AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.259

Kollat på en M5 E34 i Trelleborg, med diverse fel...

Sida 1 av 2
Hej !
Var och kollade på denna Länk i Söndags....

Bra skick och trovärdigt miltal men ett par saker oroade mig.

Kliman hade lägligt slutat att fungera ( funkade bra förra veckan ) enligt ägaren, och jag har ingen anledning att tro att han ljuger, det klickar inte till eller ändrar motor varv när man startar kliman, alla säkringar är hela.
Nånn som har nånn aning om vad det kan vara. Dyrt ?

Ytter temp mätaren visade minus 36 grader ???
Bränsleförbrukningen stod på 18 l/100 km, och hade enligt ägaren aldrig visat nått annat ??
Växellådan läckte i bakkant där kardanen går ut ca 2 droppar på 5 minuter (varm), är det svårt att byta packbox där. Dyrt ?

Stötdämparen ( höjdjusteringen ) vänster bak läckte och bilen var låg bak ( därav sänkning fram ).

En annan sak var att färddatorn var på tyska.... är den det på en svensksåld bil. Går det att byta till Engelska lika lätt som på E36 ?

Jag bjöd honom 60.000 som den stod, men han blev förolämpad, sa då till honom att fixa kliman och återkomma till mig så kunde vi snacka igen.......

Nånn som känner för att resa ut mina frågetecken, ska jag backa ut eller var jag dum som inte bjöd honom mer ??

Mvh /

Skegrie
Minus 36 grader tyder på trasig/glapp yttertemperaturmätare. Språket i färddatorn kan enkelt bytas, kolla i menyn tillvänster gör-det-själv - mektips. Färddatorn har tyska som default, om man bryter strömmen osv så det är inget lurigt med det. Angående förbrukningen såhar han väl kört bilen så den drar 1,8 liter milen, inte särskilt svårt med en sån maskin (mätaren går ju att nolla).

Lite tråkigt om bilen har rulllat så lite och ändå är ganska långt från original.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Jag skulle råda dig att vara mkt vaksam och gärna ta in en offert från BMW för att ordna det som många kallar för "småfix".

Jag köpte en Mercedes SLK för ett antal år sedan där yttertempen visade -30, kliman läckte osv.. Den bilen var krockad (därav förstörd tempsensor som sitter bakom fronspoilern på den bilen), men mkt snyggt lagad på de ställen där det kunde ses av en amatör som mig. Det blev en enormt dyr historia och slutade med att jag sålde bilen vidare med förlust. Inge vidare.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag gissar att bilen redan blivit såld eftersom vv's hemsida visar 2006-07-09 som senaste datum något ändrades på registreringen.

___
//Ulf
Gemini__
Synd att den bilen inte har fått en ägare som förstår bilens rätta värde.

Finns en del att återställa på den där.

Tycker 60000:- var ett riktigt bra bud från din sida.

Mvh:
Thomas
Gemini__
Alltså, du ska inte bjuda mer (om den nu fortfarande är till salu)

Bilen diskuteras här: Länk

Jag skulle aldrig köpa den för 60 000:-, men jag anser å andra sidan att den måste återställas till originalskick, och om dessutom kliman är kass, och bilen är befläckad med en mängd andra småfel, ja det sänker ju priset ytterliggare!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jo den är fortfarande till salu, ändringen på vv är att den blev påställd inför min provkörning.

Ingen som har någon input angående packboxen i bakkant på växellådan ?

Var trycker jag för att nolla verbr-mäteren ? På e-36 fanns en knapp som hette set/reset, men jag hittade ingen sånn på denna färddatorn. (inför en eventuell andratur )

Sen en sak till, när jag kallstartade den och körde iväg var det som om motorn hade ett högre avgasljud dom första 500 meterna för att sen bli påtagligt tystare ??

Hittar inte nånn förklaring på vad det skulle kunna vara.

Jag tycker också att det är synd att den inte är helt orginal men är ändå intresserad till rätt pengar.

Fronten är omlackad såg jag för den nedersta delen av spoilern är inte grå utan samma färg som resten av bilen, men jag tror att det har varit pga stenskott. ( inet som tyder på en krockskada )

/

/

Skegrie
Skegrie,

Högre avgasljud precis i början är fullt normalt, om jag inte missminner mig så eldar motorn automatiskt på lite extra för att få upp driftstemp på kattarna.

Packboxen är inte fasligt dyr att köpa eller byta, gissar på 2000:-

Men räkna på det andra... klimarep: 10 000:- (uppskattningsvis), Stötdämparbyte, 6-7000:- ? Återställning av kontrastlack: 2000:- ? Och så vidare, och så vidare. Jag tror att detta är ett fint utgångsobjekt, med sitt låga miltal och synbarligen goda skick.

