som djuret vållat.
@alla
Trevlig semester!

// bondenpaavo...
Och är det en kattägare får du nog tyvärr stå med lång näsa då du inte kan kräva ersättning, eller i vart fall blir det väldigt svårt.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
En stilla undran. Hur stora skador orsakar en katt på bilen??? Personligen är jag mer rädd att råka på en älg eller ren men bara för vetandets skull skulle jag vilja veta av er som fått era bilar sönderslagna..hur mycket har det kostat i reparationer,stillestånd etc.

Min bil
Länk
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
@Jabbal
Ja har jag tur så slipper jag både längre näsa eller kvaddad front då jag brukar bromsa eller väja för alla djur, katt eller häst spelar mindre roll.
Och vadå inte kan kräva ersättning? Klart jag kan, bara att kräva det.

// bondenpaavo...
betriebsanleitung3
Hade jag varit kattägaren så hade jag ifrågasatt om min numera döda katt var skyldig till skadorna på spoilern, kan lika gärna vara så att bilägaren tar tillfället i akt.
Fallet skall nu eventuellt prövas men med liten chans att gå igenom till min fördel. Förmodligen blir det jag som står för skadorna, dvs. självrisken..
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Skidman: Vad blev det för skador???

Min bil
Länk
m3 fronten sprack och blev sned, ena dimljuset i tusen bitar, båda bromsskylningsrören och delen under nummerplåten(den med ribborna) lämnade på vägen passligt tilltygade och repade..
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag råkade köra över en katt en gång, i motorvägsfart (120 km/h eller så). Inga synliga skador på bilen alls (träffade på höger sida, gick under både fram- och bakhjul). Katter förekommer i alla storlekar och hårdheter...

Wilhelm Svenselius
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Jag tycker också att det är märkligt att hundägare är ansvariga för ALLT som hunden gör, oavsett vad någon annan gör mot hunden först, medans en kattägare inte behöver ta något ansvar alls. Bara till att köpa en kisse å slänga ut den. Vad skall man då ha den till??

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
Det gick till slut på min räkning, "kattägaren kan inte ses som vållande i detta fall", känns lite märkligt att inte ägaren har något ansvar.. men så här är det, tydligen.

Nu återstår bara och se hur stora reparationskostnaderna blir och om det blir att ta ut på försäkring eller inte..
Hur gör ni när det kommer upp små rådjur, grävlingar, kaniner, harar, fasaner mm på vägen? Vem skall ställas till ansvar då? Katter har en "rättighet" att röra sig fritt, se gärna tidigare debatter på AP om de finns i nåt arkiv.

FP
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Undrar fortfarande efter att ha läst tråden två gånger; Får man fråga hur "fort" det gick när katten kom i vägen? Måste gått rätt så undan med de skadorna...

*BAWORAK*
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
folke: Bilskolan lärde mig att man väjar för allt över grävlings storlek då så stora djur kan orsaka betydande skador på bilen som äventyrar trafiksäkerheten. För mindre djur är det säkrast att bara blåsa på, då en plötslig oplanerad undanmanöver i hög fart också innebär en säkerhetsrisk.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
...och vad gäller ansvarsfrågan så borde olyckshändelser väl täckas av den egna försäkringen. Det är nog svårt att hålla en djurägare till svars om han/hon inte är närvarande, eller om djuret inte är av sådan art att det typiskt hålles inhägnat (typ katter).

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.