AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.752

har jag rasat motorn?

Sida 1 av 2
sl
28
slappman
320i 92 (e36)
har gjort bort mig:P nu e det så här att jag har problem med min
startspärr så jag måste putta igång bilen ibland.. å nu e det så här att
när jag skulle putta igång min bil ikväll så hade jag lyckats få i backen
istället för 1:an ( klantigt ) å så gick det åt helvete sen.. det rök typ
vitt ur luffiltret lr därifrån typ några secunder å sen när jag fick igång
bilen så pluddra den jävligt illa å gick som en sopa.. även bormsarna va
ur funktion.. den vil typ dö när man håller halvgas typ.. den går la okej
när man kommer upp i höga varv men sen e det skit på låga.. skulle vara
väldigt tacksam om nån kunde ge mig bra tips på vad som kan vara felet lr
har råkat ut för nått liknande.. pris på delar å sånt e jag tacksam för
att få med.. bmw 320 i 92 e36 rak6:a
mr
79
mrcallebmw
E30 325i -90
Jag hade en polare som råkade slänga i 2:an istället för 4:an vid accelerations körning.

Det som hände med hans bil var att han krökte ventilerna.
vet inte om det kan ha hänt på din men det är värt att kolla upp.

Det bästa är väl ändå om du lämnar in den på felsökning.

Lider med dig kompis!

Hoppas det löser sig billigt!
Visa användare
11
Badh
320i\2,5l -86
det kan nog var så att du krökt ventilerna..
kolla upp det o kör inte med bilen.. kan ju skada mer..

kompisen pratade om nån som gjort detta i vbg igår, e det du eller??
sen pötter du lättat igång bilen på 2:an..
mvh jesper
sl
28
slappman
320i 92 (e36)
ahah japps det e jag :P klantskalle e man ju :D hehe.. men så det kan bara vara ett sånt fel då om man har tur lr?? hur e lättast att kolla upp det lr hur går man tillväga... e inte så inne på bilar liksom.. e det dyrt att fixa i sånna fall??
Visa användare
11
Badh
320i\2,5l -86
Det e inget billigt fel om du nu tror det.. Måste riva av toppen isåfall för att rätta till det om det nu e det som e felet.. har du ännu mer otur så kan även ventilen ha hackat i kolven.. men undersök så det inte e nått annat först.. mvh jesper
sl
28
slappman
320i 92 (e36)
okej men hur ska jag undersöka på lättast sätt.. ska jag typ ta å göra ett data test lr ska jag helt enkelt bara ta å strippa motorn å kolla igenom allt.. ??
Visa användare
11
Badh
320i\2,5l -86
koppla in bilen o läs felkoder, så det inte e nån givare som har flippat ur innan du gör nått annat...
mvh
sl
28
slappman
320i 92 (e36)
okej ska ta å göra det.. så kanske man ser att det e nått mindre fel om man har tur.. tack för hjälpen iaf.. :D
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Behöver ju inte vara så farligt heller. Låter som en "baktändning" har inträffat ut i insuget. Inga bromsar - hm, låter ju som om någon vacuumslang in till bromsservot har lossat från insuget vid baklängesdragningen av motorn. Då kan det ju hända att motorn drar insugningsluft genom "där slangen till bromsservot ska sitta". Detta innebär att styrsystemet har ingen aning om att motorn får in mer luft än vad luftmassemätaren registrerar och motorn går skit på lägre varv. På högre varv spelar ett läck inte så stor roll längre. Kolla alla slangar runt insuget. Kolla även om luftmassemätaren ser ok ut.
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
kan aldrig kröka ventiler pga av att man drar motorn baklänges... för på en fyrtaktare kan man nämligen starta motorn åt vilket håll som helst. och ventilerna har garanterat inte slagit i kolvarna för du har väl inte pillat på kamkedjan och dess inställning? ne jag tror mer på en baktändning som gjorde att en slang hoppat loss från insuget.

