AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.315

Blottare

Sida 2 av 3
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
BjörnB:

Det jag menar är att om någon kallar sin bil för sin egen, när det står någon annan som ägare på den, så kan det bli problem om något händer och det kommer fram att bilen är "skenförsäkrad".

/Edvard
BMW CS # 4503
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Varför skulle farmor få problem för att någon annan påstår sig äga hennes bil?

Att det kan vara moraliskt fel är en annan diskussion.

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Bumper - Har du några exempel på personer som inte fått ut på försäkringen för att bilen stått på någon annan?
Br
80
Bromsklossen
316i Compact
BjörnB....
Du skriver att du inte fattar diskussionen om skenförsäkringar och det gör du inte.

Hur kan du då ha en åsikt ?

Bilen ska försäkras av den civilrättsliga ägaren och det kan aldrig vara din farmor i ditt exempel...

Har man inte råd att försäkra bilen så ska man inte ha någon bil heller!
li
1.959
liste
535i -89
BjörnB - det finns en paragraf om hur mycket man kan låna ut sin bil innan det blir oskäligt, om du inte läst den. Tror INTE att mormor kan låna ut "sin" M3:a mer än ett par månader i sträck.

Om man är dum nog att köpa en bil man inte har råd att försäkra i eget namn har man köpt fel bil. Dessutom, jag tror knappast man kommer till himmelen när man dör, om man utnyttjat gamla släktingars välvilja på detta sätt.

Vill man vara fin får man lida pin, som mormor skulle ha sagt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror det är ren klantighet om man inte får någon ersättning. Jag har dratt mina resonemang i ämnet flera 100 gånger känns det som men diskussionen får ju liv på nytt.

Vad är det för skillnad på dessa tre scenarios.

1) Bilen ägs av person person a)=pappa som när sonen ska åka till fjällen lånar ut bilen, en bmw m5, till person b)=sin son. Person B smäller på väg upp till fjällen vad händer?

2) För att undkomma försäkrinsummor över 25,000 så väljer person b)=sonen att låta bilen och försäkringen stå på person a)=pappan. Person B åker till fjällen och smäller bilen. Vad händer?

3) Person a)=pappen äger bilen person b)=sonen lånar bilen. Under resan blir person B trött och låter person c)=polare att köra en bit. Person C toksmäller bilen upp till fjällen vad händer?

Hur man man bevisa vad? Eftersom det är upp till försäkringsbolaget att bevisa vem som äger bilen och enligt mig har dom ingen anledning till att ifrågasätta vem som äger bilen. Om så vore fallet vore det TOTALT livsfarligt att låna ut / låna någons bil.

Sedan att snack som att försäkringsbolaget ringer och frågar vad servicen kostar, var ettan ligger det är sånt som min morsa knappt vet på sin bil som hon kör lixom.
li
1.959
liste
535i -89
Okej, då säger vi så här: hur troligt är det att en 76-årig dam helt plötsligt köper en M3 -95? Särskilt om hon har valt en körsträcka över 1.000 mil per år och har kryssat i att bilen har alufälgar till ett värde av 25.000:-. Det borde varenda handläggare i världen reagera på.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo men hur många lägger bilen på mormor. De flesta mormors (eh?) jag känner till har inte ens körkort. Men att lägga försäkringen på en förälder är något jag förstår. Folk som säger att man inte borde äga en bil om man inte har råd med försäkringen har nog inte själva premier på 20tkr och uppåt. En polare kollade vad m3an skulle kosta på honom. Svaret blev 98.000/år. Ja tjena. Ägde bilen 2 år sålde den inte en skada. Premien på farsan va 6000:-/år.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Pompe:

Jag har flera exempel. Tex en kille som håller till här på forumet blev av med sin bil. Han fick inte en krona. Trots att han skrev den på sin flickvän som dock bodde på en annan adress. Och är de så hårda när det gäller flickvänner, vad tror ni då de är om det gäller föräldrar eller andra?

Försäkringbolaget sa så här när jag frågade dem vem som ska äga en bil om man har den ihop;

Den som FÖRLORAR mest vid en ev skada, skall stå som ägare på bilen.

Sen kanske jag ska tillägga att försäkringsbolagen i Sverige har en mkt ansträngd ekonomi idag, jämför med några år tillbaka i tiden. Det resulterar i att de med ALLA försöker slippa betala ev skador.

