AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
30.713

Jämförelse mellan 325/328 och fiat coupe kring årsmodellerna 92-95

Sida 2 av 2
Diva
En opel krånglar 1000 gånger mer än en bmw
En volvo 100 gånger mer

Volvo s60 eller BMW 3 serie?
Okej... Mycket dumheter ska man höra. Att det finns 52 olika rapporter på vibilagare.se om BMW mot 3 för Lexus beror inte bara på att BMW är skit och Lexus är kalas, utan till stor del på att BMW säljer 10 000 bilar i Sverige per år - Lexus säljer 700.

Resonerar man som Zocker innebär det att BMW är en nästan identiskt bra bil som Lexus - andelen felbelagda bilar för BMW är 0,5% mot Lexus 0,4%. Fiat har 19 felrapporter samtidigt som man säljer 1 000 bilar i Sverige per år. Felprocenten för det märket blir alltså 1,9%. BMW är alltså, återigen med Zockers logik, fyra gånger så bra som Fiat.
Zocker
Kan ju bara påminna alla att Chris Bangle designade Fiat Coupe, samma snubbe som nu sitter och ritar på er "Precious".

Bra att du försöker snacka bort BMWs problem med att andra har större. Inse fakta, Bayrische Motorwerke är inte bäst.
Zocker
Jag ville bara påminna er om BMWs kvalitet. Det andra du skriver Anders N om min logik och resonemang har du hittat på själv. EJ kommit från mig.

Då kan du väll förklara för mig varför BMW har blivit populära, annars skulle ju ingen köpa dem, det säljs ju faktiskt ganska många av dem och det är ju ingen slump, visst kan BMW ha problem som alla andra bilar men du försöker få det till att dem har mer problem än andra...

// If you want power and comfort, BMW

CALA...
Zocker
Var någonstans säger jag att BMW har mer problem än andra???
Alla biltillverkare har problem. BMW har ju problem med sitt Vanos system. Mercedes, Volvo, Saab mfl drar ner på kvalitén. I slutändan är det du och jag som betalar.

Varför är BMW populära? Beats me ;)

läs en bit ner där!!!

Länk

CALA...
men jag ska inte säga något för vet inget om vanos men bara vgad jag läste :D

CALA...
Ha ha ha, grabbar ta det lungt...
Inget fel på Bmw, eller fiat (min 7:e år med den) det e bara att för dom pegarna får man kanske en 318 på sin höjd, o vilken är roligare då?? coupen antar ..

Men har även ägt Bmw i lika många år...
Båda bilarna har sina kvaliter, precis som allt annat...
Hej!
Som vanligt på ett Bmw forum så finns det okunniga "förståsigpåare" som vill ha deras lilla stund i rampljuset... Det snackas inte så mycket skit om andra bilar någonstans, som på ett Bmw forum. Men bara ni hade vetat vad ni pratar om, så hade det väl varit ok...

Jag ska börja med att tala om att jag har haft bilmärken som Mitsubishi,Bmw,Alfa;Fiat Nissan, Saab, och Volvo. Jag talar inte här om att "polaren hade en sån, och den va skit", utan av egen erfarenhet. Jag jobbar även på en bildelsfirma som börjar på A, och slutar på utoexperten. Det är inte på något sätt att det inte säljs reservdelar till Bmw, som ni tydligen tycks tro.. Men nog om det.

Till dig som undrar finns det kunnig info att hämta om man vill, både på svenska, men framför allt engelska sidor om Fiat Coupen.
Det är en bil som kräver den service, alla högprestandabilar behöver.(ink Bmw) Om vi pratar om 16vt, med Lampredimotorn, så är den extremt stryktålig, samtidigt som det finns hur mycket godis som helst, då det är den fantastiska motorn, som satt i Lancia Delta Integrale. Transmissionen håller för ganska mycket trim. Det som brukar ge upp är att kopplingslammelen inte tåler det ökade vridet i längden. Det avhjälps med en förstärkt koppling. Det finns killar i England som kör med effekter på 320-400 hk utan större problem. Samma sak gäller med 20vts transmission. Finns några i Tyskland som har haft trasiga lådor av den 6-växlade varianten, men dom har "toktrimmat". Där finns inga direkta "svagheter" på någon av motorerna. Liten möjlig varning på spruckna grenrör, på den 5-cylindriga varianten.Båda maskinerna är "skottsäkra" så länge dom sköts på rätt vis.