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Ehm. Man kan INTE starta en fyrtaktare åt vilket håll som helst, om insug till exempel öppnar EFTER att kolven varit i topp så funkar det inte jättebra. En tvåtaktare däremot går fint att köra baklänges, om man bara ställer om tändningen lite!
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
well..det går inte starta varesig en 4-taktare eller 2-taktare baklänges
men därimot så kan man flytta tändningen på en 2-taktare och få den att gå exakt lika bra baklänges..
men även om du snurrar en 4-taktare baklänges så ska inte ventilerna kunna ta i kolvar eller dylikt..ända gisslet är att kamkedjan spänns fel väg och trycket blir på kamkedjespännaren och det slacket gör att ventilerna öppnar för sent och kan möjligtvis göra att kolvar och ventiler möter varandra..men jag är skeptisk till att detta hänt..
jag tror snarare på att din baktändning har tryckt lös nå´n vacumslang eller nå´´t..tror du kan vara rätt säker på att ventiler/kolvar har klarat sig..;)
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Faktum är att på vissa fordon - trehjuliga mini"bilen" Messerschmitt till exempel, så kan man visst starta tvåtaktsmotorn baklänges. Den har faktiskt den möjligheten från fabrik istället för backväxel!
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Håller med om att du troligvis inte skadat ventiler eller kolvar, ska inte kunna förstöras för att du kör baklänges, kan även vara så att boxen fått damp och gått in i något konstigt "felsäkert läge". Många kommer säga att så inte är fallet och att den inte ska göra det men man vet aldrig med boxar. Datorer kan få för sig vad som helst ibland.

Börja med att kolla alla slangar osv. Kolla därefter boxen. Om du inte är så bra på bilar bör du kolla så att slangen mellan luftmassemätaren och insuget sitter på, den hoppar av om motorn gör stora ryck vilket din kan ha gjort vid baktändning.

E3
1.828
E36
USA bilar
Visst startar 2taktare baklänges! Vem har inte rullat igång sin gamla moppe bakåt, och därefter kunnat backa?
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
provat med att ta lös batteri kablarna några timmar så att data grejorna nollställs?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt kolvarna kan det definitivt INTE gå hål i på detta sättet, jag fick kamremshaveri vid 1500rpm och kolvarna hade i princip inte ens ett märke efter ventilerna, i princip kröktes 4 ventiler efter detta.
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
kan ju tillägga att det går ypperligt bra att starta en fyrtakts bilmotor baklänges! har ni aldrig rullat igång en bil på backen?! i så fall bör ni prova för det är inga som helst problem och ventiler och annat slår inte om inte kamkedjan/remmen går av eller står jävligt fel! om du startar bakåt och lägger i ettan så åker naturligtvis inte bilen bakåt utan framåt. då är sexans cylinder nummer ett istället om man nu har en sexa. så det så.

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Suck å stön..
när man försöker starta en motor fel väg.....
Det som händer är att motorn tänder och tvingar den att gå igång rätt väg..men omöjligt att få den att gå motsols..
så är det bara..punkt slut..

Sen är det så att man får ett slack på kamkedjan på grund av att den spänns inverterat och man får en försening av ventil lyftning..detta kan beroende på "trimningsgrad" av motor åstakomma att kolvar och ventiler möts..
och har man inte kamkedja utan kamrem så blir risken ett par 100 procent större..när kamremmens kamspännare tvingas i botten av att motorn går fel väg så slackar motsatt sida..detta kan medföra att kamremmen kuggar över och i sin tur resultera i att kolvar och ventiler möter varandra..

Dogge
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
skulle väl bara gälla bmw i så fall. av alla volvo jag ägt inklusive min nuvarande så funkar det perfekt. testade igår med min bil, morsans opel och tjejens 320 med lilla sexan. alla tre bilar gick igång på backen och funkade perfekt. så nu tar jag död på alla rykten om att det inte går. sen det med kamkedjespänning och så vidare är väl sant till viss del men en motor är aldrig konstruerad så att kamremmen kuggar över om man drar motorn baklänges vilket egentligen inte är "fel" håll för cylindrarna blir bara tvärtom. Så alla som inte tror mig BÖR prova för det funkar perfekt! kanske inte om man har en dyngsleten motor med en kamrem som inte är bytt dem senaste 20 åren och är tretton meter längre:) sen kanske det inte går på alla bilar men det gick med dessa och alla 740 och 240 jag haft iaf.

"Så alla som inte tror mig BÖR prova för det funkar perfekt!"

Jag vill bestämt avråda från att prova detta, speciellt om man bara gör det för "nöjes skull" och för att överbevisa den ansedde motoringenjören Tobbitutt...

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.