AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.002

Låset funkar inte och motorn startar inte på min Z3

Sida 1 av 2
po
73
poppemalmö
320M Touring
Hej Alla!
hoppas på er hjälp!
iförrgår var jag ute i bilen på kvällen, tände då lampan i bilen och glömde tyvärr släcka den sen!
Igår när jag kom ut på dagen och skulle starta så fungerade de inte. Kom på lampan och tänkte att de måste vara batteriet.
Batteriet är nu fulladdat men bilen startar ändå inte!
Märkte idag att låset inte fungerar (inte av någon av dörrarna) men larmet fungerar. radion och alla instrument fungerar men den går som sagt inte att starta!
Finns där någon spärr som gör att blien inte går att starta?

Hoppas på hjälp!

Poppe!
Skumt, händer det något över huvudtaget när du vrider om nyckeln? Hade du bilens batterikablar anslutna när du laddade batteriet. Om ja så hade jag provat att koppla loss minuspolen en halvtimme och sen testat igen.

/Fredrik
po
73
poppemalmö
320M Touring
händer inte något alls när jag testar att starta klickar inte eller ngt.
Har varit iväg med batteriet ett par timmar ( testade med mätarare så de hade blivit laddat) så de har varit ifrån kopplat ett tag.
helt sjukt detta.
finns de någon inbyggd startspärr?
Ingen aning, jag har inte haft problem på vintrarna när jag kopplat loss batteriet och laddat det.
Kan ju fortfarande vara batteriet som är kass, ett batteri som inte är helt friskt tål inte att djupurladdas, jag antar att du mätt upp spänningen. 12V, men sedan hur mycket ström (Ampere) som batteriet orkar leverera vet man ju inte. Jag kan inte komma på något bra sätt att mäta det heller. Behövs en sjuhelsikes multimeter för att kunna koppla mellan batteriet och startmotorn när du vrider om nyckeln.

Kan inte komma på något annat än att åka till någon som kan testa strömstrykan på ditt batteri.

/Fredrik
po
73
poppemalmö
320M Touring
har varit och testat det på micro har en polare där.
det var 708 amp på batteriet så de skulle vara friskt.
fattar inte detta känns helt sjukt..,
Hmm, då har jag tyvärr inga fler förslag. Jo förresten, har du provat med en annan nyckel. Vi hade en MB i familjen som helt plötsligt vägrade starta. Då var det nyckeln som lagt av elektroniskt och skickade ingen signal till startspärren.

Låter visserligen lite långsökt att den skulle ge sig just nu, men man vet aldrig. Är Murphy framme och jäklas så gör han det ordentligt.

/Fredrik
Var också lite inne på det här med nyckel, men då brukar den ju funka i dörrlåset vilket den inte verkar göra för Poppe.
po
73
poppemalmö
320M Touring
har testat med 2 olika nycklar och testade med ett annat batteri precis för att vara på den säkra sidan .
men de hjälpte inte heller.
kan man på någon sätt få bort startspärren? om de finns någon sådan,
Enda startspärr jag vet om är att din bil skickar en signal till nyckeln som sedan nyckeln returnerar. Riktigt så enkelt är det inte, men jag vill inte gå in mer detaljerat på det här. Men iallafall, denna startspärr kan du inte gå runt på något enkelt sätt.

/Fredrik
po
73
poppemalmö
320M Touring
okej då får jag utesluta det.
hmm fattar inte alls vad som har hänt.
Inte jag heller, känns som nästa steg är att få iväg bilen till en verkstad som kan kolla felminnet.

/Fredrik
po
73
poppemalmö
320M Touring
Fortfarande inte fått igång bilen inga fler ideér?
kan de vara någon säkring eller relä?
har ett burrande ljud i motorn precis som den inte tänder.
Går startmotorn runt nu då eller?

/Fredrik
po
73
poppemalmö
320M Touring
Hörs bara ett elektroniskt brummande uppe på motorn (där sitter något med en kåpa över) där kommer de ifrån.
Det sitter en säkrings/reläbox mot torpedväggen på förarsidan. Lyft på locket och försök höra vad det är som låter. Du är kanske något på spåren.

