|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är ny nu här och reggade mig för att jag har en hel del frågor känner jag. Kommer köpa mig en M5 E39 om en period så tills dess så kan det vara skönt att veta det man behöver. Jag undrar vart man kan få tag i 16:9 navi till -99 och uppåt. Sen, vad för enkla ingrepp kan man göra för att öka motoreffekten och till vilken kostnad då jag inte vet så mycket om sugmotorer och BMW. 4 cylindriga motorer med turbo kan jag mer om men nu är jag trött på det, V8 sug som gäller! MVH MVH | |
|
16:9 navi sitter i bilar från 01 och uppåt, innan dess så är det 4:3 som gäller, du kan köpa skärm osv begagnat men det kostar en slant. Rent spontant så finns där inga enkla ingrepp för att öka motorns effekt något nämnvärt. Headers är väl det som ligger närmast till hands men det går på ca 25-35k för ~30hk. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Stämmer ju, inte tänkt på att det är -01 och uppåt. Undra dock vart man skall hitta den... Ang navigatorn, den fungerar väl som stereo/förstärkare också? Tänkte om man kan plocka ut lågnivåsignal från den för att ansluta andra slutsteg och högtalarsystem? Kollade runt lite, man borde ju kunna få ut mer effekt av ett annat chip + dubbla racekat avgassystem och raceluftfilter? Dinan som trimmar BMW's gör några av dom ingreppen men använder även headers. |
|
|
Ang. 16:9 navi så är den "bara" en "knutpunkt" för div. applikationer som tex. radio, tv, cd & gps (som har sep. moduler/läsare). Förstärkaren är också separat. Beträffande trimmfrågan kan det nog vara ide' att flytta och ställa frågan på avd. "Trimmning" så ger det nog mer feedback. //Janne |
|
|
chip, filter och kattar ger ingen speciell effektökning. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
LUST GAS!! Biggest bang for the buck!! Noah Brown |
|
|
Tack för svaren, då återstår två frågor, vet någon om man kan plocka ut lågnivåsignal från orginalstereon i M5? Sen, vart tror ni man kan hitta en 16:9 navi? Tänkte om någon kände till någon site eller någon annan kontakt osv... MVH |
|
|
Varför inte köra på den som sitter i en tid först? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| För det första så var det inte min fråga! Men efterso du ställer en motfråga så skall jag svara på det, och det är helt enkelt att orginalet inte räcker till. Jag kanske redan har bilstereo som jag vill använda? .... | |
|
Med tanke på hur ömtålig koppling och LMM/VANOS är så tror jag inte att du vill böka särskilt mycket med att försöka "förbättra" saker och ting, såvida du inte har en REJÄL buffert för ras. Chip duger för att ta bort 250 km/h-spärren, med öppet filter riskerar du snarare att motorn går mycket sämre. Ett proffsbyggt avgassystem kan däremot ge ett roligare ljud (som om det skulle behövas!) och kanske någon hk, men det KOSTAR. 16:9-navi köper du med fördel på eBay, t ex Länk Till sist, tänk på att M5 inte är en Saab eller japanare - det finns inga enkla och billiga saker att pula med och gör du fel saker kan det bli DYRT. |
|
|
Det finns ingen som helst anledning till att ha en taskig attityd, om jag måste ställa en fråga för att bättre kunna hjälpa dig så gör jag det. Då är det ju inte en fråga om att bara byta till 16:9 utan byta ut hela paketet mot något annat. Jag har bara sett ett par bilar på olika forum som helt har bytt ut det orginalmonterade systemet mot tredjeparts varianter, såvitt jag vet så har nog ingen här på forumet gjort det tidigare men jag önskar dig lycka till med det. Hur man plockar ut lågnivå ur orginalet så bör du kunna hitta det med en sökning här på forumet, det är förmodligen en om inte annat snyggare lösning än att byta ut hela paketet med allt vad det innebär. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Tack för ett mer givande svar. Ta bort 250 spärren skall jag göra, om det redan inte är gjort på den. Funderar på att importera från Tyskland då man kommer lite billigare undan, kommer ju dock givetvis åka ned och kolla/testköra och ha en mekaniker med mig som jag känner. Är det koppling, Vanos och LMM som slits mycket på M5? tsaros: Det är just det jag inte vill, jag vill behålla huvudenheten och det orginal, men ansluta subwoofer iaf, därför jag vill ha lågnivå från orginalhuvudenheten. MVH |
|
|
En annan fråga, vart fasiken sitter DVD'n/resten av stereon? Kollar t.ex på denna -01'an: Länk |
|
|
Läs detta: Länk Innehåller både vad du ska kolla generellt på E39 och specifikt på M5. Utbudet och priserna i Tyskland är bättre än här hemma, helt klart. Några tips på vägen, dock... Undvik dock de billigaste, då det i 999 fall av 1 000 finns en anledning till att de är billigast. Köp inte första bilen du tittar på direkt utan kolla på flera så att du får en uppfattning om hur det SKA kännas och kan jämföra lite mellan objekten. Och köp en originalbil, inget trimmat eller "förbättrat" - bestämmer du själv vilka modifieringar som ska göras har du också full koll på vad som är gjort, istället för att köpa nåt halvdant som nån annan har gjort. |
|
| Navienheten sitter i bagaget och "resten av stereon" sitter bakom skärmen. :) | |
|
Åfan, det sitter bakom skärmen, coolt :) Vrider sig skärmen utåt eller sljuts ned då eller? Kollade länken du postade, ser ut som att man skall satsa på en -00'a eller -01'a. Är jäkligt sugen på en fin -01'a. Det är väl annars slitstarka bilar vad jag har hört? Vet en som hade en M5 Alpina. Han sa att han fick fylla på olja jämt och byta tändstift vart 100'ade mil... |
|
|
nNx. resten sitter inte bakom skärmen dock sitter där en en kassett spelare!!! Radio/stereo modulen sitter i bagaget ,men man styr allt från skärmen. |
|
| Ang lågnivå så beror det på vad det sitter för radio-modul i bilen är det en 99-01 är det stor risk för att där sitter en Becker BM24 och dom går att löda in lågnivå på(har bilder på detta) , sitter det nyare BM54 så har jag inte sett någon beskrivning. | |
|
Se till att det sitter cd-växlare i bagaget också eller åtminnstonde att det är fördraget kablar för det , dvd finns inte i dom om dom inte byggt om till nyare navi enhet(MK4) men den är ändå endast för navi och inte för film. Navin som man kör in kart skivan i , ev cd-växlare , ev originalsteg , radio-modul , ev tv-modul , ev styrning till telefon sitter allt innanför vä sido panel i bagaget. Det fram är bara en monitor med kassette spelare bakom skärmen. |
|
| Tobmag - Jag uppfattade det som att han var ute efter var kassett/CD-enheten sitter, men det är möjligt att jag fattade fel. | |
|
boostBMW: Välkommen till forumet föresten.. Det är bara 01´och framåt som har 16/9 skärmen sedan är det ju en hel del som uppgraderat i efterhand. Förutom 16/9 skärm så fick även 01´orna nytt utseende på instrument och en annan ratt.. Du skrev: "Vet en som hade en M5 Alpina" Hade han en M5´a eller Alpina ? Det stämmer att En del tidigare M5´or drog en held del olja men om du söker på M5 och oljeförbrukning så har du att läsa en stund.. ;-) Trevlig helg ! Mvh Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.