AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.177

vilket chip m5 95

Sida 1 av 2
Visa användare
104
limmo
m5-95 alpina b6 3.5 87
behöver tipps om villket chipp jag skall köpa till min m5 95a .tex varvstopp flyttad?? bättre mellan register. min käns slö på delast
Colin
Mappa om lyder nog det bästa alternativet.

Allt under 3.5 liter är Briggs & Stratton..
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Åker med min M5 -95 till TS-motor i Åstorp och "mappar" med UNICHIP i mitten av april! Återkommer med min uppfattning om resultatet efter det!

Per L
Visa användare
104
limmo
m5-95 alpina b6 3.5 87
oki tack. men finns det ingen som har postorder chip i sin bil som funkar??. typ super chip
Tja!

Mappa om den!!!!!!! Eller köp ett chip som tar bort toppfartspärren... MEN ÄNDRA INTE PÅ VARVSTOPPET!!!! Just M5:an med 3.8 liters motor är redan väldigt trimmad och varvstoppet ska därför inte flyttas! Gör man det kan man räkna med det motorn blir överbelastad =(

Lycka till!

Mvh Tobias
Visa användare
104
limmo
m5-95 alpina b6 3.5 87
just vad jag vill den är 6 petad så 7000rpm räcker för mig. men jag tycker den inte går bra i mellan registret lite klen!! måste upp över 4500 för att den ska gå nått. kompisen har en chipad funkar mycket bättre på låga varv drar jämnare från botten!!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kolla med Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge. Tel 08-711 06 87.
Pe
2.342
Per L
Min -95:a är också väldigt seg mellan 2000 och 4000 rpm! Det är just där jag hoppas få den största förbättringen med UNICHIP! Och jag är inte heller intresserad av att höja varvtalsstoppet!

Per L
Har kört en säsong med Turbocenters ommappning och är jävligt nöjd.Varvstoppet är flyttat till 7850 rpm. Motorn har gått klockrent utan bekymmer. Responsen från de lägre varvtalen är klart bättre än orginal!
Bilen drar jämnt med en 3.2:a M3 från start. Gjorde 13.42 på Tullinge i sommras. Kan vekligen rekommendera denna medicin.(bilen är mappad utan kattar)
M-3
Hej..Av egen erfarenhet så skulle jag inte köpa ett chipp till en så bra bil utan att dom kör en rullande landsväg på bilen.. Dom tar inte mycket mer för det,men du får något som istället passar din bil perfek(om man kan få en bästa bil bättre än bäst) Det finns en grymt bra "gubbe" i Linköping i så fall.. Hej
kjell
Hej!
Har provat superchipet gor inte mistaget att kopa det bilen gar for fett och jag fick aven felkoder av chipet
har nu ett chip fran Jurgen Wise racing i Stockholm och ar hel nojd och han tog bara 2000:- dor chipet. Har tyvarr inte numert i huvudet .

Lycka till!!
Hej!
-Per L har du mappat din bil än?
Är lite nyfiken på hur det gick.

Mvh
Andreas L
Pe
2.342
Per L
Efter 1 veckor med UNIHIP på min M5 har jag följande erfarenheter!

Det mest positiva är att motorkaraktären vid jämn fart och lätt acceleration blivit väsentligt trevligare. Dom mycket små men ändock irriterande ryckningarna vid normal jämn fart har nästan helt försvunnit. Responsen vid lätt acceleration från låga och mellanvarv som tex från 1500-2000 rpm (70-100 kph på 6:e växeln) är betydligt bättre. Den besvärande seghet och tvekan som fanns förut är borta. Det känns som om motorn ger vad den kan i alla lägen utan tveksamheter!

Enligt uppmätningen på rullande landsväg har motoreffekten vid fullgas ökat med i snitt 12 % upp till 3500 rpm och med i snitt 9% över 4000 rpm vilket får betraktas som acceptabelt! Hur mycket effekt jag har nu är svårt att säga för olika bromsbänkar lär ge olika resultat men det är inte troligt att jag hade 340 hk från början!

Bränsleförbrukningen är svår att uppskatta efter så här kort tid! Det finns tecken som tyder på att den minskat en aning och det vore bra om det så småningom kan bekräftas! Fast å andra sidan spelar inte det så stor roll för vem köper en BMW M5 för sin låga bränsleförbrukning?
Till helgen skall jag testa hur mycket accelerationssnabbare den har blivit!

Om jag blev nöjd?
Tveklöst ja så här långt!

Per L
Låter som du är ganska nöjd!
Ska själv in med min M5 i slutet av maj.
Dom berättade att dom skulle bänka bilen före och efter -var det någon vidare effekt ökning?
Inte för att det spelar så stor roll för det man är ute efter är som du precis sagt -jämt drag över hela registret.
Hör gärna av dig med tiderna efter helgen också!

