AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.182

540,hur mycket luft i däcken 18"

Sida 2 av 2
clr
Jag ifrågasätter inte BMW:s rekomendationer utan jag berättade bara vad som hände mej. På min bil sitter också rekomendationer på ringtryck, men dom gäller inte för mina 18" utan för orginal 16" och då är det helt andra värden som gäller.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är ingen som pratar lufttryck kontra väghållning, vilket kanske är det viktigaste?
Dom flesta kanske köper dyra däck för snyggt mönster eller bara av prestige (dyrt = ballt).
Någon som vill kommentera, "däckfantomen" hasso kanske?

Mvh
Anders S.
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jag har en original BMW-manual för E39, borde de flesta på det här forumet ha. Jag fyllde nyligen i luft i mina däck. Slog upp sidan 26 i manualen där det finns en utförlig lista med alla godkända däckdimensioner till E39:an. Jag kör på 215/55 R16 M+S (vinterdäck) just nu, egentligen en dimension som bilen inte är typad för men ändå. För dimensionerna 225/60 R15 och 225/55 R16 gäller 2.4 fram och 2.8 bak för en Touring med vinterdäck, 2.2 fram 2.6 bak för sommardäck tror jag det var. Inhandlar snart sommardäck i dimensionen 235/45 R17 och där gäller minst 2.8. Jag vet inte vart Loosenoodle har sett rekomendationer med under 2 kg tryck i ett par 18" men det låter i mina öron mycket osannolikt och stämmer INTE med vad som står i min BMW-manual.

Micke
mikren:
B-STOLPEN
eller ring BMWsupport 08-4706000 11.00-12.00

ger upp...behöver ni foto eller vad är det med er?!?
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
LooseNoodle,

Skicka gärna foto, för det är någonting som inte stämmer. Jag har en Peugeot 205 med 165/70 R13, DÄR ska det vara 1.9 fram och 2.2 bak. Skillnaden till en 523 med dubbla vikten jämfört en 205:a och dessutom utrustad med 18" fälgar är ENORM. Jag rekommenderar dig å det starkaste att INTE köra med de tryck som du nämner, du kommer att få punktering ganska snart.

Micke
jag bara talar om vad det står.

Jag har andra dimensioner; 245 resp 275 och annat ringtryck. Dock ej 3.0 (bara för att jävlas, he he)

Heja Bajen!
Gemini__
LooseNoodle: Som sagt skicka gärna foto, förmodligen har du totalt misstolkat allt. La på senast i helgen 18" som skall sitta på en fabriksny 3-serie. 3 kilo blev det där. Om ägaren själv har önskemål om ett visst ringtryck så får han det, men har aldrig varit med om att ngn begärt 1,9 kilo på 17 el 18".

Mvh:
Tompa
ja, skicka gärna bilder till mig med, om det stämmer så är din bil säkert en specialutgåva som bara gjorts i 1 exemplar och är värt flera miljoner.

eller så är det feltryck, vilket också kan leda till att den blir värd mycket i samlarkretsar...

så bra för dig! hehe

kan du inte bara inse att du har fel, man kan inte köra 40profil på 2,5 kilo, det är helt otänkbart.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
netsix
dannej

Det går alldeles utmärkt att köra med 2,5 kg på 40 profil, kör det även fram där är det 35 profil.
Körde så i 3 år och 3000 mil med min förra bil utan problem.

/netsix
om du hade 2,5kilo i 35 profil, så var det definitivt inte en 740 du hade, kanske en ford fiesta. då kanske det är lagom.

Tycker många är hårda mot LooseNoodle! Min före detta 318i-E46 hade en skylt på b-stolpen där 1.9 bar rekommenderades då 18" brukades... Min nuvarande sextonhundrakilosklump kräver minst 2.2 fram respektive 2.6 bar i bakhjulen enligt BMW. Detta med 235/45-ZR17. Med full last rekommenderar BMW 3.1 bar därbak. Att köra med tre bar i framhjulen verkar onödigt då det bara ger stötig gång. Någonstans runt 2.5 bar känns bättre.
dannej-
vad ska jag säga? Trist, men jag tycker att du beter som en snorunga.
Gör så här innan du irriterar mer folk här på tråden, leta reda på en E39 och KOLLA!!!
Synd att det urartade. Var mogen och sluta kommentera andras inlägg med sån't absolut förakt.
vänligt men bestämt
ja, men du skriver ju gång på gång på gång att du har rätt, trotts att många hävdar att det du säger inte stämmer.

det blir ganska tjatigt.

netsix
dannej

Det var en MB 300ce jag hade, och jag HAR en 740 inte en fiesta. Jag kan oxå tycka liksom LooseNoodle att vissa av dina inlägg kan vara föraktfulla och omogna.
Jag kör med 2,5 kg och det går alldeles utmärkt som jag skrev tidigare, kanske skulle jag kunna ha 2,7 men jag tycker det blir alldeles för stötigt med 3 kg. Då får däcken slitas lite ojämnt så jag får byta var 3-4000 mil.
Det kan vara komfortabelt och snyggt.
Jag säger inte att jag har rätt utan detta är vad jag tycker.

/netsix
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

För att tjata då...

Jag kör med 2,3kg på 40-profil, har funkat än så länge. Detta efter rekommendation från gummikillen.
Otänkbart tror jag inte det är, rätt eller fel är jag däremot inte rätt man att säga.

Ut och gasa gott folk, det är TORRT ute!

Mvh
Anders S.
som jag skrivit tidigare så är det en kompromiss mellan komfort/styling, men ska man åka skönt så ska man inte ha 40 profil. med lågprofil så blir det stötig gång, att sen kompensera det genom lägre ringtryck är ju upp till var och en, klart har man pengarna så kan man ju acceptera att däcken bara varar 2-3000mil, men det är inte så ekonomiskt med 18"are som inte går längre.

ur teknisk, praktisk, ekonomisk och ut väghållnings synpunkt är det inte rekomenderat med under 3 kilo i 40 profil.

men komfortabelt blir det ju.

netsix
Har 40% rabatt på däck :)

/netsix
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.