När det gäller prestanda så, har jag en 20vt turbo plus, och det enda jag har att skriva är ju att det är skrattretande att höra hur en 328 skulle "spöa" en coupe lätt.. Då jag har haft era upphaussade bilar så, vet jag att så inte är fallet.. 16vt skulle få det liiite svårare, men du skulle absolut inte köra ifrån en 16vt. Bmw har fina silkeslena motorer med fin gångkultur, men vridmoment är det ju sorgligt med, vilket gör att du måste varva Bmw:n bortom sans, och då först så börjar du komma i kapp, men då växlar coupen till nästa växel, och träffar vridmomentstoppen...
Jag tycker att det är lika kul, varje gång det glider upp en Bmw, som tror att den är oövervinnerlig, bli så frånåkt(för det blir den). Det krävs en M3 eller M5 för att köra ifrån en 20vt. M bilarna med 6:orna, räcker till, men det räcker med en bra chiptrimmad 20vt så är det jämmt skägg. Naturligtvis så regerar ju M-bilarna med V8, och uppåt. 20vt är ju ingen rymdraket..hihi.
Jag vet att där kommer vara folk som säger att detta inte är sant, men jag vet att det är så, och att folk som kör "dyra" prestandabilar naturligtvis säger ifrån, för man vill ju inte bli "frånkörd" av en "sunkig" Fiat..
Men det finns faktiskt ett samtida test som tyska Auto, motor und Sport gjorde mellan en M5, och en 20VT på Er referenspunkt Nordschleife, och det visade sig att Bmw vann med ynka 3.2 sek på den långa bansträckningen. Dom tyckte att det var ungefär det Fiaten Spann bort, pga att den trots allt är en framhjulsdriven, Fiat Tipo. Ja precis.. Det är ett Fiat Tipochassi som dom har modifierat.. Alltså är en Fiat Coupe en kompromiss, men ändå så kompetent..Tipochassit började tillverkas 89... Era M-bilar är ju byggda från grunden för att gå fort...

När det gäller klass så är det ju en kostnadsfråga. Fiaten kostade ny 260000, medan en M3, kostade minst det dubbla. Min fiat har tyska recarostolar, och "slits" inte så att jag ser det, på något vis.. Ingen rost någonstans whatsåever..Att Bmw valt lite bättre material i inredningen ser jag som en självklarhet, för annars skulle ju ingen köpa bilarna, om materialvalen var sämre.. Er nuvarande chefsdesigner är ju förresten utbildad på Fiats Centro Stile, och har för övrigt ritat Fiat Coupe. Det var hans examensarbete. Jag talar om Chris Bangle.

Har även läst,här om att Bmw inte "behöver" överladdade bilar. Det är under deras "värdighet", osv..Nonsens! Dom är bara lite nojiga med tanke på deras 2002 Turbo, och deras F1 motorer.. Gick ju som F...n! men höll ju aldrig, som Hondas och Renaults gjorde. Det kommer för övrigt en turbomaskin i 3- serien snart på 306 hk.Götapetter! Kan det inte vara så att Bmw, kanske är akterseglade på vissa punkter. Utan Fiat så hade vi, till exempel aldrig haft dessa fina dieselmaskiner som vi har idag.Det var nämligen dom som uppfann Common Railtekniken. Sedan sålde dom allt till Bosch. Dumt Tycker jag, men Fiat har alltid varit sådana. Skyndar raskt till nästa projekt. Om ni tittar på en Fiat 125, och jämför med dagens moderna bilar, så var den långt före sin tid. Tvärställd motor, skivor runt om, 5-Växlad låda, tanken framför bakaxeln, osv. Titta på en Alfasud.. precis lika dant.. Idag har alla bilar focus på god isolering, för att bilen ska gå tyst. I Alfasuden hade man samma tänk, men tänkte inte på att man kanske skulle använda annat material än frigolit kanske, då den drog åts sig fukt, men iden var ju rätt. Idag skulle vi ju aldrig köpa en bullrig bil. Alfa hade även en 5-växlad låda klar till Suden, men man trodde att kunderna skulle bli förvirrade när alla andra hade 4.. det var bara extrema bilar som hade 5..

Jag vet att jag på många sätt är lika färjad som ni, när det gäller märkestillhörighet, MEN jag försöker vara saklig. Låt killen undra om en Fiat Coupe, men om ni inte vet något om bilen, så uttala er inte, då det förstör trovärdigheten på ert forum..

