AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.753

har jag rasat motorn?

Sida 2 av 2
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Tobbitutt:

Du lägger i backen, puttar till bilen och släpper kopplingen. När bilen tänder vänder motorn riktning och går igång framlänges (vilket du bekräftar genom att säga att den fortfarande går framåt på ettan, till exempel). Men du menar att cylindrarna på något magiskt sätt ska ha bytt uppgift, roll eller plats med varann? Kan du inte förklara exakt vad det är du menar händer? Motorn går ju bevisligen inte baklänges eftersom du inte har fått 5 backväxlar och en växel framåt??
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Tobbitutt menar antagligen att om man puttar bilen med handkraft BAKÅT, och lägger i BACKEN för att starta bilen, så går det. Det betvivlar jag inte.

Men att putta bilen framåt, och lägga i backen för att starta - det har jag väldigt svårt att tänka mig.

Mvh
Tommie, AutoPower.se
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
givetvis så puttar jag bilen bakåt med backen i. puttar den inte framåt med backen i,, då låser sig hjulen direkt. så nu har jag förklarat Kalle Hansen/motoringenjören kalle anka.

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
*asg*..givetvis går det att starta bilen med backen ilagd om man puttar den bakåt..*s*..men om du läser i början av tråden Tobbitutt så menar vi att om man av misstag får in backen när man drar bilen framåt så går motorn åt fel håll och detta kan resultera i att man får motorskador om man har otur...;)
det var lixsom det tråden handlade om..

Dogge
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
jajamen. då är det en annan femma hehe. men fan folk blir lipiga här då på detta forum:)

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Nejdå..det blev ju bara ett missförstånd ..;)
sl
28
slappman
320i 92 (e36)
felet som hände va att några ventiler hade pajjat å att styrboxen hade typ ballat ur :P fråga mig inte hur men han som laga den sa det iaf :D haha,..
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Woho, styrboxen/datorboxen, då hade jag lite rätt, att ventilerna pajjat sög ju, trodde jag verkligen inte. Men man lär sig något varje dag. Borde vi inte starta en autopoweringenjörerna klubb? Hade varit skoj.

Vänligen

Stefam
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Och anledningen till att en 2-takts Messerschmitt funkar så bra att starta
baklänges, är att det sitter dubbla brytare på motorn med olika lägen.
Man vänder bara rotationsriktning på dynastarten och vips har man 4 växlar
bakåt, spännande värre...;)
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Det lär till och med ha körts speciella tävlingsserier baklänges med Messerschmitt, eller det kanske till och med pågår fortfarande? ;)
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Tubbitutt:
Om man startar bilen genom att putta igång den på backen, så går MOTORN fortfarande åt rätt håll. Du tror väl inte att motorn går baklänges för att du lägger i backen- eller?

To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
givetvis inte. missförstånd mellan olika parter kan leda till sådana här diskussioner. och om du läser lite längre upp så är det inte alltför svårt att se att Dogge just nämner att ett missförstånd har skett.

pu
547
puiu
330i-03
om du starta i 2.as vexel eller slänger backen år detsamma.så ska motor inte går sönder pgv av det.
pu
547
puiu
330i-03
jag menar puttar back
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Saab Sonett 1 - eller rättare sagt, "sonett super sport" som den heter (namnet "Sonett 1" uppstod först senare, när det hade kommit en tvåa) bygger på gamla Saab 93. I 93-an sitter motorn framför växellådan, i Sonetten har man gjort tvärtom och vänt på hela paketet - och istället för att bygga om växellådan för att vända rotationsriktning på ekipaget, så har man reverserat motorn. Motorn är förstås den gamla 3-cylindriga tvåtaktaren på 750cc. Det enda som krävdes var alltså modifiering av fördelare, startmotor och generator... rätt smart!
Tvåtaktsmotorer är inte speciellt svåra att köra baklänges. Värre med fyrtaktmotorer med ventiler, kamaxlar osv, vilket inte hindrar att man gör detta på stora fartygsdieslar ibland. Rätt vidlyftiga arrangemang med omställning av ventilstyrningar osv samt massor av trevlig tryckluft för att vända rotationsriktningen. Mysiga ljudeffekter ingår och hela arrangemanget används ibland som alternativ till backslag eller vridbara propellerblad. Kräver att man siktar rätt från början, luften räcker inte till så värst många manövrar...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.