AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.411

marackas ljud

Sida 1 av 2
Janne Svensson
jag har en e39 98år vid vänst fram ljul låter det som en marackas när man åker i gropar vi har känt på allt vid fram är det någon som vet M.V.H JANNE
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Kränghämmarstaget? Fast om ni känt på allt (på rätt sätt) borde ni ju httat detta.. Kolla också bromsskölden.

Jag har exakt samma problem med VÄ fram, är det någon som kan bekräfta vad det är för fel? Det låter riktigt surt när man kör på kullersten/håligheter.
Har också samma problem... på båda hjulen!
hade ett liknande ljud vä fram på min 528ia -98. Lät inte riktigt som en maraccas, mer som en metallfjäder som dallrade lite (kan ju vara samma iofs). Jag rev bort bromsskivor, belägg, kollade skölden och allt annat jag kom åt men hittade inget. Frågade på BMW och dom tyckte jag var lite löjlig men påstod att det inte var ovanligt med ett sådant ljud på E39 (?).

Fick aldrig i klarhet i vad det var då jag tyvärr small bilen :-(

Tror dock inte att det var det som var orsaken till olyckan ;-)

ngn annan sköld? kabel/slang??

Irriterande som attan då man vill glida fram lite elegant genom stan men bilen låter som en gammal volvo i varenda grop och gupp. Hoppas du meddelar vad du kommer fram till.

/Fredrik
var lite snabb med att skicka det där.

För mig var det ingen som helst obalans i framvagnen, inget kluckande eller klonkande som vid glapp i leder, lager eller stag, utan bara ett löjeväckande högfrekvent "fjupp-fjupp-fjupp-fjupp-fjupp-fjupp-fjupp-fjupp-fjupp" vid varenda gupp. Jag tror att det förekom i alla farter, men jag hörde det förstås främst vid stadskörning med rutan nere (just precis då man vill att den skall vara som allra finast).

/Fredrik
Janne Svensson
tack ändå ska ni ha raksträckan det är exact så som du beskriver för mig .jag vet inte vem man ska vända sig till.M.V.H JANNE
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Hade skrammel i min framvagn. Bytte stötdämpare (Sachs gas från Motor Nord, skitbra dämpare) och krängningshämmarstag (runt om när jag ändå var i gång)

Tyst som i kyrkan efter det.

Dämparna fram går fort på E39:orna, det var också pys pys i potthålen innan bytet.

//Håkan

Ni
23
Nilsen
116I 5D -06
Har också samma marackas ljudet...låter som fjädrarna knakar på nåt sätt...

Pys ljudet blev löst, ingen som har löst marackas ljudet...
Cr
10
Cruzer
528i Touring -98
Jag har oxå maraccas i båda fram, ser verkligen fram emot att få ett svar på vad det beror på. Tror inte på att det skulle vara stenar eller grus, men det kan ju iofs vara lösa belägg som det stog i ngn annan tråd i ämnet. Har bara inte orkat kolla så noga, det hörs ju bara när rutorna är öppna.
//Magnus
Har också marackasljudet. Måste vara en E39-sjukdom.
Fast det är så sällan man hör det själv.
På vinterna är det för kallt att ha fönstren öppna. På sommaren för varmt. :-)

En lösning skulle dock inte skada. Har varit under bilen och kännt på alla leder o.d. som verkat misstänksamma. Har dock inte hittat något.
Cruzer/
Jag kan bara säga att för mig var det garanterat INTE stenar eller grus och inte lösa belägg. Jag är övertygad om att det är någon detalj som ligger och dallrar lite. Det är för högfrekvent för att vara dämparna tror jag. Utan att vara särskilt kunnig så skulle jag sätta en peng på något i stil med rör/slang/kabel som inte sitter fastriktigt. Eller möjligen ngn list eller liknande som har lossat lite.

Jag hade ljudet både före och efter jag bytte bromsar fram (bytte av annan anledning) och jag tror inte på den teorin.

Jag tror inte heller att man skall lägga pengar på dämpare, fjädrar, bromsar och stag mm för att jaga detta ljud utan vänta och hoppas att någon därute har blivit av med det på annat (troligen skitenkelt och billigt) sätt.

Jag har inte detta ljud i 540'n ...... ännu!

hehe...
ja jag har samma på 523:an ja blir tokig, har även ett gnekljud i baken
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
Har ni kollat era dämparlagringar ^^

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Jag hade ett oljud vänster fram när jag körde över t.ex. järnvägsöverfarter.
Ljudet var liknande det ljud man får om man lägger en plastlinjal på bordskanten och sprätter till den. Ett ganska skarpt oljud med snabb frekvens. Konstaterade felet genom att lyfta upp bilen på en lyft och sedan slå med slägga på hjulet underifrån. Det var bromsskölden som lät....böjde till den en aning så blev det bra.

Mvh

//Johan Har du råd att INTE köra Tyskt?
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Lilltampen.......

Har för mig att gneket i bakvagnen brukar vara övre länkarmen på någon sida.

Mvh

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Ps. Man kan få slå ganska hårt med släggan på däcket för att höra oljudet Ds.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vanligast är ju skrammelstagen.
Detalj 6 på länken billigt och lätt att byta.
Länk
Jag provade med detta först, men tyvärr så var dunkandet/knackandet kvar vid körning över tvättbräda och brunnslock mm.
Böt stötdämpare mm mm mm lika illa.
Det visade sig sedan att kulbulten på stag 11 var rejält glapp,
Länk
trots att båda jag och bilbrovningen bänt och ryckt in den utan att få fram glappet tidigare,
Jag blev irriterad över att ljudet fortsatte lättade nu bara på hjulet hissade vid domkraftsfästen och ryckte i hjulet och då kom klunkandet fram Yes!!.
Det är väldigt svårt att komma på om kulbult är glapp i många fall, när man lyfter eller ändrar förutsättningen för kulans läge i skålen så kan glappet försvinna.

Angående gnissel och knirk i bakvagnen på E39 så är det bussningen nr.2
som behöver bytas i de allra flesta fall mao vanligt fel.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Hasso.....

Hehe, ja bussning nr 2 i bakvagnen är ju som vi vet, inte så rolig att byta =P

Jag har också marackas ljud från framvagnen!!

Highspeed_M5: Var bromsskölden lös? har kännt på min men den verkar sitta bra. Ska testa ditt knep med släggan vid tillfälle!
Hasso:
Njae det du beskriver är ju mer ett metalliskt "klonkande" antar jag eftersom du gick till krängningshämmare och kulbult. Det jag (och jag tror Janne också) menar har inte alls den kvaliteten.

Tänk dig en sprialfjäder som dallrar till mot ett hårt underlag så är du närmare det ljud som avses. Lite som nyckelknippe skrammel. Inget hårt, stötigt ljud. bara ett irriterande "?"... kan inte beskriva det i ord. Beskrivningen ovan om linjal mot bordskant är inte så dum.

Highspeed´s förslag på bromssköld stämmer bättre med min uppfattning av ljudet, men jag är helt säker på att min sköld satt bra. Kan det vara något bakom skölden som ligger och skramlar, men där finns ju inte mycket som kan sitta löst? Kanske det är nåt riktigt löjligt? kabel till slitagevarnare? (kommer inte riktigt ihåg hur den sitter just nu).

Nu har jag inte den bilen kvar, annars hade jag spelat in ljudet så ni kunde få höra. Men med min tur lär det uppstå på 540´n inom en snar framtid och då utlovas en högkvalitativ ljudupptagning ;-)

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.