AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.302

Problem med överhettning hos min 520 (91)

Sida 1 av 2
Hej,

Jag har problem med överhettning (har kokat ett par gånger) på min 520 och skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Vad som händer är att när bilen står i bilköer så blir den varm och går upp mot rött. Viskosfläkten och termostatet är bytt, men fläkten går aldrig upp på "full fart" så att säga (trots att jag vet att det inte är något fel på den).

Nu har det även hänt att när man kör en längre sträcka och stannar så trycker det ut i princip allt kylarvatten, när man stannar.

Övriga symptom är att jag inte har någon värme i bilen och att det läcker lite vatten (troligtvis från vattenpumpen, men är inte säker) när bilen står still under en tid. Kanske en deciliter på en vecka max.

Först trodde jag att det var värmepaketet som är slut, men vet inte riktigt eftersom det inte luktar glykol och inget verkar "komma in" i bilen. Ingen fukt eller dylikt.

Så nu funderar jag på om det kan vara vattenpumpen som gör att det inte cirkulerar tillräckligt med kylarvatten.
(Topparna verkar ha klarat sig hittills, men nu efter andra kokningen igår så har jag inte kollat).

Om ni har något tips så är jag tacksam för alla ideer.

M.v.h
Thomas
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Om fläkten o termostat fungerar som dom ska så är det luft i systemet, ganska vanligt :(
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
Topparna?? har inte en 520 en topp? "lolol"

Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Thomas> Jag tror på luft i systemet. Att du har en ny viskofläkt hjälper inte ett dugg. Den följer vattenpumpens hastighet och är konstant vid tomgång i en kö tex, därför hjälper den inte ett jvla dugg, först om du varvar upp kanske den hugger in och hjälper, men i en kö, nix nope nada.

*BAWORAK*
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Kom ihåg då jag hade min 320i 24v -91 som hade samma symptom..luftade och luftade mn inget hände. I det fallet hade skovlarna i vattenpumpen lossnat (plastskit) från centrum, bara en lite rund bit på några cm snurrade. Bytte den så var allt bra igen!
Hej,

Tack för tipsen, har testat att lufta lite då och då också.

Så kanske testar att byta vattenpump. Det jag var orolig för var om det var värmepaketet, eller kanske topparna (men inga andra symtom från topparna, går bra, ingen rök eller vatten i oljan etc.)

Fick ett tips av en BMW märkesmeck att det troligtvis var luftningen. Han sa att man kan lufta utan lock. Det kan även vara fläktkopplingen, eftersom jag köpte en begagnad (som iof var testad ok).

Så verkar kunna bara både luftning och vattenpump....Börjar med en ordentlig luftning.

Om någon annan har ytterligare tips så är allt välkommet
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Byt:

Termostat (redan gjort verkar det som)
Viscokopplingen
Vattenpump
Kylare (om du inte är säker på att den är helt hel)

När du ändå har allt nere så passa på och byt drivrem och AC rem.
Fyll sedan på med H2O/Glycol genom expansionskärlet med öppen luftskruv. Häll även i via luftskruven (brukar iofs inte behövas). När du märker att systemet är fullt så stänger du luftskruven men låter expansionskärl vara öppet. Börja nu massera de två slangar som går från kylaren. Du bör nu se en vattenstråle inne i exp. kärl. Massera rejält och en stund. Fyll på med mer H2O om det skulle sjunka för långt ned (vilket jag inte tror.
Sedan är det klart. Starta och kolla efter läckor. Skulle det visa sig att tempmätaren i kupen tenderar att lägga sig lite högre än mitten så upprepa massagen igen,men OBS BARA NÄR BILEN HAR SVALNAT IGEN. Det vill säga öppna exp. lock och fyll på vid behov - massera = klart.
Nu bör det vara OK. Är det inte det så har du något annat knas.
Slangarna skall vara hårda när bilen har driftstemp till skillnad mot en del andra bilar som har lite som "gel".
Känn efter att termoststen verkligen öppnar.

Om det ej funkar så skulle jag försäkra mig om att det ej kommer in "gas" i systemet. Det kan vara luft via hål i t.ex kylaren = provtryck. Visar även om du har ett större hål på toppen eller topppackning.
Mät CO2 i kylar vatten, om det blir positivt så har toppen åkt.

Hur är den att starta på morgonen när den har stått still ett tag?

SvanteE> Vscofläkten är just till för kökörning. Dvs när tempen ökar så kommer bimetallen att expandera och fläktinkopplingsgraden ökar = mer kylning vid kökörning/stillastående.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Innan du börjar hålla på så stick till en kylfirma/verkstad å gör det Co testet föregående talare var inne på. Är det avgaser i vattnet så är det skit samma hur mycket du luftar. Så bespara dej möda å gör det först, pris ~ 200 spänn.