/Fredrik
po
73
poppemalmö
320M Touring
Någon i malmö som har tips på någon som kan bmw?
har ringt nfs men de hade inte så mkt koll på elektroniken så kunde inte ta emot bilen.
po
73
poppemalmö
320M Touring
Hej alla!
ville bara tacka för den snabba hjälp med tips och ideér som ni har kommit med.
Felet är nu åtgärdat och ni kommer skratta när ni får reda på vad det var:
EN SÄKRING!!! (ps kollade alla 3 ggr ds)

Men tack för att ni engagerade er !
Poppe

Måste oxå skicka ett stort tack till hcb i fosie och kan rekomendera dom varmt! kanon hjälp!

Tack vare dom sparade jag tusenlappar
Bmw malmö hade tyvärr mkt dålig service ville inte alls hjälpa mig när jag kom dit och skyllde på larmet vilket det inte var!

tack än en gång ( speciellt Fredrik M)
Varsågod! =)

Gott att höra att ett fel för en gångs skull var enkelt åtgärdat.

/Fredrik
po
73
poppemalmö
320M Touring
Hej alla igen ;)
Tyvärr så håller inte säkringen utan när larmet sätts igång
så går säkringen. kan sätta i en 25 amp och då håller den (ska vara 5!)
Är detta ok?
Måste nog vara larmet hoppas på de iallafall för säkringen håller när larmet inte är igång.
utan går först när jag låser bilen och centrallåset låser.
Hejsan.

Det är INTE ok att köra med en 25A säkring i stället för en 5A.
Kan tvärtom vara riktigt farligt, bilen kan brinna upp..

Att säkringen går när du sätter igång larmet betyder med största sannolikhet att du har en kortslutning. Att säkringen håller om du har en 25A tolkar jag som att den strömkretsen som smäller bara får ström precis när larmet startar, och den stora 25A säkringen hinner inte bli tillräckligt varm för att smälla. Om den hade fått ström kontinuerligt hade det nog dessvärre redan hänt något otäckt..

När du hade 25A säkringen i, hur fungerade bilen? Låste alla centrallås som de skulle? Vad har du för larm? Skall det tuta/pipa när du larmar på? I så fall, gjorde det det? Blinkade larmindikatorn? Skall dina lampor på bilen blinka när du larmar? Gjorde de det?
Detta är de fyra grejer som jag kan tänka mig på rak arm som momentant drar ström när du startar larmet, men som sen slutar (jag vet, larmindikatorn är i gång hela tiden, men i intervaller, så även här kanske en 25A säkring kan hålla ganska länge). Om en av dessa detaljer inte fungerade, så är det säkert där du har kortslutningen. Kan väl även vara inne i larmets huvudenhet det strular, men det skulle kunna vara svårare att diagnosticera.

Jag är MYCKET tveksam till huruvida du skall testa mina förslag ovan, om du inte är säker på vad som hände sist. Om jag gissar rätt, så har du en kortslutning någonstans, kanske en sladd som har hamnat i klämm, eller där isoleringen har skavts av. Om du då översäkrar 5ggr (25A, i stället för 5A) så är risken att sladden smälter och i sämsta fall börjar det brinna :(

Har du eller en verkstad meckat något i bilen precis innan problemet uppstod? Kanske kan du gissa dig till var en sladd kan ha fått stryk?

Testa även att korsposta detta i "Bilstereo GPS Navi TV Tele Ljud" forumet och se om någon har några förslag.

/ Fredrik
po
73
poppemalmö
320M Touring
Hej!
tack för info.
Säkringen täcker centrallås innerbelysning fönsterhissar och vindrutetorkare och startmotor.
Dessa säkringar finns även enskilda till tex. centrallåset.
har testat att ta ut dessa en efter en och sätta i en säkring (7.5) och försäka utesluta var kortslutningen ligger. alltså satt i säkringen där den går men den går hela tiden.
det enda jag inte har kunnat koppla bort är larmet så de återstår nu.
säkringen går direkt när den kommer i kontakt med poolerna så jag behöver inte göra något alls inte larma eller så.
efter säkringen har gått fungerar endast att larma bilen men den låser inte.

Det roliga (om de nu är så roligt) är att detta hände över natten.
glömde en lampa på under natten, batteriet laddade ur och på den vägen är de.

Hoppas ni har tips att komma med.

Kan de vara larmet?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.