|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en BMW 525 touring, årsmodell 2006, med en fastmonterad navigator och har några frågor som jag undrar om ni har koll på, jag är tyvärr inte så insatt i det här med gps/navigation. Om jag vill uppdatera min navi i bilen utan att behöva köpa dyra uppdateringar från bmw, kan man på något annat vis uppdatera den? Tex genom att tanka hem från nätet och bränna på skiva, för det går väl inte att få in uppdateringarna på annat vis? Jag är väldigt intresserad av att få in uppdateringen med alla fartkameror också om det går . Jag läste i ett annat inlägg att det fanns uppdateringar för navi MK4 gällande fartkameror. Kan jag använda mig av MK4 till min navi eller är det för äldre modeller? Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, tack på förhand! //Nicke | |
| Jag föreslår att du kollar in denna sida Länk och läser deras artiklar om bmw:s navin om du inte redan har "birdwiew" så kan du få det via en uppdatering av programvaran(finns i länk).Ang fartkameror på MK5 som jag tror du har så vet jag inte om det går att lägga in. | |
|
Tja. min erfarenhet från E61 att jag köpte en DVD via ebay. Den såg ut som original. Därefter låste sig navin. Då visade verkstan att det var en kopia som var försedd med en påklistrad etikett. Navin fick bytas. Asken |
|
|
Uppdaterar gör de kostnadsfritt vid tex garantiservice om du ber om det är min erfarenhet. Asken |
|
| Tack för svaren! Visste inte att man får kostnadsfri uppdatering vid garantiservice om man ber om de, så det ska jag göra nu när det är dags snart.. Antar att man får vänta innan det finns en fartkamerauppdatering till iDrive.. | |
|
Asken; Gällande E61 där du/ni stoppade in en 'bränd' DVD - hela navin låste sid alltså och ni fick inte ut skivan igen utan var tvugna att byta hela navin???? Gick det pá garantin eller 'blev det o bita i det sura äpplet'. Nágon som vet (och provat) om VDO Dayton navigerings CD funkar i vára MK4 navigations-hårdvara?????. Har läst att MK4;an som sitter i E60/E61 kan ta báde DVD och CD's. har läst att VDO Dayton navi CD's ska vara kompatibla med BMW-navigationshårdvaran. Vill ha en NVAI DVD/CD för öst-europa som inkluderar före detta Youguslavien. Kan inte finna detaljerad info gällande om det finns en DVD/CD eller inte fastän NAVTEQ (tillverkar de DVD's som BMW själva säljer)säger sig ha kartor för hela före detta Youguslavien. Nágon som vet...!???? |
|
| Jag ringde bmwverkstan och frågade om uppdatering vid kommande garantiservice, deras svar var att de inte uppdaterar, man måste köpa en ny DVD-skiva för 2006 till ett pris av ca 3000 spänn, ganska saftigt.. Stämmer detta Asken? Eller ska jag ligga på bestämt och säga att det skall ingå så länge jag har garantiservice kvar? | |
| Alltså man uppdaterar inte kart skivan hos bmw utan det är mjukvaran i navin man uppdaterar , kartskivorna måste man givetvis köpa själv. | |
|
Ok.. Jag tycker de borde bjuda på den senaste kartskivan så länge man har garantiservice kvar, men de får man tyvärr inte alltså. Men vad innebär uppdatering av mjukvaran i navin, kommer jag som användare märka någon skillnad, nya funktioner och så tex? En annan fråga, jag skall väl kunna spela upp brända isoskivor med mp3 på min navi professional? Kan jag bränna på dvd också? Något övrigt man skall tänka på när man bränner så det fungerar? Tack! |
|
|
