|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag tror att fläkten framför kylaren ac fläkten inte går.är det någon som vet hur man kan felsöka mvh........... | |
| Inte alls säkert att du har detta fel men, kopplingen/förbandet mellan fläktmotorn och själva fläkten är en löjligt klen konstruktion. Tryck på knappen med snöflingan på och gå fram och lyssna om fläktmotorn slår av och på. Gör den det så är felet "mekaniskt" Är man lite händig är det dock rätt lätt att fixa. | |
|
har testat det men fläkten slår inte till.är det farligt för ac om inte denna fläkt går tex nu när det är så varmt och bilen står stilla med ac på eller står i bilköer....öppen för mer tips på felsökningar.. |
|
|
Till vänster om kylaren finns det en kontakt som går till hjälpfläkten. Den kontakten går till 2 st motstånd hög och låg. I kontakten finns det 2+ och 1- om du kopplar 12v till dessa så ska den börja snurra annars är nått trasigt (motstånd eller motor). Fläkten ska slå till när ackompressorn startar (har jag för mig) //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
på våran 740-98 var de ett motstånd framme vid fläckten som hade gått sönder.... |
|
|
tja..till vänster om kylen sitter det två kontakter en på kylen och en nere på den runda alu plattan på alu plattan finnet följande färger grå/svart blå/svart brun/svart blå/svart=4 trådar på kylen gul/svart grå/svart brun/svart vilka menar du...och någon som vet hur fläkten skall gå när och hur??? |
|
|
Jag slängde ett mail med en bild hur den ser ut. Hoppas att din mail funkar och kan ta emot en fetbild :o) //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
tack för bilden men så ser inte min e38 ut konstigt......... |
|
|
Det kanske är skillnad på modell och år när det gäller kontakterna. Men som sagt. Fläkten ska snurra när ac-kompressorn jobbar annars är det knas. (Rätta mig om jag har fel). //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
Det är alltså inte nån slags termostat på den fläkten? Som gör att den slår PÅ när motorn börjar bli varm? Har oxå strul med den... den hoppar aldrig igång. Till följd att motorn går upp på 75% på vattentemperaturmätaren vid stadskörning... |
|
|
någon som vet om det sitter en säkring till fläkten,det måste det nästan göra om det fastnar något i fläkten så bränner ju motorn........... |
|
|
Måste verkligen fläkten gå så fort kompressorn går? Egentligen är det orelaterade händelser men visst kan det vara så.. Fläkten behöver ju egentligen inte slå till förrän kondensorn behöver hjälp... |
|
| Du har en tryckvakt som styr när fläkten ska starta i ac-systemet | |
|
jag hittade den där kontakten som du mejlade till mig men den satt i fronten på min bil,jag testade med 12v och den funkade...nu skall jag kolla upp tryckvackten.......... |
|
|
Man kan ju ruttna för mindre...beställde en fläkt för 1700:- från USA. Nu när man fick den så passar kontakten inte...eller rättare sagt att den har 4 tåtar och jag bara tre. Så om det är nån som vet om man kan konvertera tåtarna från 4->3 eller om nån vill köpa den så skriv. VEMO #64 548 380 774 är nummret. //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
Förreten WAN hur testar man tryckvakten? //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
| ja de är ungefär som en oljetryckskontakt fast tvärt i mot ska ge kontakt när trycket stiger till en viss nivå i ac systemet å startar fläkten,prova med tryckluft å en ohmmätare om den funkar,har ej riktigt koll på vid villket tryck den ska ge kontakt? | |
| Nr 4 är skruvad i överkant på behållare nr1Länk | |
|
på min kontakt var det också 4 stift |
|
|
kan man skruva lös nr 4 hur som helst? |
|
| ja de sitter en kulventil i botten så freonet läcker ej ut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.