Är det negativt så gör som ovanstående talare, men nu när du ändå håller på så köp en ny v-pump (600 pix) och byt den också, därefter remmar och sen en ordentlig luftning!
Tack för svaret.
Det var en ordentlig lista.

Verkar som att Vattenpump och luftning är det som gäller. Om nu inte toppen har gått. Men problemen har varit ett tag och den är provtryckt nyligen och ingen verkstad har sagt att det ska vara toppen.

Är bra trött på bilen nu, har lagt bra mycket pengar på den, så ska fixa till och sälja den billigt. Får ta förlusten.

Kan tänka mig att man kan få runt 13.000kr för en 91 kanske? Kommer ha lagt ca 10.000kr på den de senaste månaderna, så får i alla fall tillbaks verkstadskostnaderna.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Annars så behåll den om den är fin i övrigt. Du vet ju vad du har men inte vad du får (om du köper nytt)

Mvh, Thomas E

Det är lite surt att fixa upp en bil för att sen sälja den med förlust iof. Men blir mer en mental sak. Antar att alla bilar har sina problem, men det "känns" som att det är en förbannelse över just denna bil för mig. Kanske någon annan får bättre tur med den (speciellt när så mycket är fixat).

Men vi får se hur jag gör, om bara kylarproblemen löses så är det en ok bil. Men bra irriterande att inte kunna åka i bilköer utan överhettning och att den rätt var det är skjuter ut allt vatten efter en lång resa.

Det skumma är att en kompis har kört den en hel del på sistone och inte alls haft några problem, han har till och med försökt få den att överhetta.....

Dessa symtom och att det inte är någon värme i bilen tyder på luftning och vattenpump, verkar det som att det vore dom logiska felen. Kanske även viskosfläkten.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kävlingepågen> Ledsen att göra dig beviken, men det fungerar inte riktigt så som du kanske önskar. Viskokopplinen kan ALDRIG snurra fortare än vad vattenpumpen gör. Den är INTE en elektrisk fläkt, vilket nog egentligen är att föredra i sådana lägen. Och står du i en kö så brukar väl motorn allt som oftast gå på tomgång och då snurrar INTE viscon fortare för det. Såvida man inte, som jag skrev tidigare, VARVAR motorn då och då eller kör i kön med enbart ettans växel på höga varv och då men ENBART då kan viscon hugga in och snurra lika fort tillsammans med vattenpumpen.

Men om det är kart, har du en kass viscokoppling/fläkt så kommer den inte ens att hugga in de lägena och då blir det ännu varmare.

*BAWORAK*
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Sorry!

My mistake for being stupid :)

Klart att den inte kan snurra fortare än H2O pumpen. Det jag menade var att den inte snurrar med samma hastighet som H2O pumpen "normalt" utan viscon griper in ju varmare den blir.
Att det hjälper i kö står jag fast vid. Tar du bort fläkten lovar jag att det kommer bli lite varmt.
Jag tvivlar på att en visco är en "urban legend" - lite cred får man väl ändå ge ingenjörerna eller?

Annars håller jag med du att en helt elektrisk fläkt vore att föredra.

Mvh, Thomas E

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
är motorn kass så köp min 91, har annons här på autopower, mycket billig!! ja jag vet att detta liknar en säljesannons ni som styr o ställer!!!!!!! men jag vill gärna bli av med min bil!!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kävlingepågen> Jo klart den hjälper vid stillastående lite grand, ingen tvekan, men det man vill är ju att den ska gripa in o snurra o låta som en 240 när det behövs och hjälpa till med kylningen mer än att bara snurra lite. Det händer INTE vid tomgång även om den ÄR inkopplad helt eftersom att vattenpumpen inte snurrar fortare än vad tomgången är så att säga.

Fridens

*BAWORAK*
Har kollat luftningen nu, ingen skillnad. Så blir byte av vattenpump, hittills verkar allt peka på det. Blir nog gjort innan söndag tror jag.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ingen värme i kupén tyder på dålig/ingen cirkulation på kylarvätskan. Kolla så värmeventilerna inte kärvar. Prova lufta bilen ordentligt i en uppförsbacke samt vrid på full värme. Luften brukar ofta sätta sig i värmepaketet.
Ho
6
Hokkinen
520iA -90
lufta systemet och fyll på ac om du har och kolla magneten i fläkten! hade samma problem de är löst nu
Ska byta vattenpumpen imorn, sen lufta ordentligt (har även kollat slangar och bytt en). Fläkten borde vara ok, men inte 100 säker. Har ingen AC.
Så vi får hålla tummarna att det funkar.

Ho
6
Hokkinen
520iA -90
men hade din pump varit slut hade du inte kunnat köra alls men kolla den kolla termostat den ska öppna vid 80C och känn på fläkten den ska vara trög när den är kall är den inte de så är magneten i den slut o då är de därför. lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.