AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.317

Blottare

Sida 1 av 3
Oz
77
Ozz
335i - 2007
Det är en sak som jag inte kan förstå riktigt.

Eftersom större delen av inläggen under kategorin Försäkringsfrågor handlar om hur man skall kunna lura försäkringsbolagen genom att exempelvis försäkra bilen på mormor, mamma eller hunden.

Då kan jag inte begripa hur korkad man kan vara att t.e.x. skriva -Jag tjänar 10.000 på att låta bilen stå på Fido.

Jag menar, skulle jag ha så låg moral så skulle jag absolut inte skylta med det offentligt och låta tusentals andra (inkl dom som jobbar på försäkringsbolagen) läsa om mina olagligheter här på forumet.

Ni kan väl lika gärna skriva ut erat personnummer också så slipper försäkringsbolagen gå in i galleriet och kolla registreringsnumret på den olagligt försäkrade bilen.

Ozz
Gu
80
Gum
320 Touring -05
he he, helt rätt
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Ingen,
det är inte olagligt,
den som äger bilen försäkrar den,
sån är lagen. Om mormor äger bilen
är *hon* *skyldig* att försäkra den.

Att försäkringsbolagen i praktiken förbjuder
unga människor att äga bil gm skyhöga premier
gör inte att unga människor inte behöver bilar.

/göran,
vintermannen/
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min mormor har aldrig ägt en BMW.....
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
göran, men om försäkringsbolagen är riktigt jävliga, kan det sluta med att du inte får en krona om något händer. Det gäller ju iosf för dem att bevisa att det är du och inte din mormor som "äger" bilen, och det räkcer inte med den som står som bilägare.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hur ska dom bevisa det? Står man som ägere till en bil så är det nog MYCKET svårt att bevisa att man inte gör det. Man kan även låna ut bilen osv. Det kan ju faktiskt ligga andra skäl bakom varför en viss person ägen bilen (skatteskäl om inte annat.

Meningslöst inlägg för men försäkringssystemet är idag uppbyggt på svinn och försäkringsbolagen rekomenderar i många fall hur man ska lägga upp försäkringarna för att det ska bli billigare.
Oz
77
Ozz
335i - 2007
Acey: Hur dom skall bevisa det...Det var ju det som var tanken med hela inlägget, inte så svårt att bevisa nåt när det skrivs "Jag har bilen försäkrad på mormor, se gärna min pärla i galleriet"

Jag bara undrade hur man kan vara så korkad och skylta med detta fiffel offentligt, och du skall ju inte inbilla mig att försäkringsbolagen rekommenderar att man försäkrar bilen på mormor för att det skall bli billigare.

Tänk om vi kunde få ner "svinnet", det skulle gynna oss alla.

Ozz
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror inte att försäkringsbolagen har särskilt bra koll på vem Ozz eller acey på bmwpower är för det första. Och sen vet jag inte om ett inlägg på ett forum på internet klassas som bevis.

Klart alla skulle tjäna på att få ner svinnet men det är ingen större (chans) risk att det skulle ske. Folk utnyttjar systemet och det är inte konstigt att hela välfärdssamhället rasar samman när varenda jävla student ska gå på a-kassa under sommaren!!

Jag tror inte dom rekommenderar att försäkra bilen på mormor men för några år sedan, och även senare fall som jag har hört så har jag fått tips att försäkra bilen bilen på mamma och att så gjorde minsann hon med sin son.

Grejen är att det är inte det värsta "fifflet" eftersom det egentligen inte är ett fiffel. Den som äger bilen också ska försäkra den. Om man nu gör det av skatteskäl eller försäkringsskäl borde ju kvitta. Det handlar ju mer om moral än ett regelrätt övertramp. Det är som att skriva över sommarstugan till barnen ge barnen en förmögenhet som gåva osv.

