AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.946

Jet tar bort 96 -och 98-oktan

Sida 1 av 2
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Gör dom det på alla stationer i uppsala så har dom förlorat mig som kund.

Brev från Jet.
"Produkten 98 oktan kommer att tas bort från ett antal stationer i Sverige. Anledningen är den lag som infördes 1 april i år som säger att alla bolag som säljer över en viss volym måste erbjuda ett förnyelsebart bränsle (t ex E85). För vår del innebär detta att vi tvingas ta bort en produkt på ett antal stationer då cisternutrymmet är anpassat för tre produkter. Då marknaden för 98 oktan minskar har vi valt att ersätta den med E85. I samband med detta tas även den 96-oktaniga bensinen bort från våra stationer."
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Erik G:Vilka fler platser än Uppsala kommer detta att ske ?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Kan förstå JET...
Det kostar att bygga en E85 anläggning o det kostar inget att fylla 95:an i 96 o 98:ans tankar.
Automat stationer som t.ex. har samma priser eller skiljer det bara nån öre, så Jet kommer att tappa några kunder.

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Stocktrader: Jag vet inte. I.o.m. att dom ska in med E85 och diesel så alla stationer med bara tre cisterner kan jag tänka mig.
På Jets websida finns en lista med vilka orter som kommer erbjuda E85, så det är väl dessa som 98 oktan försvinner ifrån. Gissar jag.

Se Länk
-------------
Följande JET-stationer säljer nu E85:

Falkenberg

Gävle: Näringen: Strömsbrovägen
Göteborg
Gamlestadsvägen
Mölndalsvägen/Grafiska Vägen

Ramberget: Stålhandskegatan/Inlandsgatan
Halmstad, Kärleken: Sofiebergsvägen
Helsingborg, Filbornavägen/Skaragatan
Helsingborg, Råå: Kielergatan 44
Hässleholm, Riksväg 21 (Helsingborgsvägen 13)
Jönköping, Ekhagen/E4 Ekhagsmotet
Karlshamn, Sölvesborgsvägen 35

Karlstad, Våxnäs: Hagalundsgatan/Ramgatan

Kungälv, Trollhättevägen
Kungsbacka, Varlavägen/Kabelgatan

Malmö: Jägersro, Agnesfridsv/Jägersrov
Nyköping: Norrköpingsvägen 3

Nyköping: Lenningsväg
Stenungsund, Uddevallavägen/Hjälmarevägen

Stockholm:

Älvsjö, Magelugnsvägen/Huddingevägen
Södertälje, Stockholmsvägen/Bergholmsvägen

Södertälje, Ängsgatan

Sölvesborg, E22/Blekingeporten
Värnamo, Malmövägen
Ängelholm, Klippanvägen/Heimdallgatan

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
PREEM gör samma i Malmö med omnejd. På de flesta automatstationer försvinner både 96, 98 och sedelautomaten. Det är kostnadsfrågor....

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Är inte 96 oktan bara en blandning av 95 och 98?? Det har jag alltid trott... inte finns det väl TRE tankar i marken?
enor: Det är riktigt. 96 är blandning mellan 95 och 98, blandas i pumpen. Antalet tankar i marken beror på storlek på tanken, vilket sortiment som stationen tillhandahåller osv. Men säg att du skall sälja 95 98 och diesel (3 tanker) eller som nu 95 E85 och diesel (också 3 tankar). Det finns stationer som kan ha ex. vis 3 tankar 95 pga att de är små (under 10 m3) men pga stor försäljning måste ha det.

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
Ky
32
Kylarn
545iA -04
Det stora problemet för bensinbolagen är att alla behöver fler cisterner, men den internationella marknaden kan inte producera fler bara för att lilla Sverige har bestämt det. Så därför är de tvvugna att välja bort någon produkt, och därmed tar man bort den som säljer minst.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Kan ju första att dom tar bort de.. kan inte va många som tankar 96??!

BMW CS #5139
Påverkar inte mig ö h t. 318is tankas alltid på Jet, men med 95 oktan. M5 får endast Shell V-power.

98 och framförallt 96 oktan känns som smått "onödiga" mellanprodukter, enligt mig. En entusiastbil skall ha den bästa bensinen, en bruksbil kan få nöja sig med standardsoppa :-)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
98 oktan är väl ingen "mellanprodukt" vad är det bättre alternativet om du tankar på t.ex statiol i så fall. Har itne sett någon station med oktan över 98.
Ekan,

Shell V-power håller minst 99 oktan, och är den enda bensinen som inte delas gemensamt av de olika bolagen, utan utvecklas speciellt för och av Shell. Med andra ord - premiumbensin.

98 oktan kan vara samma bensin, från samma reservoar, oavsett vilket bolag man tankar den hos. Okänd härkomst = inte premium, i mina ögon.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Jaha då vet man det med, tackar.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Men vilken kvalitet var det som var premiumbensinen innan V-power kom? Håller med Ekan om att 98 inte är nån onödig mellanprodukt.

///BMW - Was sonst!
Kalle Hansen:
Problemet är att Shell har för få mackar och ännu färre av dom säljer V-Power.

Keep Your Distance!
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Lite så jag kände med, vill man ha den bästa produkten som säljs men inte har shell som mackalternativ då måste väl 98:a vara det självklara valet?
Juhas 530i
Angående V-POWER

V-POWERN kom till Norge väl tre år sedan och här är den 95 oktan. Det har tillsats någon lösningsmedel i denna soppa för att "hålla motorn ren...rengöra ventiler och dylikt). Den marknadsfördes som en ren "racingsoppa", enligt "Trygve 88 år orkade bilen mer i uppförsbackar", sen kom Statoil och tillsatte samma tillsatsmedel i deras vanliga 95 och 98 oktanbensin.

I Sverige är väl V-Powern 99 oktan men fortfarande med samma lösningsmedel. Att påstå att V-power skulle vara bättre än andra soppor är lika sant som att påstå att en burk med C-vitamin om dagen är bra för hälsan. Det det istället handlar om är ren placeboeffekt. Med lite Ferrari F1 bilar i reklamen tror man ju gärna att motorn får minst 10 hästar till!!!

Mvh
Juha
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Juhas 350i:

"Enligt Teknikens Världs senaste test. (Nr. 21)

Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S (355hk).

Resultat:

95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Så alla som påstått att det endast är en bluff/placebo effekt kan... ;)"

Detta var ett citat ur denna tråden: Länk
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Ursäkta jag halkade på tangenterna... Ska ju stå Juhas 530i såklart!
Juhas 530i
Teknikens Värld är lika pålitlig och oberoende informationskälla som Slitz eller Aktuell Rapport. Skulle vara mycket intressantare om testet gjorts av KTH eller Chalmers än ett gäng motorskribenter i en sponsortankad,lånad Carrera som bänkas i Hasses garage.

Om man nu ändå vill tro på testets siffror, då har jag två frågor?

Hur mycket mer effekt/vrid fick man ur motorn när den kördes med v-power istället för vanlig 99 oktanig bensin?

Hur kommer det sig att 95 oktan ger högre vrid än 98, och nästan lika hög som 99?

Svara dessa den som kan!

Mvh
Juha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.