|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Frun hade sin bil inlämnad för en skada som gick på försäkringen. Ena strålkastaren var påbackad och skulle således bytas. Hämtade bilen för en vecka sedan, efter att Förenade Bil Centrum i Malmö hade haft den i tre dagar och istället för att byta hela strålkastaren har de bemödat sig med att demontera den och sätta in en ny insat och glas. Idag åkte jag till bilbesikningen och får då underkänt på denna strålkastare, för högt ställd och felinställd i sidled. Dessutom så gick halvljuslampan sönder strax efter. Ringde tillbaka till Förenade Bil efter besiktningen där personen säger att fel kan alla göra och de förväntar sig att det görs på rätt sätt. Precis som jag som kund inte skulle göra det. Ska man behöva efterkontrollera en utförd reparation? Sanslöst dåligt att komma med ursäkter och dessutom inte kunna säga att kom in med bilen så fixar vi det medan du väntar, utan ge mig en tid 5 dagar framåt. Jag fick än en gång kontaterat att det är ren stroppighet och nonchalans hos Förenade Bil, förut hos Fosie men nu även Centrum. Sånt här gör att man drar sig för att komma i kontakt med dem. | |
| Du är inte ensam om att ha dålig erfarenhet av denna verkstad. Jag skulle kunna skriva en hel bok om allt jag råkat ut för. Jag ska bara nämna sista gången jag anlitade dom. En droppande strålkastarspolare krävde fyra versktadsbesök innan felet var lagat. | |
|
Stout; Tyvärr är den bistra verkligheten att man alltid måste dubbelkolla de verkstaden gör. Inställningen är tyvärr även den ganska väntad. De har mer eller mindre monopol på Bmw återförsäljningen i regionen. De återförsäljare som finns i närheten är iregel likvärdiga eller värre. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Forenade Bil och f-rbannade verksta'n Skicka ditt klagomal tll Lars Soderstrom, agare av Forenade Bil, sa kanske det blir battring!! Halsningar fran Taiwan Krullo |
|
| När det gäller specifikt verkstaden finns det inte en firma som reparerar BMW i Limhamn? Jag vet själv inte speciellt mycket om dem men det kanske är någon annan här som antingen kan rekomendera dem eller berätta varför man inte bör välja dem. | |
|
Det som hänt är naturligtvis tråkigt, men tyvärr råder semestertider i vårt land och många företag går på knäna personalmässigt. Jag vet inte om så är fallet på Förenade Bil, men det är inte osannolikt. Jag vet att det inte är nån direkt ursäkt - Sverige ska inte stå still juni, juli och augusti - men det är likadant varje år. :( Anledningen till att man inte bytte hela strålkastaren kan man ju bara spekulera i, men det låter onekligen märkligt. Mer kostnadseffektiv för kunden, men samtidigt är ju märkesverkstäder inte direkt kända för att gå den billiga vägen. Angående ljusinställning så litar jag inte på någon verkstad - vet alldeles för många som råkat ut för samma sak som du och fått besikta om ännu en gång. :( Jag har bara haft kontakt med Förenande Bil en gång och då med reservdelar. De skötte sig med utmärkt beröm godkänt. |
|
| Ekan: Jo Det finns en firma som heter Autosport i Limhamn. Jag ringde dem men de tar inte på sig försäkringsskador. | |
| Kolla vad dom debiterade försäkringsbolaget? | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ekan! Det fanns även en firma som heter Need for Speed. De har numera flyttat till hornyxegatan (samma gata som BMW fosie) Kanske det är dem du menar? Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
Njuren |
Han kanske har Folksam som försäkringsbolag, dom använder sig av Förenade bils tjänster BMW - i nöd och lust? |
|
Stout: Jag har visserligen bara haft positiva erfarenheter av centrumanläggningen (än så länge), både på försäljnings, verkstads och reservdelssidan. Men jag kan bara instämma att det är sanslöst dålig stil av verkstaden. Antar att snorkigheten och väntetiderna har ett direkt samband med BMWs försäljningsframgångar under de senaste åren. Nu vet jag inte hur gammal din Frus bil är men det känns som att det idag bara finns intresse av att hjälpa ägare av nyare bilar. Fosie var tidigare en anläggning där de flesta var tillmötesgående men efter ett snorkigt bemötande i samband med ett arbete på nybilsgarantin för 320:n sätter jag aldrig mer min fot där fler gånger. Ekan: Det är Autosport du syftar på och de må vara väldigt trevliga att dricka kaffe med men de är ruggigt bra på att ta betalt. |
|
|
Kävlingepågen: Nä det var den firman som stout och kristoffer L nämnde, men jag vet att need for speed ligger i malmö också. Men om jag fortsätter min frågestund, ska nämligen lämna in bilen för reparation av vänster lås. Vilken firma i Malmö/ Lund området är i så fall att föredra om nu varken förenade bil eller Autosport är bra. Är need for speed något folk rekommenderar? |
|
|
Jag kan rekommendera Need for speed, Tobbe är mycket kunnig, noggrann och hjälpsam. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