Det är aldrig svart elller vitt i livet och jag klassar inte det här som bland dom mer allvarliga försäkringsbedrägerierna.
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Krockar man så att det blir person skador o man e under viss ålder så får man inte en krona.. vissa bolag godkänner inte att någon under 25 kör bilen!!!!!
om bilen står på mormor!!! Men de e ju rätt jag tror inte mormor kör på strippen med sin M3,a eller hur!!

Premien höjs för att folk snor bilar o säljer dom i öst..
Såg ni inte uppdrag granskning på tv hur organiserat de e!!:(

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
kingen:

Det är ett avtal som du själv väljer när du försäkrar bilen. Om du säger att ingen under 24 år kommer köra bilen så får du lägre premie. Smäller då någon som är 18 med den får du högre självrisk.

Jirar
Jag tycker inte att du skall underskatta dom som jobbar på försäkringsbolag,dom har sina fula knep dom med
Sen är det upp till var och en om man väljer mormor eller inte men jag tycker inte att det är värt risken,skaffa istället en annan bil med billigare försäkring om du inte har råd att betala premien,just såna som du gör att vi andra får betala högre premier.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jirar: Vet inte hur pass bra koll du har på hur försäkringsbolagen sätter premier men såvida du inte är en mormor och 75 år så höjs nog inte din premie.
th
141
thorphedo
525 - 91b
Äger du bilen så är det inte mer än rätt att du ska stå för försäkringen själv.
Har du inte råd,CYKLA istället...
BmwPojken
Jag e snart 21 och betalar ca 12000kr/år för min helförsäkring....en 318is-94..själv tycker jag att det är på tok för höga siffror men vad skall man göra när man inte har nån "mormor" som vill försäkra den åt en...
kneta
jag tycker iaf att de är nåt som är snett har en M5-91
försäkring,12000kr om år bilen köpte ja för 2 år sen
för 100000 så om jag har bilen i nåra år till så har ja betalat den en gång till!
sen höjer dom försäkringen så de är inte sant
hade sockenbolagen när ja ställde av den i vinter betalade då 11000kr år i år höjde dom dom till 19000
utan anledning.så om jag hade nån att skriva över bilen på skulle ja gjort de direkt de skulle halvera dom 12000 ja betalar nu
Tycker personligen att det är upp till var och en att hur man gör. Fick själv rekomendation att försäkra bilen på tex. morsan av Länsförsäkringar. Det skulle ju bli alldeles för dyrt annars tyckte hon jag pratade med. Förra BMWn jag hade stod på morsan. Fick den repad i sommras ocg det var absolut inga problem att få dom att betala ut ersättning! Trots att det var JAG som polisanmälde det och JAG tog kontakt med försäkringsbolaget. Morsan bor 10 mil här ifrån! Det var inte en käft som frågade varför det var jag som anmälde skadan eller varför bilen inte stod i hennes hemstad. Så det där med att man inte får ut något om det skulle hända något tror jag bara är skitsnack!

Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker!
snakeplisken
Villket jävla tjat om mormor som äger bilen, ok jag lovar att byta till farmor då kanske jag slipper oroa mig för att göra någe olagligt.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Då väldigt många blivit nekade ersättning pga "skenförsäkringar" så tycker jag att folk borde vara mer försiktiga med att öppet berätta att dessa har bilen försäkrad på någon annan.

Fast o andra sidan, kanske det är bara bra för då kanske inte premierna ökar så mkt i längden. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Kanske dum fråga, men jag vet inte...är det prisskillnad mellan man och dam t.ex om båda haft lika länge körkort och är lika gamla?

/Manray/
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Manray:

Jepps, det är det iaf hos vissa fb-bolag.

/Edvard
BMW CS # 4503
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Fattar inte diskussionen om "skenförsäkringar" och allt vad de kallas. Står tex din farmor som ägare till en M3:a så äger hon en M3:a och ska således försäkra den oavsett om du varit hygglig att betala bilen åt henne. Och vill hon sedan låna ut bilen till sitt barnbarn emellanåt så är inte detta något problem. Sedan kan man kalla bilen sin egen hur mycket man vill på detta forum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.