|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta upp mig till en M5 eller M3 i framtiden, vet dock inte vad det blir men M5E39 eller E34 ligger nog bra till. Troligtvis är det fler än jag som kört "vanliga" BMWs och slagit till på en M-modell. Av dessa verkar det finnas ett gäng som bytt till "vanlig" bil igen efter ett tag... vad är avgörande anledningen till detta? Är det att kostander för underhåll etc ligger så mycket högre, "lekt av sig" efter ett tag...eller vad? | |
| ja så kan det vara och att det blivit ändrande familjeförhållande.. | |
|
Jag bytte ner mig och sparade 1000 tals kr i mån på försäkring, fri service osv, m3 98 ------till 325 e46, sen tröttnar man på bilarna när man gasat av dig ett tag, många jag känner har haft M-bilar men sen bytt ner sig när dom skaffat lägenhet , familj osv. Sen tyckte jag att 325 tin jag hade var minst lika rolig att köra som m3an som jag upplevde att den var lite mossig !! Den var som en lite go cart tyckte jag, nu har vi beställt en ny Mazda 6 2,3 kombi för att slippa ha några som helst problem med reparationer osv. Det är inte gratis att lämna in M3 och M5or till verksäder direkt, fick rusta alla mina bilar för 1000 tals kr, det var ju inte så kul, det kan man ju gör annat för inser jag idag (många år senare) än attt laga en gammal bil. Kommer nog att köpa en m3 93-95 för att ha som entusiast bil på sommaren nång gång i framtiden. Om man slår ut ägande kostnaderna på en gammal Mbil och en ny bil så tycker jag att det inte är motiverat att betala så mkt pengar för en jävla försäkring så man inte utnyttjar ändå. Ex nu får jag försäkring 3 mån för 180 kr. Känns skönt att få en ny och problemfri bil utan en massa plötsliga kostnader de närmsta åren !! |
|
| Pimpen, om du jämför M5E39an, M5E34 och M3E36, vilken skulle du helst gödsla pengar på i form av försäkring och service etc?, du har ju ägt alla. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
M-bilarna är ju klart roligare att köra självklart,men när försäkringar och underhåll tvingar plånboken att blotta sig är det ju mindre skoj :-/ När raset är framme,ja då vill man inte vara med längre!! MVH Patrik |
|
Servicekostnader kan man stå ut med. Det var nog försäkringen som tog kål på mig till slut:) Min gamla pärla: Länk |
|
|
vbns: En m3 e34 i "MINT CONDITION" som typ den här Länk kanske vore min dröm, mina bilar var fina men diverse saker gick ju sönder och det kostade så mkt pengar att laga osv men hade jag denna så skule jag aldrig nånsin göra mig av med den!!! Jag hade ju en 98 M3 sve såld, som lådan strulade på ganska mkt, var till Bmw flera ggr med den för diverse uppdateringar och lagningar, fick bogsera den flera gånger på semestern bla när den gick in i nödläge sen räkningen för det 20000 +, sen strulade den en dag senare då började jag tröttna, E39an hade jag så kort tag, den kostade jag inte på nåt alls faktiskt. Men en M5 e34 i perfekt skick med endast ett par tusen mil på mätaren mums !!!! |
|
| Pimpen, tråkigt det där med M3an.. Strulade M5an också (E34)? Jag skall nog kolla in E34 M5 men är lite skraj för försäkringen. Betalar 15 papp om året för 540n och M5an är väl inte billigare direkt... | |
| Jag hade 2 st M5or E34 en 90 och en 93, den blåa var fin intagen redan 1995, 1 ägare fram tills jag köpte den 2001. Numera ägs den av KANE här på forumet, svårt att hitta fina bara !!! | |
| Låter ok med 16k. Jag skall ringa ringa runt och kolla lite. Kommer kanske sakna 540ns bottenvrid men skulle vara kul men en lite "rejsig" bil. M5 E39 är nog kanon men E34 känns roligare. Frågan är om verkstadsnotorna blir högre för en E34 M5 än en 540 E39..? Sedan finns ju farhågan att man tröttnar eller vill byta av annan anledning efter ett tag..därav min ursprungliga fråga. | |