Som Hewi skriver så är ju uppdatering av mjukvaran enbart förknippat med lite arbetstid medan en ny version av kartorna en skiva som måste sitta i bilen hela tiden. Uppdatering av mjukvaran går med all säkerhet att få gjort kostnadsfritt medan att få en ny DVD-skiva kan vara lite svårare även om det säkert går om du har bra kontakter med din BMW-åf. Marineutter: Vet ej vad som gäller angående VDO Dayton CD MK4 men jag kan bekräfta att BMW's CD (Navtech) fungerar utmärkt i MK4 så det vore väl logiskt att anta att även VDO borde funka. ___ //Ulf |
|
|
vdo funkar iaf i mk3 för jag har precis köpt en sån på ebay o stoppat i o det funkar tom lite bättre färger än bmw org hej o hå bengan |
|
|
Samma här. Jag har också kört VDO CD i min tidigare MK2 och nuvarande MK4 utan problem. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
| Jag har bränt central europa,spain&portugal,germany o scandinavia 2006 till mina polare på cd( asså mk3) o själv kör jag med en bränd high dvd professional 2006 dvdskiva i M5an..Det tar lite tid att bränna o man måste bränna på ett speciellt sätt,för skivorna är kopieringsskyddade samt har säkerhetskoder,,,Men det går..Bara man vet hur man ska gå till väga..Skulle personligen aldrig betala 3000-3500 kr för en dvd navi skiva..... | |
|
Uppdaterade precis min mk4 från version 18 till 27.1 vilken är den senaste. Det är absolut värt att uppgradera. I mitt fall blev grafiken 200ggr bättre och uppdateringsfrekvensen likaså. Dessutom finns en mängd nya funktioner att tillgå såsom ett perspektivläge i kartbilden. OBS! Om du laddar ned uppdateringar från x5world.com bör du dock veta att du MÅSTE ha mycket mycket bra skivor. Jag testade tre olika märken innan det slutligen fungerade. Med de två skivor som inte fungerade (Platinum och Maxell) pajjade hela navigatorn och skärmen blev bara svart. Trodde ett tag att jag skulle vara tvungen att byta ut hela enheten. Men sedan testade jag med de dyraste CD-R skivorna jag kunde hitta (Sony med en guldliknande ytbeläggning) och då fungerade det direkt. Tänk också på att bränna skivan med så låg hastighet som möjligt, helst 1x. Om du kör med en dålig skiva kan det hända att skivan verkar fastna. Om detta händer finns det guider på x5world hur du gör för att få ut skivan. Du behöver INTE skruva upp din mk4 för att få ut din skiva om den fastnat. Ta loss enheten med kablarna kvar i. Låt skivan spinna ned. Dra ut den blåa kabeln på baksidan och vänta 5 sekunder. Sätt sedan i den och hammra på ejectknappen. //Joakim |
|
| När jag uppdaterade till v.27 använde jag verbatim skiva......Funkade kanon:) | |
|
MARINUETTER> Var har du fått infon från NAVTEQ att de har kartor över fd Jugoslavien? Jag hittar INTE det någonstans och vill själv ha det. Har iofs sett på EBAY att det säljs BMW-Navi-skivor 2006, där det står att de har de kartorna med tillägget: Utan NAVTEQS egna begränsningar.??? MEn jag mailade NAVTEQ och frågade och de viste inget om detta och inte heller när de skulle kunna tänkas ge ut sådant... *BAWORAK* |
|
| Min 2006 Professional HIGH DVD Road Map Europe har jag för mig innehåller "f.d öststater" såsom ungern,polen jugoslavien m.m | |
| Den är på 4,3 GB så alla europas länder är med... | |
| E60/E61 har väl inte MK4???Jag har MK4 i min E39.... | |
|
Bianca> Inte vad jag kan utläsa på sidor om just den DVD´n du har. Men det kanske står fel. *BAWORAK* |
|
| Nicke.L= Ja du skall kunna spela mp3 i din bil , du bränner skivorna som en mp3-cd i ditt brännar program inte som iso eller så bränner du en data skiva där du lägger dina mp3:or , du kan inte bränna på dvd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.