|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
72 |
Vad rekommenderas för lufttryck,har 235/40/18 fram,255/35/18 bak.Sitter oftast ensam i bilen,har en 540i touring-95.Tacksam för förslag. |
netsix |
Jag har samma dimisioner som dig förutom bak där jag har 265, jag ligger på 2,5 kg i lufttryck. Blivit rekommenderad detta av en däckgubbe. /netsix |
|
om du ligger på 2,5 kilo, så kan jag garantera dig att däcken kommer enbart slitas på sidorna. med 40 profil ska du ha 3kilo, med 35 profil ännu mer, kanske 3,1-3,2 särskillt på en så stor bil. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
netsix |
Kanske man skulle ha 2,7 men inte mer. Är som att köra på bara fälgarna om man har 3 kilo. Då får dom slita lite på ytterkanterna. Jag tror jag går på en av stockholms största däckhandlare. /netsix |
|
Med så låg profil på däcken kommer du att få ett ökat slitage i mitten av BÅDE för lågt och för högt lufttryck! Korrekt lufttryck är extra viktigt ur slitagesynpunkt på riktigt låga profler. Den gamla regeln om ökat däckslitage mitten/sidorna kopplat mot för högt/lågt tryck gäller ej så låg profil. Anledningen till ökad förslitning i mitten vid för lågt lufttryck är att däcket inte "spänns ut" i sidled och slitbanan flexar ut för mycket av centrifugalkraften. Jag vet tyvärr inte korrekt tryck, men det låter som att BMW skulle kunna ha den dimensionen som tillbehörsutrustning -din handlare borde veta. |
|
|
att det blir stenhårt att köra på lågprofil är väl självklart, det är alltid en svår balans mellan styling/komfort/funktion/tuning [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Det finns en värmemätare man testar olika ställen på däcket, där kan man se om man skall minska eller öka trycket. Det är sant att luftrycket inte stämmer på dessa dimensioner. Där kan man då se om vad som händer när man ökar eller sänker trycket. | |
|
Tjena boys! Jag kör på 235/45-17, har blivit rekommenderad att köra 2,8 i mina däck, vilket funkar utmärkt för mig! MVH /Mr.C |
|
|
det är ju tydligt att det råder delad mening även bland däckfirmorna, om det ska vara 2,8 i 45profil, och sen bara 2,5 med 40/35 profil, det är ju helt snett, ju lägre profil ju mera luft. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
netsix |
2,7 skrev jag. Men jag har 2,5. Hade 3 kilo i mina hjul jag hade på min MB (förlåt) men det gick inte att åka med så jag fick pysa ut lite ner till 2,5 kg. Jag åkte 3000 mil med dom hjulen innan jag sålde bilen och dom hade inte slitits på något konstigt sätt, var mycket bra även när jag lämnade ifrån mig bilen. Det var visserligen 245*45-17" , men där sas det att jag skulle ha 3 kg oxå. /netsix |
|
det står väl klart och tydligt i instruktionsboken?! för min (enl. bok) gäller för 18" 235 och 265; 1,9 resp 2,3 inga 3,0 här inte... |
|
|
haha, jo, prova köra på 1,9, bilen kommer väl gå på fälgarna eller nått, eller kanske inte riktigt, men däcken kommer slitas upp direkt på sidorna, dessuom bli rejält varma. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
D.P |
jag kör med 18" på en e39 touring, har 3 kilo i alla däck. |
|
I min instruktionsbok står det: 540i touring ============== Normal last ------------- Fram: 235/45ZR17: 2.5 Bak: 255/40ZR17: 3.0 Tung last ----------- Fram: 235/45ZR17: 2.9 Bak: 255/40ZR17: 3.4 Om jag jämför med mindre diameter/högre profil i tabellen så ser det ut som att du som kör 18" med lägre profil kan höja de här siffrorna med 0.1 |
|
Gemini__ |
Kör med 3 kilo runtom, 255/40-17 bak å 235/45-17 fram. Lägre ringtryck ska man nog akta sig för. Visserligen spelar körstilen in, men ändå. 1,9 som ngn skrev låter ju befängt. Ha´re! //Tompa |
|
Gemini - befängt?? Gå ut till bilen och läs vad som står på klistermärket i dörren. På 18" gäller 1.9 fram och 2.3 bak inget annat. Kör du med 3.0 på 18" så lycka till. schablon (riktmärke)för däcktryck är 2 fram och 2.5 bak (196 kPa = 2.0 kg/cm2 = 28 psi) tsss! |
|
|
inse fakta, du kan inte köra 40 profil 1,9 det har varit 2,6 kilo i mina framdäck, och det är 5mm på mitten, -1mm kvar på sidorna, säger det dig nånting? 2,6bar i 60profil. 2,7 i 55 profil 2,8 i 50 profil 2,9 i 45 profil 3,0 i 40 profil 3,1 i 35 profil [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Har 225/40-18, min gummiverkstad rekommenderade 2,3 runt om. Jag har inte märkt av någon mer slitage på sidorna men har än så länge rätt dålig erfarenhet av lågprofil iof. Meddelar när det börjar gå åt skogen :) Mvh Anders S. |
|
|
Johan B, du har rätt! Jag har samma erfarenhet och har även testat detta. Jag kör med 235/45-17 fram och 255/40-17 bak med 3.0 bar fram och 3,5 bar bak. Vid för låga tryck kommer däcket slitas i mitten på grund av att slitytan buktar ut vid körning i hög fart. Tidigare körde jag med 2,8 bak och fick slitage i mitten. Jag kör mycket motorväg men kör man endast i stan (lägre farter=ingen utbuktning) kanske det inte sliter i mitten med för lågt tryck. Mvh Tomas |
|
clr |
LooseNoodle: Jag kan berätta vad som hände mej, jag körde med för lågt tryck fram på mina 245/40 18" och det slutade med att fälgen skar hål på däcket :( Inte kul alls, så man ska akta sig så inte man kör med för lågt tryck speciellt om man har en tung bil. Numera kör jag 3.0 runt om och det funkar bra för mej. |
|
Enl. BMW däckexpert skall ringtrycket vara enl spec. Ni kanske kan förklara för mig varför BMW trycker 1.9 resp 2.3 på märket i dörren. För att de vill vara roliga? Förklara för mig, tack! Självklart spelar temp vid mätning in. 2.0 vid -1 är INTE 2.0 vid +19 Observera ochså märkningen på däcket som anger högsta tryck i psi. Mina uppgifter gäller för 235x40x18 och 265x35x18, BMW orginal fälg- och däckdimensioner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.