/Edvard
BMW CS # 4503
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
acey:

Du glömmer bort en viktig detalj i ditt resonemang.

Försäkringsbolaget behöver inte bevisa nåt. De kan neka dig ersättning fast de saknar bevis. Hur dumt det än låter, så är det så det ligger till.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bumper: Men det är ju ändå en bevisningsfråga? Man kanske inte ska säga att bilen står på morsan.

När jag skulle försäkra min bil berättade min kontakt på försäkringsbolaget att hon hade hennes sons bil i sitt namn och rekommenderade mig att göra samma sak.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Såg inte det inlägget bumper. Du menar alltså att det inte finns någon bevisbörda? Det borde ju betyda att det är förenat med livsfara att låna någon annans bil eller låna ut sin egna. Undrar om det håller i domstol för fbolaget att utan anledning inte betala ut ersättning?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
acey:

Domstolsbeslut gäller heller inte. Dock när det gäller såna här fall, så gör fb utredningar. Och kommer de fram till nåt negativt, så har de 99,99% i fallen rätt.

Mao, fb är inte ute för att luras, utan de nekar ersättning till folk som brytit mot deras regler/policy.

Orkar inte dra alla grejer som fb kollar upp, men tex om du tar ett lån när du köper en M3 och skriver det på din farsa, så tar de reda på det.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo man får hoppas att dom har väldigt starka grunder för deras beteende. Jag orkar inte ta upp fler exempel på hur det går att komma runt fbs kontroller jag utgår ifrån att om man nu gör det så är man inte dum.

Annars är ju en företagsregistrering hos PRV och företags försärkings hos småsam 2900 oavsett bil/körsträcka något som slår skriva bilen på morsan :)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Manray !
Det skiljer ca 2000:- på en försäkring i 10000:- klassen (för mig ivf.)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hoppsan tydligen är man ute på hal is. Jag har min bil, 318i, försäkrad själv precis som man ska. Frugan har "sin" Renault försäkrad själv. Dock har jag finansierat hennes bil och anser den egentligen vara min. Det händer ganska ofta att vi kör varandras bilar av olika anledningar. Skulle detta kunna bli problem vid ev skada? Jag tror knappast det. Att det i detta fall inte rör sig om M3 och mormor borde inte vara någon principiell skillnad.
Varför kan inte äldre damer/herrar åka häftiga bilar?
Känner en mormor som åker Audi RS2 (provkörde faktiskt 328 och funderade på M3 innan audiaffären). Hur många 911:or / ferraris ägs inte av äldre män?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bromsklossen: Vill du förklara för mig vem den "civilrättsliga" ägaren till en bil är?
Har en bekant som jobbar på Sockenbolagen. Han sa att en del f-b kräver såkallat "visat ägarintresse" för att få ut något vid olycka eller liknande.

Som exempel så visar inte en farmor från landet särskilt stort ägarintresse för "sin" bmw m3 som sonsonen krockade med på sin gata i centrala storstockholm.

Detta ämne har en skugga av moment 22 över sig. Fler ungdomar som skrev bilen på sig själv skulle säkert dra ner premierna ordentligt, men ingen har råda att skriva bilen på sig själv pga den höga premien......

mvh
Berg

"Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Eftersom jag själv fortfarande har min bil på farsan ger jag mig in i debatten...

Har haft långa telefonsamtal med mitt försäkringsbolag flera gånger eftersom jag vill vara säker på att jag är skyddad vid ev. skada.
Försäkringspremien som står på min far dras från mitt konto, och varför inte. Får inte en bil delas (användas av fler än en person)? Hur skulle det se ut om lägenheten plötsligt bara fick användas av personen som stod som ägare. Dvs en inneboende fick inte vara själv där eller vad...

Som Folksam själva sa till mig:
Vi kan ju inte neka varken dig eller någon annan (förutom någon under 24 i mitt fall) att låna/använda bilen. Och hur ska vi kunna veta vem som kör mest med den?
Till sist, när jag uppger att jag är den som använder bilen mest (typ bara). Vore det inte ett grovt tjänstefel av försäkringsbolaget att säga att det 100% rätt att göra precis som i detta fall?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Anders S.

Be och få det på papper.

Oftast så är aldrig några som helst problem fram till den dagen då en större skada sker...

/Edvard
BMW CS # 4503
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.