|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kanske lite långsökt men har ni knackat på katalysatorn? Kan vara den som skramlar. /JPU |
|
|
Calvin & Raksträckan..... Nej min bromssköld satt fast precis som den skulle. Ljudet har kommit tillbaka en aning nu så jag ska böja lite på skölden igen. Som "Raksträckan" sa, "sprialfjäder som slår mot hårt underlag". Det är också en bra beskrivning på ljudet.Ett snabbt lite hårt metalliskt ljud, Det är med största sannolikhet bromssköld. Pröva "släggmetoden" som jag beskrev tidigare =). Mvh //Johan Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Highspeed_5: Jag böjde till bromsskölden igår och precis som du skrev så försvann ljudet!! Det är möjligt att det är som du skriver att man kommer att få göra om det men bara att ha hittat felet gör ju att man kan sova gott! Tack för tipset.. |
|
|
Apropå marackasljud.. Hur många här har inte fått in en sten mellan skivan och skölden fram.... Otroooligt pinsamt och irriterande... Och så fick jag veta att man (läs BMW) hade tagit fram extra stenskottsskydd som monteras på skölden för att slippa stenarna. Glad i hågen beställer man sådana och ska montera på bilen bara för att konstatera att det redan sitter på bilen (monterade av föregående ägare...)....... Så det är bara att stanna bilen och backa typ 50-100 meter ca 1 gång per vecka medans fotgängarna tror att "den där bilen är nog färdig för skroten snart". |
|
|
hehe... Jaha, då är det kanske så att det helt enkelt är bromsskölden. Jag kan mycket väl tänka mig detta. Men i mitt fall var det i så fall inte så att skölden satt löst utan som beskrivits ovan att den låg och klapprade mot ngt. Om problemet uppstår på nya kärran så blir första åtgärd att bända till skölden. Den åtgärden är ju dessutom billig ;-) adjöken! /Fredrik Det är aldrig för sent att ge upp! |
|
|
Skönt att det blev bättre. Jag böjde inte till min sköld tillräckligt, antar att det är därför det kom tillbaka =P. =D=D Billigaste lagningen någonsin =D //Johan Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Skönt att det blev bättre. Jag böjde inte till min sköld tillräckligt, antar att det är därför det kom tillbaka =P. =D=D Billigaste lagningen någonsin =D //Johan Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
Janne Svensson |
tack så mycket för alla svar jag ska böja på skölden o höra om det blir bra. änne ett tack till er alla. |
|
Hej Alla, Kan intyga att det ljud som beskrivs ovan kommer från bromsskölden. Ibland får man montera bort bromsok samt skiva, för att komma åt att rikta bromsskölden. Ljudet uppkommer av att det blir en resonans i sköldens inre stenskyddsring. Ta det dock lite försiktigt, man kan lätt knäcka söder nitarna. Vänliga hälsningar Mats |
|
|
Nu skall jag gissa villt. Vid klonk svarar jag Pendelstag. och om ej klock svarar jag del nummer 5 och 6 på denna Länk Del nummer 5 brukar näligen ge upphov till ett skrammel plåtliknande ljud, man märker direkt om den är lös när man lyfter upp bilen. Jag tror på den sista. |
|
Janne Svensson |
hej igen jag undrar åt vilket håll ska jag böja skölden ut mot däcket el. innåt motorn är det uppkant el. nerkant M.V.H. TEXAS |
|
Jag böjde min bromssköld innåt motorn. Sedan prövade jag att slå lite med slägga på däcket underifrån. Böjde från alla håll....tog tag "kvart i tre" och böjde + "halv tolv" //Johan Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Har hittat felet med mitt maracas. Felet berodde på att de nedersta fästena på bromssköldarna hade ärgat sönder så att plåtarna vibrerade vid ojämt väglag. Har nu monterat nya sköldar och nu är det tyst och fint igen. Felet uppstod över brunnslock, ojämn grusväg och allmänt taskig väg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.