Mvh
Andreas L
Pe
2.342
Per L
Siffrorna jag nämde här ovan 12 resp. 9 % effektökning är från deras mätningar före och efter! Ex:
- vid 2500 rpm +9 hp
- vid 4500 rpm +17 hp
- vid 6500 rpm +30 hp

Per L
Per L> Bor du i Sthlm? I så fall skulle det vara intressant att jämföra bilarna i olika intervall.( har turbocenters mappning)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jag har hört att man kan få cancer av chips....
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Precis, och bmw:n kan få cylindercancer av chip
Pe
2.342
Per L
Nu har jag varit ute och gjort några repor med min M5 -95 och en AP22 Performance Meter ( www.race-technology.com ) efter installationen av UNICHIP. Jag accelererade samma sträcka fram och tillbaks och mätte tiden på varje sträcka och räknade sedan ut snittet av alla körningar.

Test 1:
För att undvika osäkerheter i form av start från stillastående och växlingar accelererade jag på 2:an och mätte tiden mellan 50-100 (ca 3500- 7000rpm. 6 växlad låda)
- 23 körningar före UNICHIP-installationen gav en snittid på 4,27 sek med en maxtid på 4,41 och en mintid på 4,09
- 11 körningar efter UNICHIP-installationen gav en snittid på 4,20 sek med en maxtid på 4,28 och en mintid på 4,00

Test 2:
I nummer 1/94 av Teknikens Värld testades en M5 3,8 som uppgavs ha en uppmätt drivhjulseffekt på 305 hp. En jämförelse med min bil (4 körningar) ger:
TV:s M5 Min M5
- 50-70 1,4 1,55
- 50-100 3,8 4,08
- 50-130 7,4 7,99
- 70-100 2,4 2,55
- 100-130 3,6 3,94

Slutsatser:
1) Jag har inte fått så mycket mer effekt med UNICHIP utan den har "bara" blivit trevligare att köra
2) Jag har troligen inte speciellt mycket mer effekt än i orginal

Osäkerheter:
1) Accelerometern satt inte helt horisontellt utan lutade något "framåt"
2) Jag! Detta var första gången jag "misshandlade" min M5:a på detta sätt och övning brukar ju ge färdighet så tiderna går säkert att kapa en del! Dock borde jämförelsen i test 1 vara representativ!

Per L (som bor i Gbg)

Hej Per!

Verkar vara precis som du skriver att du inte fått ut mer effekt, men bara en liten tanke jag fick när du skrev att dom testade M5 i Tekniken Värld -94
-Var det en sexväxlad eller femväxlad M5 dom testade?
Skiljer väl troligtvis en del på utväxlingen om den "bara" var femväxlad och kanske på tiderna också.
Som sagt bara en tanke jag fick.
-Lite besviken blir man allt,trodde faktiskt att det skulle bli några hästkrafter extra.

Mvh
Andreas L
Pe
2.342
Per L
1) Jovisst var det en 5-växlad M5:a som testades i TV -94 men jag tror inte att det spelar så väldigt stor roll om den är 5- eller 6-växlad. Skulle tro att 5:an på en 6-växlad låda (ca 260 kph vid 7000rpm) är litet högre växlad än 5:an i en 5-växlad för 6:an är ju i stort sett bara en överväxel (ca 315 kph vid 7000 rpm)!

2) Vet ju inte heller hur TV mätte tiderna på "sin" bil! Tex om dom mätte hastigheten efter hastighetsmätaren eller om dom använde verklig hastighet!
Jag har också för liten erfarenhet av min AP22:a för att veta om den mäter rätt hastigheter! Jag vet bara att den säger att bilen går ca 102 kph när min hastighetsmätare visar 110 eller straxt under! Skulle jag klocka min bil till 100 på mätaren blir ju tiden lägre!

3) Skulle inte heller tro att TV:S M5:a var helt orginal (eller åtminstone inte en genomsnittsbil) för med 340 hp i motorn och 305 på bakhjulen så får man 10% transmissionsförluster! Jag har för mig att TS Motors apparat räknade ut 15% på min bil! Du kan ju kolla på din när du åker dit! Informera mig gärna vad
det blev!

4) TS Motors diagram visade +30 hk vid 6500 rpm och det kanske inte ger mer än 7/100-dels sekunds förbättring mellan 50-100 kph!? Skall för säkerhets skull göra några repor samma dag vid samma tidpunkt både med och utan UNICHIP:pet för det är ju gjort på några minuter att koppla bort den och då blir motorstyrningen helt orginal!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.