|
Sålde M5'an pga tillökning, lägligt nog. Det skulle aldrig funkat med sådan bil som familjebil för oss. Så det fick bli en 540 T istället, tyvärr trivs jag inte 100 med automat men det har ju sina fördelar ibland. Mvh Sibbe Länk |
|
kilroy |
Som flera andra tror jag att ändrade levnadsförhållanden och stigande ålder är faktorer som påverkar bilägandet. Skaffar man familj och barn så ändras prioriteringarna lätt. Var man bor kan också ha betydelse. Hade jag inte bott i Tyskland stora delar av tiden så hade jag knappast bytt min förra E39 M5 mot den jag har nu. Att jag kan försäkra den hyfsat billigt har också betydelse, det hade inte gått i Sverige. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Är m3:an billigare eller dyrarei försäkring?betalar 11500 inkl vilt eleminering. | |
|
Jag sover bättre när ingen försöker sno kjolpaket, backspeglar & fälgar nattetid...en av de främsta orsakerna faktiskt.... Men jag saknar ljudet av dessa raka sexor varje dag.... |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Skaffa dig en M635:a! Jag betalar 535:-/helår, entesuiast försäkring med fria mil!!! Kan du inte ens komma billigare undan med en Fiesta -88 med trafikförsäkring ;-) Och jag kan försäkra dig om att körglädjen är större än en M5 E34:a!! MVH Patrik |
| Mosse, förstår vad du menar... fick själv en bil totalslaktad för några år sen, bara hjul och kaross var kvar när vi hitta den. Inte kul att man skall behöva ta med en sån faktor när man skaffar bil men tyvärr är det så. | |
|
En mycket bra fråga !! Har haft våran M5 nu i ungefär 7 år och måste säga att tankarna går ganska mycket att göra sig av med denna underbara bil men samtidigt har man en navel sträng som ingen klipper av i första taget. Våran situation, bulle i ungen, byta till en M5 kombi eller köpa en 523 kombi och behålla M5, inte helt lätt måste jag erkänna. Det som vi har haft mest problem med är AC i bilen, kondenson (den som sitter längst fram) verkar inte palla så många år men bortsett från det så har vi nästan bara bytt slit delar vilket är bra. Försäkringen, ja kanske inte den bästa men samtidigt något som glöms av så snart man sitter bakom ratten.... Rek. att skaffa en ifall ekonomin tillåter och snåla inte på att serva din pärla. |
|
zupra1 |
// DIAMOND Behåll din M5:a. Köp en 523I-Tour = får in barnvagnen osv. Inget fel på den bilen alls. Visst, ingen M-prestanda men... den rör på sig ganska hyfsat ändå. Har själv fått up en sådan i 245 knyck - på mätaren i alla fall. Sedan om du har lite pengar över kan du alltid köpa en liten Corolla för 8-9k och ha den som din vinterbil. Så skall jag göra. |
|
De var lätt diamond, behåll M5'an och skaffa en kombi vid sidan av. chraist, jag servade min precis efter köp och det var 10k mila servicen som gick på runt 7k med kylvätske byte. Men det går ju spara massor om man kan avvara stämpeln i boken. Det är ju egentligen inget att tala om som byts fastän det är storservice. Det är bla stift, kupé filter, olja & filter, luftfilter, samt även kylvätska i mitt fall jag skulle tro utgör närmare tusen lappen av totala servicen. Mvh Sibbe Länk |
|
Stekaren |
Jag fattar inte varför man alltid ska sälja sportbilen såfort d blir barn... Är det tjejerna som alltid insisterar på det? Nu är det du som köper en vanlig bmwkombi eller om ekonomin inte tillåter en sossecontainer för 10 papp som du kör barnvagnar i! |
|
hett tips... köp e34m5.... klockren bil... har två stycken... sen skriver du den på en förälder... betalar 6000:-/helår för helförsäkring... å har två underbara bilar... polaren kör m3 e36 men skulle inte vilja byta bort nån av mina mot den... fast den är i "mint condition"... //Zheep |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.