AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.316

Blottare

Sida 3 av 3
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
BjörnB:

Står ni skriven på samma adress, så är det inga problem. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Som jag har tolkat detta gäller följande:
Det spelar ingen roll vem som har köpt, betalat eller använder bilen. Det enda som gäller är att bilen skall vara försäkrad. Det spelar således ingen roll om bilen skadas av Calle 20, mitt i stockholm, och bilen står på Agda 75 på Gotland. Vem som är den civilrättsliga ägaren spelar ingen roll, det enda som gäller är vem som står på ägarbeviset.( För att du skall vara "civilrättslig" ägare krävs att bilen traderas, dvs rent fysiskt förflyttas till ägaren efter köpet.) Detta sker dock oftast på bilar som skrivs på annan än den som brukar bilen. Den civilrättsliga ägaren är den som står på kvittot och har bilen i sin besittning(tagit den från säljaren).

Den person som står på ägarbeviset är den som är skyldig att försäkra bilen, var pengarna kommer från är irrelevant (Jag kunde inte betala via autogiro på försäkringen som står på min far...), men detta är upp till försäkringsbolagen.

Nu till knäckfrågan: Kan jag bli utan försäkringsskydd om bilen står på annan än jag själv?
Jag skulle vilja svara ett rungande NEJ på detta. De fall där folk inte fått ut något på försäkringen har inte varit relaterade till att försäkringen stått på någon annan, utan på helt andra saker. I tråden "ingen ersättning" beror det på att försäkringsbolaget anser att bilen inte blivit stulen då immobilizer finnes, inget om vem som försäkrar bilen.

Problemet här är att försäkringsbolagen gör egna utredningar där de helt kan bortse från tex polisens utredningar angående skuldfråga etc och komma fram till egna slutsatser som det sedan är upp till dig som privatperson att bestrida. Om du skulle få till ett överklagande är det sedan dags för försäkringsbolagets egna granskare att utreda ytterligare, därefter kan du gå till domstol. tid tid tid...

Eller???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.