Hur många Bmw ägare har upplevt att en försynt mamma, med hennes lilla son kommer fram och vill provsitta den "tuffa" bilen, eller blir tillfrågad vid bron av killen i luckan, om han kan komma ut och titta mitt i natten på "sportbilen", den gamla mannen som blir förvånad, över att det är en Fiat, osv. Naturligtvis så finns det ju dom som tycker att den är ful, men det är ju oxo positivt, för den väcker ju uppmärksamhet. Jaja, detta blev ju alldeles för långt ju...hihi.
Må väl alla, och ha det bäst i hela universum.
Mvh Alex
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Välkommen till forumet Alex FXN vad långt inlägg :-).
Använd sök funktionen skriv "Vridmomentets betydelse för en bils prestanda"
Där har du förklaringen Varför att Bmw bygger bilar med höga varvtal och hög effekt istället för mustigt vrid vid 1500 varv....
På autopower finns det väldigt kunniga "Förståsigpåare" som även har svar på problem som inte Bmw själva förstår sig på!
Tester som i bilsport för några årsen visade att 280 hästar eller 220 spelade inte så stor roll för Fiatens skull till 100 km/h i sek räknat likadant nya ASTRA opc i automobil, 7sek till 100 med 240 hästar visar på svagheter i framhjuldrift med standard bilar inte race bilar då förvaltas hästarna bättre.Därför tror jag att en 328 hänger på din underbara Fiat till hundra iaf
:-)

Denna veckan kör jag Svärfars bil som besitter 320 nm vid 1500 varv(Volvo s60 2,5 t) och tänka sig det skjuter inte på ett skit vid 1500 varv trots allt vrid men som i din Fiat vrid har inte betydelse när du ska raca mot en 328 utan det är effekten!
Mvh Johan

Mpower
Hej igen!
Naturligtvis stämmer det att framhjulsdrift suger i ett 0-100 race.Men det finns ju framhjulsdrivna bilar som gör 12:or på den så kallade strippen. Hur förklarar du det? Man kompenserar det genom effekt! Dom flesta bilar som klarar detta har turbo...nåja.. Att där inte är någon drag i S60 vid 1500 varv beror på förmodligen 2 saker. Där är inte tillräckligt med EFFEKT, vid detta varvtal, eller att bilen är alldeles för tung.. Förmodligen en kombination..
En av er skrev så här, och jag kunde inte skrivit det bättre själv...:o)

"Vridmomentet är ju precis som det låter det vridande momentet (kraften) på vevaxeln och enkelt uttryckt är det väl ungefär segdragningsförmågan som är resultatet av vridmomentet. Samtidigt har det stor betydelse hur vridmomentkurvan ser ut. En motor som har en flack kurva med maxvridet vid ett ganska högt varvtal har ju inte samma körbarhet som en motor med en kurva som ger samma vridmoment över ett brett varvtalsregister. Däremot kan dessa bilar vara ungefär lika snabba 0-100. Problemet med vridmomentet är att om man mer exakt ska förstå dess betydelse för körbarheten hos en bil måste man inte bara mäta själva vridmomentet vid olika varvtal för att se hur kurvan ser ut, man måste också sätta denna kurva i relation till effektkurvan, bilens vikt och utväxlingen, och i slutändan är det ändå svårt att sätta ett precist mått på den upplevda körbarheten. Men naturligtvis har vridmomentet stor betydelse för hur en motor uppträder. Hur kul är en motor utan vrid...... "

För att bättre förstå vridmoment rent faktiskt, så är det så att när man säger att en bils högsta vridmoment är t.ex 310 Nm, så betyder det att om man belastar en stång med 1Nm längst ut, så skulle den stången på denna specifika bil vara 310 Meter lång, och motorn skulle orka lyfta stången... Allt som är skrivet av signaturen Bjoerck stämmer ju naturligtvis, men bara i den perfekta världen, då det inte fanns ac, rödljus, bagagerum, osv. Man måste ju bygga en motor som har bränsleekonomi, och god körbarhet... Därför sätter man inte en F1 motor att dra 60 ton, för den skulle alldrig orka, pga ett för snävt effektregister...
Glöm sedan inte att jag har haft en 328-96, så jag vet. Jag är 41 år, och har ingen anledning att ljuga runt. Har inte tid med det. Detta har redan tagit för mycket tid. Må Väl!
Mvh Alex.
jimmy/bmw
Titta på toyota eller för all del saab...
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
alex: Det var det jag ville få fram att det saknas Effekt trots bra vrid vid 1500 varv har för mig att dem där 320 nm följer med en bra bit upp i varvtalet och mellan 3000 och 4000 varv är den som "roligast" och max effekten på 200 hästar känns inte på samma sätt som i en 325 tex.