Jag vet också att servicehistorik saknas, och att bilen en gång i tiden varit inblandad i någon stöld/försäkringsärende (sök inlägg för mer info...).

Mvh,
Kalle
___
Stekaren
Det är med sånna här inlägg som man känner att man köpte rätt bil till rätt pris :) Ibland har man tvivlat när man sett M5er ute för 45 papp.
Han ringde precis och sade att han hade fått bud på 71000........

Kliman hade han fått fyllad igår, den var tydligen tom, och dom körde med klocka på i 30 min utan tryckfall.....

Han får nog sälja den till den som bjudit 71000....

Tack för hjälpen, tipsa gärna om ni ser en ( som verkar bra ) till salu i Skånetrakten.

/

Skegrie
Tycker mest synd om den som får betala 71k :)

Lycka till i jakten!

Mvh,
Kalle
___
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
De där högre avgasljudet du hörde va nog pumpen som pumpar in mer luft i avgassystemet för att värma upp kattarna fortare.

///Micke
M5:an Länk
Gemini__
Det var förmodligen luftpumpen som gjorde sig till känna, precis som Duffyman nämner.
Visa användare
80
Emil D
BMW M5 Limo -95
BMW 330Xi -06
Mercedes E500T 4matic -04
1,8l/mil låter väldans högt för att vara snittförbrukning.

Skegrie, du nollar med S/R-knappen.

/Emil
Stekaren
Snittförbrukningen för detta forums eller över huvud taget folks snittförbrukning är totalt ointressant för vad jag sett är det ingen som mätt upp hur mycket landsväg elelr stad d kört i deras förbrukning eller hur tung fot d haft.
Stekaren
procentuellt sett då... X1 kan ha kört 80% stad och säga att han ligger på 1.4 i snitt och X2 köra 60% landsväg och säga att han ligger på 1.1 i snitt.
Papageno
Har själv varit o tittat o provkört bilen för drygt ett år sedan, jag tyckte det var märkligt att det inte fanns någon som helst verkstads historik på en så pass extrem bil Då hade bilen fått anmärkning på läckande stötdämpare ett paar år i rad vid årlig Besiktning
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Stekaren:

Liten fundering bara. Har du lyckats få upp din M5 i en snittförbrukning på 1,8l/mil? På allmän väg alltså INTE på bana.

Min ligger på ca: 1,35l/mil oavsett om jag då kört i stan eller landsväg. För ett tag sedan va jag o polaren på väg ner till Karlstad för en M5 träff. Vi stod på lite extra på vägen hem men snittförbrukningen kom upp i max 1,4l/mil.
Även de på polarens M5:a.

Så jag förstår inte hur denna bil kan ha ett snitt på 1,8l/mil.

///Micke
M5:an Länk
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Var också och tittade på bilen.
Lacken är ok, lister under dörrar är mkt dåliga, passagerarsätet fram är hela skålningen (där man sätter låret när man går ut) nertryckt. Sitter en 3.8 front på bilen. bilen är sänkt fram men inte bak, sitter 18" fälgar med mindre bra däck.
I motorutrymmet finns en lapp att oljebyte gjordes 1999 och mätarställning då var 4400 mil ca. 440 mil per år i snitt.... Bilen stals enligt uppgift av säljarn i damnark och återfanns senare och kom i försäkringsbolagets ägo.
Jag körde inte ens bilen. 60000 hade jag inte betalat, finns betydligt bättre bilar i den prisklassen (har tittat på två som kostar mindre och är bättre skick)
Varför man inte kan tro på mätarställning? Varför skulle man? Förarsätet hade en liten söm gått upp på, inte mkt men lite. Det hade den inte på min gamla m5 med 22000 mil på mätarn... Bilens historik är "svensksåld" folk hänger upp sig på just det. Men föregående ägare har haft 16 år på sig att fiffla med mätarn, och en bil i de skicket, med 10 ägare (även om alla inte brukat bilen) utan historik och så pass lågt miltal. dra egna slutsatser..
Stekaren
Nej inte om jag har en avsevärd %sats landsväg med i beräkningarna.

I detta fall med denna bil så kan jag inte, med denna tråd, avgöra hurvida bilen har körts i staden eller på landsväg eller någon mix av det.

Och sen kan man tolka ägarens påstående om att den alltid stått på 1.8 att han inte kan något om färddatorn och antagligen ALDRIG nollat den under sin tids ägande. Med andra ord kan den ha körts mycket stadskörning under många mil. Eftersom skaparen till denna tråd undrade hur man nollade datan så tror jag inte heller att ägaren till bilen varit behjälplig med det när förbrukningen diskuterades.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.