Stout: Kan du inte be Förenade bil åtgärde felet OCH släcka din 2:a dom är väl ackrediterade eller vad det heter och får släcka ombesiktningar? Det är väl egentligen det minsta dom kan göra i detta fall. Själv har jag inga dåliga erfarenheter av Centrum utan tycker bemötandet har varit bra. Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Mina kontakter med NFS är bara positiva - både utförande och för plånboken. Speciellt i jmf med Förnedrande bil (både centrumk/fosie) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Nu ska ni få höra på fortsättningen som blivit en följetong. Jag fick en tid att komma med bilen och få felet med strålkastaren åtgärdat. Sitter och väntar i kundmottagningen en bra stund och sedan kommer en kille och säger att framstrålkastaren inte går att ställa in och att de måste demontera den. Eftersom jag inte hade tid att vänta den dagen så fick det bli en ny tid en annan dag. I dag var jag och lämnade iväg bilen och två timmar senare ringde de och sa att bilen var klar, så jag åkte ut till det nya stället på Fredriksberg för att hämta den. Tänkte bara köra iväg men tar förnuftet tillfånga och går ur bilen för att försäkra mig om att de utfört ett riktigt arbete. Jag ser då att halvljuset inte ens lyser och går då in igen och meddelar detta. Nu kokar det i mig för detta har blivit en patetisk soppa av det hela. En kille från kundtjänst står helt ifrågasättande noncharlant och säger imot mig att lampan visst fungerade när de körde ut bilen. Jag bryr mig inte ens om att argumentera imot. Vi går ut tillsammans, öppnar motorhuven och ser då konstaterar att lampinsats/kontakt samt hållare inte ens satt på plats utan låg vid sidan om strålkastarinsatsen. Då fick jag höra att anledningen till detta var att fjädern som håller lampan saknades. Dessutom har en av kablarna kabelbrott och FB-killen fick det att låta som att det inte var deras fel. Han kör in bilen i verkstaden igen och sätter igång att mecka själv med ett rakblad och en tändare och sniklösningar. Jag står bara och tittar på och tänker att detta är ju rent sanslöst. Jag ber till och med om att få linda kablarna själv eftersom jag har rätt tape till det hemma. När han väl var klar med sin sniklsning och skarvkontakter och det amatörmässiga jobbet så ställde jag frågan till honom att jag väl inte ska behöva efterkontrollera ljusinställningen. Nej det ska du inte behöva fick jag till svar. Men jag ville ha svart på vitt på att det var korrekt inställt så de fick ta fram apparaten för ljusinställningen och vet ni vad? Lampan var inte inställd och ljusbilden stod alldeles för högt! Han kunde inte ställa in den från motorutrymmet utan fick demontera en del av grillen för att ställa in den eftersom någon "mekaniker" hade förstört plastpiggen på strålkastarens baksida som man normalt ställer in ljusbilden med. Men då fick jag höra att det nog inte var någon från Förenade bil som tagit söndet den. Jag orkade inte säga imot längre. Nä, detta var det mest oproffesionella jag någonsin varit med om i alla sammanhang och jag är oerhört förvånad att det överhuvud taget kan få gå till på ett sånt amatörmässigt sätt hos en bilfirma som själv vill sätta sig i fronten för kvalité. En sak har jag fått klart för mig efter många bortslösade timmar och en förstörd semesterdag. Aldrig en BMW från Förenade Bil igen. Sätter inte min fot där igen . Never ever. |
|
Hawar |
Det där känns ganska vanligt på storverkstäderna.. de struntar fullständigt i kunden |
| Horribel historia. Jag hoppas att du skriver ett brev till Förenade Bils VD om detta, med kopia till BMW Group Sverige. Ju fler som gör det, desto större chans att förbättringar sker. | |
|
Killar, i er bestemt inte ensamma med denne uppfatning af Forenade Bil. Koll den her tråden om nogen af mine danske "kolleger i sverige"'s oplevelser hos Forenade bil: Länk Man ryster på hovedet! Jeg har tænkt mig at anvende alternative forhandlere. |
|
|
Rune, intressant tråd. Speciellt en av författarna har en poäng i att vi svenskar accepterar dålig service, inkompetens och regelrätta fel på ett helt annat sätt än danskar och tyskar. Det är en skillnad i mentalitet som handlarna inte är sena att utnyttja. Arbetsmarknadslagstiftningen är också en stor bov i sammanhanget; det är så krångligt och tidskrävande att avskeda en anställd för den här typen av förseelser att det nästan aldrig händer, såvida det inte blir jobbigare för chefen att lyssna till kundernas klagomål. Men kunderna klagar nästan aldrig! Tyvärr har detta lett till att man mer eller mindre måste tappa humöret och bli riktigt förbannad för att få den hjälp man behöver. Den som skriker högst... Detta gäller inte bara bilverkstäder, utan genomsyrar hela det svenska samhället. Människor tar inte ansvar för sina handlingar, och har svårt att skilja på rätt och fel. Se bara på våra politiker. |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
larsssss: jag kunde inte sagt allt du skrev bättre själv! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.