Men eftersom jag kör Bmw till vardags så är kul att känna på en motor med bra vrid (tex vid omkörning) även att man vänjer sig snabbt med vridet!
Det ska bli skönt att få köra sin rak sexa med allt vad det innebär idag flera dagar utan nu..
Som jag skrev tidigare i tråden 328 an hänger nog på upp till 100 sen är det bäst Vikt/effekt som vinner!

Mpower
som sagt, 328:an hänger inte med till hundra....

har haft min coupe i snart 7 år, o aldrig under dessa har en 328 dragit mig...
o det e många bmw ägare som vill piska fiaten , he he....

vanligtvis hade jag bjudit nån av er till rejs så vi får svart på vitt, men det sitter numera större turbo, 790cc spridare, ic modell stor, sinter koppling, ombyggda rör, soppa pump, + mappning från turbocenter, så jag antar att det blir lite orättvis....
detta rakt fram...

H&R fjädrar, bilstern dämpare, fjäderbenstag, (polytan bussningar) gör att den även kan svänga.....nå.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
From Hell:Men hur många utav 20 repor får du till den där perfekta utan att spinna på sig och tappa massa tid?Spelar inte så stor roll om du har 300 hästar men inget fäste i däcken då ryker man på ett rödljusrace ändå eller hur?
Nu menar jag inte att en 328 hänger med exakt din bil men som sagt framhjulsdrift och 0-100 tider passar inte bra ihop!!Läst Bilsport och deras Superstage många år och är lite sugen på att ta fram tidningen som avhandlar Fiat coupes,det gäller tex Saab ochså 300 hästar+ och 0-100 på 6,8 eller 7,02 och liknande.
OBS jag tänker enbart på 0-100 tider inget annat till 200 är en helt annan sak :-)

Mpower
Det finns en ganska effektiv diffbroms på coupen, så lär man sig att träffa rätt varvtal, så är det inga problem..
Volvon har ju knappast 320 Nm vid 1500 Rpm. Möjligen vid sin toppeak..
Det är ju ingen lastbil..
Har oxo läst bilsport, och superstage, och anser att det bara är till för att sälja fler tidningar... Bilsport är inget annat än biltidningarnas skvallerpress.
Dom tar dit olika bilar, och låter gullabo köra. Det är bara det att olika ägare prioriterar olika saker med sina bilar. Vissa sätter bra delar för sig, men tillsammans så lirar inte grejerna ihop. En "väghållningstrimmad" orginalcoupe skulle vara väl så snabb som en bmw i superstage. Den enda Bmv som jag skulle vilja äga är den 4-cylindriga M3, men jag skulle alldrig byta bort min Coupe för en Bmw. Det har att göra med att jag tycker om Fiat.
Du skulle aldrig byta till en Fiat, så därför menar jag att man inte behöver snacka negativt om bilar, bara för att man inte tycker om bilar "utan sidolister". Hur många nya Bmw har sidolister. Det enda jag vill, var att vi ska vara sakliga.Då blir allt mer trovärdigt , med ett forum.
Tack för ordet.

Mvh Alex.
Njuren
Som BMW-älskare på hobbynivå tycker ja att det är skoj när man får läsa lite sånt här då och då, låter iaf som han kan sin sak (alex) o de är väl de som e huvudsaken =) Om de stämmer eller ej vetefan men kul och lärorikt e de med lite HighLevelTalking.

Skulle funnits ett forum på för öppna diskussioner bilmärken emellan, tror de hade varit mycket intressanta trådar där.

Mvh Njuren

BMW - i nöd och lust?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Alex: absolut håller med i det mesta du säger och gnabbas lite bara, att det finns diffbroms på Fiaten är ju lysande det är ovanligt på standard bilar med framhjulsdrift,även jag har slutat läsa bilsport för några årsen men dem finns kvar i gaderoben pga lite köpguide och tester som man vill bevara.

Men S60 2,5t 2006 har 320 nm vid 1500 varv och uppåt det står på specen och i katalogen,på väg till jobbet nu så testade jag lite och från 2000 varv i 90 på 5an så är det bra acc i den!!toppeaken är 320 nm och det börjar vid 1500 varv bra även för en turbo motor väl?
Automobils A-test är grymt bra tror inte att Coupen är testad där men skriv dit och tipsa så får du se vad din bil går för!
Viscodrive heter det, o den funkar hyfsat bra faktiskt....
Det finns rätt mycket att läsa om coupen i många olika tidningar, o det e bara possitivt omdömme av alla.

Klarar man en 13sek repa på strippen så betyder det att 0-100 tiden är ca 5-6sek, i 99 fall av 100.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.